Springen naar inhoud

De rare consequenties van teleportatie (beam me up Scotty)

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 11 december 2003 - 09:03

deze week staat er in de Knack een intervieuw met een neuropsycholoog (ben zijn naam kwijt). Hij haalde volgend gedachtenewperiment aan (had het zelf niet bedacht):
Bij teleportatie ( zie star Trek) wordt je hele lichaam (elk atoom) omgezet in een code (om kunnen door te stralen) en daarna terug gedecodeerd op een andere plaats.
1) Ben je dan nog dezelfde persoon?
2) Wat als er een copie van jou achterblijft, wie is dan de ware ik?

Graag jullie reacties

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2003 - 10:22

Als het goed is wordt massa omgezet in energie. en blijft er niks achter.
Ofwel, de massa van het lichaam wordt omgezet in energie, voor het opnieuw opbouwen is er dan wel een code nodig je, hoe alles in elkaar zat.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2003 - 10:50

FICTIE!!

Het leuke is nl. dat je wel precies elke atoom op de juiste plaats en het juiste moment moet "materialiseren" dit kan dus volgens Heisenberg niet, het leuke is daarom dat Star-trek de zgn. "Heisenberg-compensator" gebruikt om dit probleem op te lossen. :shock:

• Gast

Geplaatst op 11 december 2003 - 14:09

FICTIE!!

Daarom noemt het ook een gedachtenexperiment !

het gaat hier niet over het technische kunnen, maar over de consequenties ervan.

PS: Het is nog maar de vraag of Heisenberg hier wel van toepassing is : Hoee nauwkeurig moet de positie van een positron of neutron vastliggen om bepaalde molecullen te maken?

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2003 - 14:21

Het is nog maar de vraag of Heisenberg hier wel van toepassing is : Hoee nauwkeurig moet de positie van een positron of neutron vastliggen om bepaalde molecullen te maken?

Nou het is niet dat je ergens weer gematerialiseerd word maar dat je dan ook nog graag wil functioneren. Lijkt mij dat als er wat neuronen in je hersenen (als voorbeeld) net verkeerd staan je toch behoorlijke problemen kunt krijgen.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2003 - 16:10

Als het goed is wordt massa omgezet in energie. en blijft er niks achter.
Ofwel, de massa van het lichaam wordt omgezet in energie, voor het opnieuw opbouwen is er dan wel een code nodig je, hoe alles in elkaar zat.

Maar je kunt die energie wel kopiëren, en dan twee mensen maken, net als twee computerfiles.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 december 2003 - 23:26

Het overstralen van iemand is in feite moeilijker dan het kopieeren van iemand. Bij overstralen moet je niet alleen alle atomen overzetten naar een andere plek, en daar weer in dezelfde configuratie aan elkaar plakken, maar je moet ook het origineel tot niets vernietigen.

(TNT kan dat misschien wel, maar dat geeft zo'n herrie :shock:)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2003 - 10:46

Maar je kunt die energie wel kopiëren, en dan twee mensen maken, net als twee computerfiles.

Echter zit je met het probleem dat een lichaam dynamisch is, er vinden altijd reacties plaats, het bloed moet doorstromen. En een computer bestand niet. Je moet dus van elk deeltje de plaats én de snelheid weten.

Dat vraagt om geklooi met Heissenberg

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2003 - 21:56

Echter zit je met het probleem dat een lichaam dynamisch is, er vinden altijd reacties plaats, het bloed moet doorstromen. En een computer bestand niet. Je moet dus van elk deeltje de plaats én de snelheid weten.

Dat vraagt om geklooi met Heissenberg

Het leek me toch al niet zo'n comfortabel idee.

(TNT kan dat misschien wel, maar dat geeft zo'n herrie )

De herrie is nog het ergste niet, die kan je nog compenseren d.m.v. antigeluid. De hersens op de muren en de botsplinters door de ramen lijkt me het probleem.

DVR

DVR

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2003 - 03:06

Afgezien van of het nu wel of niet kan, het zal zeker een probleem zijn als het origineel niet verdwijnt..
De gene die op-gebeamed wordt heeft dan het idee dat er iets mislukt is, omdat ie nog gewoon onder dat vliegende schotel apparaat staat.. Terwijl ie op dat zelfde moment ook in de schotel staat..

Wat ik denk dat er dan zou gebeuren is dat je twee verschillende personen over houdt.. Ze zien er exact hetzelfde uit, en herinneren zich ook exact hetzelfde.. Daarna gaan beide gewoon hun eigen weg..

En wie is dan de ware ik?? nou simpel: ik!
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2003 - 01:47

Voordat je iemand overstraalt zou je toch eerst een bestand moeten maken van waar alle atomen in digitate gegevens na materialisatie weer geplaatst moeten worden. Dát lijkt me al een ondoenlijke zaak. Hoe groot zou dat bestand wel niet worden?!?! En dan vooral, in welk systeem ga je die gegevens opslaan?!?! Microsoft en Windows XP? :shock: (ik zou mijn leven erniet voor riskeren) ;)

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2003 - 19:21

Ben je eindelijk klaar met het opslaan, loopt het hele systeem vast omdat het te lang aan heeft gestaan :shock: , waar was de proefpersoon nu ook weer?

Pietje

Pietje

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2003 - 13:36

En het volgende probleem. Eer dat de eerste helft van je lichaam is opgeslagen gaan de processen in je lichaam gewoon door, je bloed is alweer verder gepompt. Dit moet dus in een hele kleine tijd gebeuren. En voor het maken het zelfde verhaal.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2003 - 14:40

Dat werkt met .mp3 of .Wav bestandjes toch ook niet zo?

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2003 - 12:30

Die muziekbestandjes veranderen toch niet, je lichaam wel, bijvoorbeeld het bloed.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures