Uitleg mini- en microcursussen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Uitleg mini- en microcursussen

(Onwennig op fora? Klik --> WAT IS EEN FORUM, uitleg voor mensen die onbekend zijn met internetfora)


------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uitleg bij cursussen, FAQ's en handleidingen


In deze topic is het mogelijk algemeen commentaar, suggesties, vragen en andere feedback te geven over onze cursussen, FAQ's en handleidingen.

Voor commentaar of vragen over een specifieke cursus vind je een link in de cursus zelf.


Minicursussen


Een minicursus geeft uitleg over een bepaald onderwerp. Het doel is:
  • 'Domme' vragen die al vele malen gesteld zijn over het onderwerp uit te leggen.
  • Mensen die wat willen weten over het onderwerp snel vooruit te helpen
  • Vraagstellingen omtrent het onderwerp behandelen.
  • Een diepere theoretische achtergrond te bieden die mensen aan het denken zet.
Momenteel beschikbaar:
Microcursussen


Microcursussen, hoofdzakelijk over schoolse basisbegrippen, gaan uit van zo weinig mogelijk voorkennis. Er wordt een praktijkgerichte aanpak gehanteerd met veel nadruk op voorbeelden en het toepassen in oefeningen, de theorie wordt minder uitgediept.


Momenteel beschikbaar: Leerlingen die de behandelde stof reeds begrijpen en hierin al gevorderd zijn, zullen in deze cursussen weinig nieuws leren, maar misschien wel stukken uit een ander oogpunt leren zien. Mensen die in het huiswerkforum helpen, kunnen mogelijk naar de microcursussen verwijzen voor wat achtergrond bij hun uitleg.


Nanocursussen


Korte verhandelingen over zeer scherp afgebakende onderwerpen.


Momenteel beschikbaar:
FAQ's en handleidingen


Voor een aantal zeer uiteenlopende zaken zijn nog FAQ's en handleidingen geschreven:

Discussies over op te zetten cursussen


Discussies over wenselijkheden en mogelijkheden voor nieuwe minicursussen. Heb je ideeën of wensen, en/of heb je zin om mee te werken?
Cursussen onderweg: status en actie

Een regelmatig geactualiseerd overzicht van wat er gebeurt in het minicursus-subforum. Je kunt in deze topic ook je algemene ideeën over bestaande of nieuw op te zetten forumcursussen kwijt, en/of jezelf aanmelden om op een of andere wijze mee te werken.


Specifiekere discussies:

Minicursussen biologie algemeen

minicursus genetica

Minicursus Biotechnologie/microbiologie

Minicursus Evolutie
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 42

Re: Uitleg mini- en microcursussen

In deze topic is het mogelijk algemeen commentaar, suggesties, vragen en andere feedback te geven over onze cursussen, FAQ's en handleidingen.
misschien het vermelden van aantal uren dat nodig is om een cursus te leren, liever in stukken, vb

crusus a: 120 uren

deel 1: 20 uren

deel 2: 40 uren

deel 3: 10 uren

..


ook handiger om "vereiste" voorkennis te vermelden en een link naar topic waar men in dat onderwerp zich verder kan diepen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Dat eerste lijkt me heel moeilijk, dat is namelijk erg persoonlijk: de ene kan zo'n stuk verwerken in 10u, de ander heeft misschien 30u nodig. Het tweede vind ik wel een goed idee, om steeds duidelijk aan te geven wat er al van kennis verondersteld wordt en eventueel doorverwijzen naar uitleg over de nodige voorkennis.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 42

Re: Uitleg mini- en microcursussen

ok, en nog iets.

het zou echt tof zijn indien er in bijvoorbeeld ( [microcursus] rekenen met breuken) wat oefeningen worden opgenomen en daarin oplossingen in verborgen containers.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Dat is zeker een goede suggestie; sommige cursussen zijn al voorzien van oefeningen op het einde. Of het er snel van zal komen, is een andere vraag... In tussentijd kan je zeker online veel oefeningen vinden, een zoektocht met google brengt je al ver.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 181

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Dat eerste lijkt me heel moeilijk, dat is namelijk erg persoonlijk: de ene kan zo'n stuk verwerken in 10u, de ander heeft misschien 30u nodig. Het tweede vind ik wel een goed idee, om steeds duidelijk aan te geven wat er al van kennis verondersteld wordt en eventueel doorverwijzen naar uitleg over de nodige voorkennis.


En misschien meer dingen voor mensen zonder voorkennis?

Die hebben het waarschijnlijk het moeilijkste om aan info te komen, ik bedoel, als je "in het wereldje zit" omdat je zelf burgerlijk ingenieur of fysica of iets dergelijks gestudeerd hebt, heb je wel "connecties" (een prof, vrienden van de universiteit,...), maar als je net begint...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Uitleg mini- en microcursussen

En misschien meer dingen voor mensen zonder voorkennis?
helemaal zonder zal nooit gaan. Als extreem voorbeeld kun je geen breukencursusje gaan schrijven als je 2+2 = 4 nog moet gaan uitleggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Uitleg mini- en microcursussen

De cursus "formules herschrijven/vergelijkingen oplossen" is door het overzetten van wetenschapsforum oude stijl naar wetenschapsforum nieuwe stijl informatie kwijt geraakt (plaatjes) en de lay-out is veranderd. Nu staat er soms informatie over ander informatie heen geschreven. Kan dit worden aangepast?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Alle microcursussen moeten worden "gerepareerd". :cry:


We wachten nog op één bug in de editor, en daarna zullen ze één voor één worden hersteld. We verwachten voor september alles weer strak te hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Dat is heel fijn, want ik verwijs mijn leerlingen vaak naar een microcursus om extra te oefenen en om de uitleg nog eens na te lezen. De kwaliteit is namelijk heel goed en sluit goed aan op de lesstof op het MBO richting techniek!

Berichten: 7

Re: Uitleg mini- en microcursussen

is er een bepaald volgorde waarin deze cursussen het best 'geleerd' worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Nee, het is geen "doorlopende leerlijn". De onderwerpen zijn veelal ongerelateerd.

Kom je op een zeker onderwerp in de knoei, dan kan het zinvol zijn de betreffende cursus eens door te werken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Misschien is het leuk om een minicursus / kleine beschrijving te geven van ons zonnestelsel (en eventueel daarbuiten). Eigenlijk is een 'wetenschapsforum' dat toch wel verplicht. En laat het dan een cursus zijn met veel informatie die ook een beetje de interesse van de lezer aanwakkert. Eentje met niveau, maar wel met een duidelijke stapsgewijze opbouw, zodat iedereen in kan haken en naar dat hogere niveau kan worden getild. Vreemd genoeg kan ik op het internet maar weinig sites vinden die het onderwerp echt in zijn geheel behandelen, de ene site heeft het ene leuke weetje, een andere site weer andere leuke weetjes, het meest interressante vind ik nog de serie van National Geographic: 'a journey trought the planets', maar ook hierin ontbreekt naar mijn mening veel informatie. Terwijli het opzich allemaal niet zo moeilijk is.

Je zou in zon cursus de volgende onderwerpen in ieder geval kunnen behandelen:


- intro geschiedenis & relatie mens-zonnestelsel:

+ altijd belangrijk geweest voor verschillende culturen

+ we zijn het sinds 1950 echt in kaart aan het brengen

+ bepalend voor dagen, jaren, weer, enzenzenz


- geschiedenis zonnestelsel:

+ hoe is het zonnestelsel ontstaan.

+ wat heeft het allemaal doorgemaakt


- de zon en de verschillende planeten: specifieke eigenschappen, opmerkelijkheden, plaatje dr bij, manen.


- missies: voyager, (maanlanding), mars-wagentje. En ik las laatst dat de DDR al op Venus zou zijn geweest?


- toekomst van ons zonnestelsel, processen die zich afspelen (zon wordt kouder, verwijderen maan van aarde,


- het grotere plaatje (onze postiie in de melkweg, dichtsbijzijnde sterren(beelden) en dichtbijzijnde sterrenstelsels).


Hoewel ik mezelf nog niet zo heel lang bezig houdt met het onderwerp en er dus nog niet alles van weet, zou ik graag meeheplen met het opzetten van zo'n cursus, en/of zelf stukken schrijven. Ik denk dat het wel belangrijk is om een afweging te maken tussen wat wel en niet relevant is, maar wil toch ook trachten het onderwerp zo volledig mogelijk te bespreken. En het daarom te beperken tot het zonnestelsel.


Een kleine speurtocht over dit forum moet al een heel aardige minicursus zou kunnen opleveren. Zeker wanneer je dit combineert met info van wikipeida, national geograhic, en nasa.com.


Zo'n cursus is een uitbreiding en aanvulling van het forum (omdat het er nog niet is), en kan denk ik ook nog veel nieuwelingen trekken omdat het helal e.d. wel iets is wat veel mensen interresseert, en waar dus veel op gezocht wordt. Als de leidinggevenden hier ook denken dat zo'n cursus een aanvulling is van het forum hoor ik dat graag, want dan begin ik er het liefst al direct mee.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Met alles wat je hierboven vertelt vraag ik me echt af hoe je zoiets in vredesnaam "mini" wilt houden. Alleen over dag/nacht, seizoenen en jaren op aarde is al een complete minicursus te schrijven. Op Wikipedia vind je per planeet apart al een complete minicursus. Enzovoort.


Voor een idee waar je/we aan zouden beginnen:

http://www.urania.be...de/zonnestelsel


blader daar eens doorheen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Uitleg mini- en microcursussen

Hoi! Bestaat er al een minicursus statistiek? Zo nee, dan zou dat wel handig zijn met de basisbeginselen denk ik, want het is gewoon handig als mensen weten wat p-waarden zijn en wat ze betekenen, ook als je geen universiteit hebt gedaan en je later in je werk beleid moet voeren aan de hand van een onderzoeksrapport dan moet je kunnen interpreteren wat de resultaten betekenen voor jouw praktijk. Ben benieuwd! Groetjes
Bezig in het boek When students have power - Ira Shor

Reageer