Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Heey,

ik wou even vragen welke van deze stoffen het giftigst is:

Benzeen, Tolueen of Xyleen en WAAROM!?

in benzine zit geen methyl, in toleen zit 1 x methyl en in xyleen zit bimethyl. Waar ik al wel achter is is dat Xyleen het giftigst is maar heeft dat te maken met meer Carbon atoms of meer Hydrogen atoms, of gewoon omdat er meer van beide (methyl) in zit???

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Volgens mij heeft dat erg veel met de zgn. M.A.C. waarde te

maken (de maximaal aanvaardbare concentratie - waarde).
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Inderdaad, en dan hebben we een heel erg handig BiNas boekje waar die MAC-waarden in staan!
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Definieer giftig!

Benzeen:

Kankerverwekkend (klasse 1)

Mutageen (klasse 2)

LD50 oraal rat: 690 tot 5000+ mg/kg

T+

Tolueen:

Teratogeen (klasse 3)

LD50 oraal rat: 636 tot 5000+ mg/kg

Xn

Xyleen:

LD50 oraal rat: 3523 tot 5000+

Xn

Benzeen is duidelijk de gevaarlijkste stof, met name door de sterke kankerverwekkendheid, Xyleen is de veiligste van de drie. Natuurlijk zijn er nog wel meer facetten aan giftigheid, zoals huidgiftigheid, giftigheid bij inademing, chronische blootstelling etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

Waarom is mijn bericht dat ik eerder hier had geplaatst nu opeens weg? Afbeelding
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat is giftiger, benzeen, xyleen of tolueen

@ Math

Die had je niet hier geplaatst, maar hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=7646

Moderatoren zijn het ook niet altijd eens: ik vind een vraag over de vergelijking van giftigheid tussen benzeen, tolueen en xyleen iets anders dan een fraag over wat de giftigste bekende stof is.

Je post heb ik weggehaald omdat een verzoek om een post te sluiten of te verplaatsen niet als reply op een topic dient te worden ingediend maar via een PB naar een moderator. Dat voorkomt dat er tussen de informatie allerlei oninteressante berichten komen te staan zoals deze entry of jouw entry hierboven.

Ik denk dat ik deze twee entry's dan ook wel weer zal weggooien zodat het nageslacht er geen hinder van heeft, maar ter informatie laat ik ze nu nog even staan.

Reageer