[scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Dit is een vrije opdracht die onze scheikundeleraar vandaag uitdeelde. Het betreft het volgende:

"In een liter water zit een onbekende hoeveelheid keukenzout en suiker opgelost. Hoe zou men het zout- en suikergehalte kunnen bepalen?"

Ik heb er lang over gedacht. In eerste instantie ging ik voor indampen, maar dan hou je een suiker/zout mengsel over. Ook met simpelweg wegen kom je er denk ik niet, omdat je de verhouding niet weet.

Wat zouden jullie doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Zoals je al zei: indampen geeft massa zout+suiker

Keukenzout, NaCl , is te bepalen met argentometrie (google zelf als je het eventueel niet kent)

Andere mogelijkheden (allemaal in combinatie met indampen om totaal zout+suiker te bepalen) zijn:

geleidbaarheid bepalen

of: kookpuntsverhoging

of: vriespuntsverlaging
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Nog meer mogelijkheden:

- Extraheren met een geschikt organisch oplosmiddel (daar lost het zout niet in op maar de suiker wel)

- Je zout/suiker-mengsel weer oplossen in water, gist toevoegen, verwarmen naar een graad of 37 en een tijdje wachten. Op een gegeven moment is je suiker omgezet in ethanol. Daarna filtreer je de gist af, damp je het water+ethanol in en houd je zout over.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 27

Re: [scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Bedankt voor de suggesties!

Het extraheren lijkt mij het gemakkelijkst uit te voeren. Met welk organisch oplosmiddel zou ik dit kunnen proberen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

In principe met ieder oplosmiddel dat niet met water mengt. Uitzoeken welke het meest geschikt is lijkt me een prima onderdeel van je opdracht. Ik weet ook niet wat je school allemaal op voorraad heeft, en welke ze je toestaan om te gebruiken.

Probeer er eens een paar, kijk of ze mengen met water, zoek er dan een waarin suiker goed oplost.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] zout- en suikergehalte bepalen

Ik bedenk me nu dat extraheren van de zout/suiker-oplossing niet gaat werken. Er zijn bij mijn weten geen apolaire oplosmiddelen war sucrose wel in oplost.

Wat je zou kunnen doen is het ingedampte zout/suiker-mengsel extraheren met een geschikt oplosmiddel. Je moet dan dus op zoek gaan naar een polair oplosmiddel waar het suiker in op wil lossen, maar waar zout niet of nauwelijks in oplost. Dat zou nog wel kunnen werken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer