Energie aan het net toevoegen, generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 474

Energie aan het net toevoegen, generator

Hallo iedereen,

Ik ben woonachtig op Curacao en woon op een berg. Stroom en water zijn erg duur op Curacao.

Ik kan aan beerputwater komen, en dit kan ik (na enorme aanschafkosten) goedkoop zuiveren zodat het gelossd kan worden op oppervlakte water. Hiervoor worden subsidies aangevraagd.

Zoals ik al heb beschreven woon ik op een berg en het water word dan ook gezuiverd op een berg. Dit water wat hoog is kan ik gebruiken voor energie opwekking. Echter energie opwekken is een hele andere tak van sport dan waar ik mij mee bezig hou.

Ik wil een proef opstelling maken waarbij ik zelf energie aan het net toevoeg (op Curacao is het 127V 50 Hz, echt waar geen grap). Ik kan wel aan motor komen en die kan ik doormiddel van water wel laten ronddraaien (ik heb 1m3 per dag om mee te expirimenteren).

Kan ik een bepaalde energie opwekken en deze toevoegen aan het net?

moet deze energie 50Hz zijn?

Moet deze frequentie gelijk oplopen met de frequentie van het net? of mag ik er best een honderste tel naast zitten?

of mag ik bij wijze van spreken 300Hz toevoegen en het net maakt een kleine amplitude verandering door en het is weer netjes 50 Hz?

Wannner ik de motor aansluit aan het net gaat deze draaien, wanneer ik nu de motor de andere kant op laat draaien geeft deze energie af (aan het net) of is dit niet waar?

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie hierover denken!

Groeten,

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

De simpelste manier is om een kooiankermotor te nemen die je met behulp van een waterrad iets overtoeren aandrijft. Dus niet in tegengestelde draairichting, maar in de normale draairichting en dan met een negatieve slip.

En die wordt dan automatisch in de pas gehouden met de 50 Hz van het net.

Overigens begrijp ik uit je verhaal dat je er eigenlijk te weinig vanaf weet om dit tot een goed einde te brengen.

En je moet ook bedenken dat je nooit een opwekmachine aan het net mag hangen zonder toestemming van het elektriciteitsbedrijf. En gezien je te geringe kennis denk ik dat je die toestemming niet krijgt.

Berichten: 474

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

Bedankt voor je snelle reactie!

Hier op Curacao is het zo dat wanneer iemand een agregaat neemt of zonnepanelen dat ze worden afgesloten van het energiebedrijf....

Wat ik nu begrijp is dat je een kooianker motor op zo'n 3150 toeren afsteld omdat door de normale slip er zo'n 2850 overblijft. Is het dan zo dat wanneer ik het spil heel snel laat draaien, bv: 4000 t/min dat er meer energie in het net gaat? of moet ik toch proberen zo dicht mogelijk bij de 3000 te blijven?

Kblijf nieuwsgierig, en de toekomst ga ik naar zo'n 100 m3 per dag. Heb je daarvoor nog goede ideeen?

Hier op de berg leven we met zo'n 30 mensen, denk je dat het mogelijk is om deze mensen met 100 m3 per dag van stroom te voorzien? (anders worden we afgesloten he!)

denk uit het doosje!

Groeten,

Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

De grootte van de slip wordt bepoaald door het vermogen dat je opwekt. Maar je kunt de slip ook niet te groot maken, want dan schiet je generator als het ware de netfrequentie voorbij. Er is dus een grens aan, en de slip zal niet groter kunnen worden dan wanneer de machine als motor op zijn maximale vermogen draait.

Hoeveel vermogen je kunt opwekken is afhankelijk van de efficiëncy van je waterrad. Hoeveel valhoogte heb je beschikbaar en hoe goed kun je die omzetten in mechanische energie.

En dan ben je er noig niet. Als je los van het net gaat draaien zul je ook nog een spannings/toeren/vermogensregeling moeten hebben. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.

Berichten: 474

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

De grootte van de slip wordt bepoaald door het vermogen dat je opwekt. Schreef je

Ik wil maximaal (het uiterste, het meest haalbare) aan het net leveren. De slip is dat de 'tegenkracht' die het anker ondervind? of is dat het toerental dat meer of minder aan dat van 3000 is (bij een 2 polige motor). Als ik de motor aan het net koppel en ik geef hem een hoger toerental bv 3100 dan zal hij altijd hetzelfde vermogen afgeven toch? omdat ik er geen apparaten aanhang zoals bij een generator.

Hoe kan ik maximaal vermogen aan het net toevoegen?

Ik snap dat het opwekken van stroom uit waterkracht zonder de 'netspanning'een ingewikkeld proces is. Kan dat beter aan prof. overlaten en niet hier opnieuw het wiel uitvinden. Echter het gebuik van een kooiankermotor heb ik eens op lopen google'n (nu net) maar dat ziet er best intressant uit.

Ik heb al zitten denken aan:

Ik koop een kleine agregaat (2 KVA) en ik ga dat versterken dormiddel van een kooiankermotor van 15 KVA (zomaar uit de lucht gegrepen) middels waterkracht. Of zie ik nu weer mogelijkheden die er niet zijn.

(ik sta bekend om uit het doosje denken maar ook als fantast, 't is maar hoe je het bekijkt.)

Groeten, Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

Hier op de berg leven we met zo'n 30 mensen, denk je dat het mogelijk is om deze mensen met 100 m3 per dag van stroom te voorzien? (anders worden we afgesloten he!)
Stel dat je 100 m³/dag effectief 10 m naar beneden kunt laten vallen, en de energie daarvan met een rendement van 100 % zou kunnen omzetten in elektriciteit. Dat levert je dan een hoeveelheid enerrgie m·g·h = 100 000 x 9,8 x 10 = 9,8 megajoule energie. Dat lijkt héél wat.

Maar verspreid over het etmaal, regelmatig stromend, betekent dat een vermogen van 9,8 MJ / 86400 s = 113 watt.

Ok, verdubbel je hoogte, 226 W. vertienvoudig je hoogte, 1,1 kW.
denk uit het doosje!
Dat helpt niet altijd als het om natuurwetten gaat. :D Hier in elk geval niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

Even om misverstanden te voorkomen: een kooiankermotor als generator gebruike werkt alleen als je paralllel aan een bestaand net draait. In eilandbedrijf gaat dat niet lukken.

Dat "versterken" van een aggregaat met een kooiankermotor, daar snap ik niks van.

Berichten: 474

Re: Energie aan het net toevoegen, generator

Hallo Klazon,

Ik hoop dat het onderstaande duidelijker is:

Men neme een agregaat een kleine, deze zorgt dus voor de 50 Hz en voor de opstartspanning voor de kooiankermotor.

De kooiankermotor (kam) draait, doormiddel van waterkracht laten we de kam extra toeren maken. Nu hebben we het vermogen van de agregaat en het extra vermogen van de kam.

Maar wat Jan schreef is dat dit met 100m3 water tot max 113Wh per uur per 10 meter gaat, dus laten we zeggen 2,5kWh per dag. Schiet dus niet echt op...

Misschien wind energie, het waait ook op Curacao....

Over hetgeen dat een kam niet als eilandgenerator is te gebruiken valt te twisten, kijk eens op http://www.saunalahti.fi/elepal/moottori/gener_e.html

of op

http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html

maar jullie hebben hier meer verstand van dan ik maar het ziet er logisch uit. Startspanning en daarna verder draaien door een paar condenstaoren om de kooi van spanning te voorzien.

Ps. ik word steeds beter in google'n

Groeten, Lambert
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Reageer