Het wandelend blad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Het wandelend blad

De evolutietheorie is iets waar ik het gedeeltelijk mee eens ben. Ik geloof absoluut in natuurlijke selectie alleen hoe toevallig zijn de mutaties? Is het evolutiemechanisme een bestaansvorm op zich?

Voor de duidelijkheid, ik verwerp het idee van de persoonlijke God. Ik denk alleen dat de evolutietheorie de lading ook niet dekt. Een voorbeeld van een organisme waar ik op stuk loop is het wandelend blad. Ja, het verhaal tijdspanne x mutaties x natuurlijke selectie is mij bekend. Wat ik niet kan begrijpen is hoe het dier door toevallige mutaties aan zoveel overeenkomsten met een plant komt. Ging het om 1 of 2 overeenkomsten dan zou het nog enigszins geloofwaardig zijn. De kenmerken van het dier die na een goede bestudering van het insect (bv dit exemplaar) opvallen zijn alleen wel erg veel:

- de groene kleur

- de bruine verdorde plekken op het blad zelf

- de bladvorm van het lichaam

- de vorm van de nerven

- de verdorde randen

- de kleur van de bladsteel

- de imitatie van de natuurlijk beweging van het blad

Hoe aannemelijk is het dat, zelfs met een miljard mutaties(voor het gemak even ruim 350 milj jaar insecten x de max leeftijd van een wandelend blad / 4 voor compensatie van de levensduur van de vroegere exemplaren), een insect de exacte kenmerken van een andere levensvorm overneemt? Hoe kan het dat de individuele dieren verschillen maar desondanks nooit op een manier waardoor de kenmerken van een blad naar de achtergrond verdwijnen? Waarom verliezen de dieren in gevangenschap niet de overeenkomsten? Er zijn immers geen vijanden, natuurlijke selectie zou dan naar mijn idee het dier bijvoorbeeld richting een voor de voortbeweging prettigere vorm moeten sturen. Het energieverlies door zijn vorm wordt dan gereduceerd.

Al met al, ik ben benieuwd naar jullie visie. Ik wil niet suggereren dat er een theorie is die dit wel verklaart, alleen denk ik dat wij het antwoord (nog)niet bezitten en het zelfs mogelijk buiten ons bevattingsvermogen ligt. Overigens bestaan ze al een tijdje: klik

Berichten: 12.262

Re: Het wandelend blad

Het is denk ik allereerst belangrijk om erbij stil te staan dat de overeenkomsten tussen het insect en het blad slechts optisch zijn - de celstructuur onder een microscoop zal bijv totaal niet op het blad lijken.

Iets als een schutkleur zie je vaak, dat lijkt me meer regel dat uitzondering voor prooidieren van welke soort dan ook. Maar dit wandelende blad gaat daar wel een heel stuk verder in. Eerlijkgezegd weet ik niets van de evolutie van deze beestjes, maar ik kan me wel voorstellen dat het een tamelijk geleidelijk proces is geweest, onder zeer grote selectiedruk op camouflage.

Overigens denk ik dat het uiterlijk van deze beestjes wel degelijk aan verandering onderhevig zal zijn, zolang de selectriedruk maar aanwezig blijft. Als bijvoorbeeld de plant waarop ze leven zou veranderen (zeg maar vlekken op zijn bladeren zou krijgen oid), dan zal zo'n wandelend blad deze relatief rap overnemen. Kleine individuele variates die nu insignificant zijn worden op zo'n moment opeens belangrijke voordelen.
Victory through technology

Berichten: 8.614

Re: Het wandelend blad

Als je hier echt veel over wilt weten, raad ik je aan om als begin volgende links eens door te nemen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eophyllium_messelensis

http://www.pnas.org/cgi/reprint/104/2/565.pdf?ck=nck

http://www.tolweb.org/Euphasmida

http://www.answers.com/topic/phasmida-stic...?cat=technology

Zoals Benm al zei komt de celstructuur van een wandelend blad niet overeen met die van een echt blad (zo zal dat laatste wél een celwand hebben). Verder is het inderdaad een knap staaltje van doorgedreven mimicry.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer