Springen naar inhoud

Openingen tussen spoorstaven op het treinspoor

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 december 2007 - 10:44

Waarom laat men gewoonlijk openingen tussen de spoorstaven bij een treinspoor en gebeurt dit niet bij tramsporen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

alex28

alex28

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 14:42

waarschijnlijk omdat de tramsporen d8 ik in de bodem verwerkt zitten. Treinsporen liggen op houten bielzen, mij lijkt het dus logisch dat de treinsporen minder energie kwijt kunnen aan hun omgeving, dus zo ook meet uitzetten door verwarming. Tramsporen zullen dus meer warmte afkunnen staan aan de grond?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2007 - 15:49

Tramspoor trekt niet zo snel krom omdat het op beton ligt, ook zit er minder staal in die sporen.
Verder zou dat toch maar verstoppen in de stad, oude dametjes die er met hun hakken in blijven zitten, moet je die weer opruimen.

Dit is trouwens 'Praktisch'. Geen formule in zicht.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 december 2007 - 16:17

Treinrails worden langer en korter, afhankelijk van de temperatuur, dat mag bekend verondersteld worden. Om die lengteveranderingen de ruimte te geven worden de rails met enige tussenruimte gelegd. Maar dat gebeurt alleen maar op secundaire lijnen en goederensporen.

Op hoofdlijnen worden de rails tegenwoordig doorgaand aan elkaar gelast. Bij lage temperaturen resulteert dit in hoge trekspanningen in de spoorstaven, bij hoge temperaturen levert het hoge drukspanningen op. Om te voorkomen dat het spoor naar boven of opzij wegspat worden er diverse maatregelen genomen. B.v. stijvere bevestiging van de spoorstaaf op de dwarsliggers, zwaarder dwarsliggers (beton) en meer ballastgrind voor de koppen van de dwarsliggers.

Tamsporen worden ook doorgaand gelast. Die liggen zo stevig ingebed in de bestrating dat ze ook niet opzij kunnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 december 2007 - 18:11

Ik denk dat de inwerking in de bodem van de tramsporen er niets mee te maken heeft, dus moet de uitzetting bij verwarming door iets anders opgevangen worden.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 december 2007 - 19:13

Ja, dat zeg ik. Die uitzetting wordt gewoon belemmerd doordat het spoor opgesloten wordt. En het resultaat is zeer grote trek- of drukkrachten in het staal.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2007 - 19:49

Ja, dat zeg ik. Die uitzetting wordt gewoon belemmerd doordat het spoor opgesloten wordt. En het resultaat is zeer grote trek- of drukkrachten in het staal.

Kunnen deze krachten niet zo groot worden dat het beton waar de rails inliggen kapot gaat springen. Vaak ligen de tramrials gewoon tussen kasseien die dus gewoon weggeduwd kunnen worden.
Ik dacht dat de krachten die veroorzaakt worden door uitzetten nogal groot waren en dus niet gewoon kunnen worden tegengehouden door ze in de baan te leggen. Als ze bijvoorbeeld niet opzij kunnen, dan komen ze er langs boven toch gewoon uit ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2007 - 22:11

Er is niet zoveel staal nodig voor een spoor van een tram, dus daarom waarschijnlijk niet zo'n hoge kracht dan een normaal spoor.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2007 - 23:12

Bericht bekijken
Er is niet zoveel staal nodig voor een spoor van een tram, dus daarom waarschijnlijk niet zo'n hoge kracht dan een normaal spoor.[/quote]Het is m.i. eerder omdat de trajecten veel minder lang zijn dat het minder problemen oplevert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2007 - 06:31

Ik ben overtuigd, niet dat ik jullie in het begin niet wilde geloven (ik dacht 'ongeveer' hetzelfde) maar ik wou toch iets meer argumenten :D .
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 december 2007 - 10:03

Ik persoonlijk denk dat in de tramsporen veel bochten liggen en de uitzetting opgevangen wordt door de bochten(veerkracht). Treinsporen lopen bijna recht dus de uitzetting kan niet opgevangen worden en moet men dus openingen laten.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 december 2007 - 10:34

Het is inderdaad zo dat bij tramsporen een deel van de uitzetting wordt opgevangen in de bogen.

Wat treinsporen betreft, heb je de eerdere bijdragen wel gelezen? In hoofdsporen worden de spoorstaven meestal doorgaand gelast. Dus geen openingen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2007 - 14:23

Eťn vd grote verschillen tussen treinrails en tramsporen is volgens mij de optredende temperatuur-verschillen, vooral bij zonneschijn. Ik stel me voor dat (trein)spoorstaven in de blakende zon en bij windstilte 60įC of meer kunnen bereiken. Tramsporen liggen in de bestrating ingebed en daar zal de temperatuur zeker niet zo hoog oplopen.

Ook de snelheid waarmee de temperatuur verschillen kunnen optreden is bij trein rails zeker veel groter dan bij tramrails die toch in een zekere mate thermisch geÔsoleerd liggen.

Mercurious

Mercurious

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2007 - 21:14

Bij de spoorwegen maakt men gebruik van compensatielassen, constructies met schuine lassen bv.bij bruggen en viadukten. Dat is bij de tram ook zo. Dit is genoeg om de uitzetting van de rails op te vangen. Verder word bij montage van rails deze opgewarmd wordt om een trekspanning te krijgen. Hoe groot deze waarden zijn weet ik niet, maar het zorgt er wel voor dat een bepaald temperatuurverschil zonder problemen verwerkt kan worden. Ik weet niet of de tram gebruik maakt van zogenoemde ESlassen voor signalering, bij het spoor zijn deze altijd recht en voorzien van isolatie (kunststof of lijmlas).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures