Springen naar inhoud

- - - - -

Top 10 advances in materials science selected by materials today

• Log in om te kunnen reageren

Physics.org-feed

Physics.org-feed

• >1k berichten
  • 2552 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 18 december 2007 - 20:50

What are the defining discoveries and great developments that are shaping the way we use materials and technologies today? Elsevier`s Materials Today magazine has compiled a list of the top ten most significant advances in materials science over the last 50 years.

Bekijk het gehele artikel

1. The International Technology Roadmap for Semiconductors
2. Scanning probe microscopes
3. Giant magnetoresistive effect
4. Semiconductor lasers and light-emitting diodes
5. National Nanotechnology Initiative
6. Carbon fiber reinforced plastics
7. Materials for Li ion batteries
8. Carbon nanotubes
9. Soft lithography
10. Metamaterials

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2007 - 10:26

Ik hoorde vroeger vaak dat men in de moderne tijd niks meer uitvind, dat alle interessante uitvindingen al gedaan zijn en dat het nu veel langzamer gaat.
Natuurlijk was de eerste helft van de 20ste eeuw erg interessant kwa natuurkunde (relativiteit, quantum mechanica) maar de laatste helft hebben de wetenschappers toch ook niet op hun kont gezeten.
Vooral zoiets als een semiconductor roadmap heeft er voor gezorgd dat we elk jaar een nieuwe en betere pc hebben kunnen kopen. Het is alleen een boekwerk dat elk jaar uitkomt, en verteld waar de flessenhals zitten, waar interessante ontwikkelingen in zijn, en wat er moet gebeuren om verder te gaan.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2007 - 21:06

Ik vind het een vreemd lijstje. Kunststoffen hebben de laatste 50 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Weliswaar zijn de meeste kunststoffen voor of tijdens de tweede wereldoorlog ontwikkeld, maar het grootschalige gebruik ervan begon pas later, en is voor een groot deel te danken aan het ontdekken van allerlei nieuwe polymerisatietechnieken. Daarvan zie ik er geen genoemd. Misschien waren Ziegler en Natta dan een paar jaar te vroeg (1953).

Voorlopig is nanotechnologie vooral nanoscience; er zijn maar bitter weinig wereldschokkende toepassingen. Waarom dat instituut op 5 staat, en carbon nanotubes uberhaupt in de lijst staan is me dan ook een raadsel. Die dingen zijn vooral duur, en de ontdekking van C60 is een veel grotere doorbraak.

Materialen voor Li-ion batterijen vind ik wel heel specifiek. Oplaadbare batterijen hebben in zijn algemeenheid een maatschappelijke doorbraak teweeggebracht. De Li-ion batterij is daar maar 1 van, en op dit moment al achterhaald door de Li polymeer batterij. Nog algemener zou zijn "materialen voor energie-opslag en omzetting" waarmee je in een klap ook bijvoorbeeld zonne-panelen, in alle soorten en maten, meeneemt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures