Springen naar inhoud

Heb je de plicht om te leven?

• Log in om te kunnen reageren

TimeTraveler

TimeTraveler

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 22:57

Naar je ouders, je vrienden, kortom, naar je omgeving.

Dierbaren die achterblijven na een suicide kunnen zich dit afvragen.

Wat is jullie mening?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 23:07

Ja en Nee. Ja, omdat het voor iedereen een persoonlijke keuze is. Ik denk niet zomaar dat, als je kinderen hebt en je houd van ze, dat je niet zelfmoord pleegd. Nee, want niemand beslist voor jouw dat je mag leven of dood mag gaan, met een uitzondering op de regel. Wanneer er eventueel de doodstraf wordt in gevoerd. Maar een persoonlijke keuze om er zelf een einde aan te maken is alleen voor voor jouw bestemd, dus het antwoord is weer ja. Nee, omdat vanuit religieus opzicht een verbod op zelfmoord is.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 08:02

De plicht om te leven. Nee, ik vind niet dat je de plicht hebt te leven. Nog sterker, je hebt er nooit om gevraagd er te zijn. Dus eerst wordt je geheel ongevraagd in een niet zelf te bepalen omgeving met niet zelf bepaalde ouders gezet en daarna zou je dan ook nog de 'plicht' hebben te blijven leven? Dat klopt helemaal niet. Ik zou eerder willen spreken van het recht om te leven, dan de plicht om te leven. Maar daarmee hou je dat recht aan jezelf in plaats van de verplichting aan je omgeving.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2005 - 11:54

Een plicht om te leven heb ik volgens mij niet.
In bijvoorbeeld een relatie of in het geval dat je afhankelijke kinderen hebt, heb je wel een verantwoordelijkheid om te vervullen. Dat ligt dicht bij 'plicht'.

Leven is uiteindelijk een keuze die aan jezelf is, maar er kunnen factoren meespelen die de keuze ingewikkelder maken.

@ Boaz:
Er zijn theorieen genoeg die het tegendeel belichten over wat je zegt. Dergelijke opvattingen zijn meestal interessant om eens bij stil te staan. Verwerpen kan natuurlijk altijd..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 16:16

Er zijn theorieen genoeg die het tegendeel belichten over wat je zegt.

Leg eens uit.... Reïncarnatie met een doel?

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 18:40

Ik ben het voor de verandering volledig, maar dan ook volledig, eens met Boaz :shock: :wink:

Volgens sommige verlichte gelovigen is je leven een geschenk van God: als je het niet wil kan je het altijd teruggeven.

Je hebt inderdaad bepaalde verplichtingen (zoals de plicht je kinderen naar beste vermogen op te voeden). Om deze plichten te kunnen vervullen is het een vereiste dat je leeft. Maar leven op zich kan geen plicht zijn.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 12:51

Leg eens uit.... Reïncarnatie met een doel?

Bijvoorbeeld.. Een ervan is dat we leven om te leren en weer terugkomen tot we voldoende wijs zijn. Als je dat hebt bereikt, kan/magje 'verder' gaan. Whatever/whereever that may be..
Anderen zeggen dat je je ouders/leefomgeving actief hebt gekozen omdat je daar een les kan leren.

Persoonlijk.. geloof ik er niet in, maar ieder zijn meug.
-Calvin-

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 17:34

ieder zijn meug.

Dat is natuurlijk zo in privé-kwesties, maar hier gaat het erom de andere een verplichting op te leggen. Dan mag je van de voorstanders een sterkere argumentatie eisen dan een irrationele voorkeur dan één of ander duister reincarnatiegeloof.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:05

Dat is natuurlijk zo in privé-kwesties, maar hier gaat het erom de andere een verplichting op te leggen. Dan mag je van de voorstanders een sterkere argumentatie eisen dan een irrationele voorkeur dan één of ander duister reincarnatiegeloof.

Daar ben ik me van bewust, maar zoals ik heb gezegd ben ik geen voorstander van een dergelijk geloof.
Als ik voor mezelf spreek vind ik het leuk om eens bij andere opvattingen (wellicht buiten mijn kennis/kader van denken) stil te staan.
Ik heb mijn mening gegeven over de originele vraag van het topic en wilde zoals gezegd een korte vermelding maken van andere manieren om tegen deze zaken aan te kijken.

Dergelijke opvattingen zijn meestal interessant om eens bij stil te staan.

is ook alles wat ik met die opmerking bedoel.
-Calvin-

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:05

Daar dit een ethisch vraagstuk is, verplaats ik het naar "Filosofie, ethiek en theologie"

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 23:16

Naar je ouders, je vrienden, kortom, naar je omgeving.

Dierbaren die achterblijven na een suicide kunnen zich dit afvragen.

Wat is jullie mening?

Ja, je hebt plicht om te leven, want zou jij dan ooit het verdriet willen voelen die jij je dierbaren aandoet dan?
Zou je niet liever jezelf van je goede kant laten zien,
laten zien hoe je mensen gelukkig kunt maken, het voorbeeld geven. jij kunt het ook, zoals ieder ander. Laat zien hoe je mensen gelukkig maakt, en zult geluk ontvangen. Want dan zal jij ooit het geluk voelen wat jij je dierbaren hebt gegeven?

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2005 - 11:43

Even snel door de bocht. In principe heeft niemand plichten. Je kunt doen en laten wat je wilt.
Wel is het zo dat aan elke handeling (dus ook het na laten van van een handeling), er een gevolg aan vast zit. Dus aan jou en mij de keuze, wat wil ik, wat doe ik, en wat is het gevolg. En dat laatste is vaak het punt wat de handeling bepaalt.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:02

TimeTraveler, hoe denk je hier zelf over?
-Calvin-

TimeTraveler

TimeTraveler

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2005 - 20:09

TimeTraveler, hoe denk je hier zelf over?

Ik vind dat het je plicht is te leven zolang je -eventuele- kinderen en ouders nog in leven zijn en je gezondheid in orde is.

Hamvraag is in deze... in hoeverre zijn suicidale mensen 'gezond'?-
Mag je het ze om deze reden wel kwalijk nemen dat ze 'uitstappen' op het moment dat ouders en kinderen nog in leven zijn?

• Gast

Geplaatst op 25 maart 2005 - 20:31

Zelfmoord plegen doe je natuurlijk niet zomaar, aan de daad zit natuurlijk wel een voorgeschiedenis aan vast.
Als je al heel lang door een hel heen gaat zonder uitzicht op verbetering dan is het toch logische en je goed recht om je eigen leven te beeindigen.

Ja wat is gezond?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures