Springen naar inhoud

Vliegtuigen ....en geluidssnelheden ....!?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

blauwe

    blauwe


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:08

hallo, beste forummers

In de laatste nummer van het blaadje "Wetenschap in Beeld" staat op pagina 7 een heel opmerkelijk
artikel met als titel ongeveer "Vliegtuig kan met meewind geluidssnelheid bereiken ? " .
De vraag van de lezer luidt ongeveer als volgt:
Kan een vliegtuig de geluidbarriere overschrijden als het meewind heeft ?

In het antwoord staat dat meewinden tot 400 km/u kunnen waaien, en opgeteld met de vliegsnelheid kan het tuig een absolute snelheid van zo'n 1060 km/u bereiken , wat men quasi gelijkstelt aan de geluidssnelheid. Verder in het artikel wordt er nog zo'n 10 keer gesproken over de geluidssnelheid.

Kan zoeits door de beugel ? Volgens mij niet en ik heb besloten om dit boekje niet meer te lezen.
Komaan zeg, waar is men toch mee bezig !

edit Bart: ik heb 'licht' in 'geluid' veranderd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Assassinator

    Assassinator


  • >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:15

Volgens mij moet elke keer het woordje "licht" vervangen worden door "geluid" :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:45

En dan nog bereikt het op die manier de geluidssnelheid niet, d.w.z. het zal niet door de geluidsbarrière gaan. Daarvoor heb je nog altijd een snelheid van ca 340 m/s (1230 km/h) nodig t.o.v. de je omringende lucht

Wat is dat "Wetenschap in beeld" voor iets?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

HosteDenis

    HosteDenis


  • >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:47

Daarbij mag je de snelheidsvectoren van de wind en van het vliegtuig niet zomaar bij elkaar optellen, hoewel de wind natuurlijk wel de snelheid van het vliegtuig kan laten toenemen (of afnemen, indien wind tegen).

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

#5

blauwe

    blauwe


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2007 - 21:52

vreemd dat hun website nu plots offline is gegaan een boze mail :D


Het is zoets als de Kijk en de Quest, met korte wetenschapsartikels

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2007 - 00:39

Daarbij mag je de snelheidsvectoren van de wind en van het vliegtuig niet zomaar bij elkaar optellen, hoewel de wind natuurlijk wel de snelheid van het vliegtuig kan laten toenemen (of afnemen, indien wind tegen).

Denis

Dat mag wél hoor. Je kunt dat gewoon als een galileïsche transformatie beschouwen. Zoiets als dat je vooruit loopt door een trein met een wandelsnelheid van 5 km/h t.o.v. de trein, en de trein heeft een snelheid t.o.v. het landschap van 80 km/h, dat geeft jou een snelheid t.o.v. het landschap van 85 km/h.


vreemd dat hun website nu plots offline is gegaan een boze mail


Het is zoets als de Kijk en de Quest, met korte wetenschapsartikels

boze mail van wie? ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

HosteDenis

    HosteDenis


  • >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2007 - 14:24

Dat mag wél hoor. Je kunt dat gewoon als een galileïsche transformatie beschouwen. Zoiets als dat je vooruit loopt door een trein met een wandelsnelheid van 5 km/h t.o.v. de trein, en de trein heeft een snelheid t.o.v. het landschap van 80 km/h, dat geeft jou een snelheid t.o.v. het landschap van 85 km/h.


U heeft gelijk. De lucht rond het vliegtuig raast allemaal aan dezelfde snelheid, en het is in deze wind dat het vliegtuig zijn snelheid haalt.

Ik had me laten misleiden door te denken dat het vliegtuig haar snelheid heeft, in de lucht rondom het vliegtuig (die stil staat). Nu komt een wind achteraan op het vliegtuig blazen. Deze zal het vliegtuig versnellen, maar niet met haar snelheid want de lucht rondom het vliegtuig staat stil. Deze redenering is uiteraard fout.

I stand corrected.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

#8

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2007 - 19:54

En dan nog bereikt het op die manier de geluidssnelheid niet, d.w.z. het zal niet door de geluidsbarrière gaan. Daarvoor heb je nog altijd een snelheid van ca 340 m/s (1230 km/h) nodig t.o.v. de je omringende lucht


Het is trouwens niet onmogelijk voor een passagiersvliegtuig om een grondsnelheid van 1200 km/h te halen. Dit gebeurt in de gevallen dat het vliegtuig een sterke straalstroom in de rug heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2007 - 20:52

http://airlinergallery.nl/b747.htm

Boeing 747-200B - Specifications
Wingspan: 59.64 m. Length: 707.7 m. Height: 19.6 m.
Empty weight: 171,460 kg. Max. take-off weight: 351,535 kg.
Accommodation: 366-490 passengers. Range: 10,660 km. Operating speed: Mach 0.85.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Machgetal

De snelheid van een vliegtuig wordt in de dagelijkse praktijk van de luchtvaart uitgedrukt in een Machgetal als het zich op een vlieghoogte van minimaal 25.000 voet (7,5 km) bevindt. Op geringere hoogten wordt de snelheid meestal uitgedrukt in knopen.

Mach 1 1224 km/h
Mach 2 2448 km/h


0,85 x 1224 km/h = 1040 km/h

http://www.newton.de...00/wea00068.htm

..//.. at altitudes of 30,000 feet, 200 mph wind velocities occasionally occur. The "average" jet stream windspeed
in wintertime over the northern hemisphere is probably 110-140 kts, at altitudes of 20 to 40 thousand feet.


140 kts = 140 x 1.852 km/h = 260 km/h

1040 + 260 = 1300 km/h.

We mogen dus concluderen dat Jumbo's van New York naar Amsterdam regelmatig een grondsnelheid van 1300 km/h zullen halen.

Veranderd door Jan van de Velde, 18 december 2007 - 20:56

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 16:01

0,85 x 1224 km/h = 1040 km/h



Helaas Jan, die 1224 km/h is bij een temperatuur van 15 graden. Op een gemiddelde kruishoogte (35000ft) is het al snel -55 graden Celsius. Geluidssnelheid is afhankelijk van temperatuur, daar gaat dus al 200km/h van af.

We mogen dus concluderen dat Jumbo's van New York naar Amsterdam regelmatig een grondsnelheid van 1300 km/h zullen halen



Regelmatig is dan ook een groot woord. Ik heb zelf de grondsnelheid van 1300 km/h één maal aangetikt (met een wind van 200kt op 10 graden na uit de staart richting). Hiervoor moest wel vals gespeeld worden. Bij dergelijke winden ligt de meest economische snelheid namelijk een stukje lager dan die gemiddelde M.85 die geldt voor windstileen B744 bij windstil.

Het komt dus voor, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Veranderd door shimmy, 19 december 2007 - 16:02


#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2007 - 19:20

Helaas Jan, die 1224 km/h is bij een temperatuur van 15 graden. Op een gemiddelde kruishoogte (35000ft) is het al snel -55 graden Celsius. Geluidssnelheid is afhankelijk van temperatuur, daar gaat dus al 200km/h van af.

De site waar ik dit vandaan haalde had het over cijfers die moesten gelden op 7,5 km hoogte.
Even die geluidssnelheid-formule opgezocht:

vgeluid in lucht = 331,3 +(0,606 x T°C) Bij -55°C moet de geluidssnelheid dan ongeveer 298 m/s = 1075 km/h zijn. en 85% daarvan dan weer van (naar ik aanneem....) is dan 913 km/h.

..//.. Regelmatig is dan ook een groot woord.

sjuust
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures