[mechanica] moment-koppel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[mechanica] moment-koppel

Ik zit met het volgende probleem:

In de opstaande vlakken van een driezijdig prisma werken 3 koppels die met elkaar in evenwicht zijn...

Bepaal de koppelvector van het koppel dat in het zijvlak DFCA ligt.

Dit is de tekening:
krachtenkoppel.png
krachtenkoppel.png (19.21 KiB) 353 keer bekeken
Hoe kan ik zoiets (lieft zo eenvoudig mogelijk) oplossen, ik weet niet goed hoe ik daaraan moet beginnen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [mechanica] moment-koppel

De koppelvectoren staan loodrecht op de vlakken. Het gaat dus om drie vectoren die evenwicht met elkaar maken en loodrecht staan de zijden van een rechth drieh zijnde de doorsnede van het prisma. Twee daarvan ken je, nu nog de vector die evenwicht maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] moment-koppel

De koppelvectoren staan loodrecht op de vlakken. Het gaat dus om drie vectoren die evenwicht met elkaar maken en loodrecht staan de zijden van een rechth drieh zijnde de doorsnede van het prisma. Twee daarvan ken je, nu nog de vector die evenwicht maakt.
Oké, dat begrijp ik denk ik.

Ben ik correct als ik dan als volgt redeneer:

Het koppel van de rode krachten is gelijk aan 12500 Nm (x-comp)

Het koppel van de blauwe krachten is gelijk aan -25000 Nm (y-comp)

(z-comp) = 0Nm

Om een evenwicht te verkrijgen is het resulterende koppel gelijk aan (-12500Nm ; 25000Nm ; 0Nm).

Ik denk dat ik mij te vlug heb laten afschrikken door de figuur van het prisma.

Bedankt voor de verduidelijkende uitleg !

Zou je mij ook op weg kunnen zetten bij mijn 2e probleem (in mijn andere topic) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [mechanica] moment-koppel

Ruben01 schreef:Oké, dat begrijp ik denk ik.

Ben ik correct als ik dan als volgt redeneer:

Het koppel van de rode krachten is gelijk aan 12500 Nm (x-comp)

Het koppel van de blauwe krachten is gelijk aan -25000 Nm (y-comp)

(z-comp) = 0Nm

Om een evenwicht te verkrijgen is het resulterende koppel gelijk aan (-12500Nm ; 25000Nm ; 0Nm).

Ik denk dat ik mij te vlug heb laten afschrikken door de figuur van het prisma.

Bedankt voor de verduidelijkende uitleg !

Zou je mij ook op weg kunnen zetten bij mijn 2e probleem (in mijn andere topic) ?
-125 Nm en 250 Nm !!! Dit zijn wel de comp van de vector. Moet je geen lengte en hoek bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] moment-koppel

-125 Nm en 250 Nm !!! Dit zijn wel de comp van de vector. Moet je geen lengte en hoek bepalen?
Inderdaad, die eenheden had ik ondertussen ook opgemerkt :D .

De lengte en hoek bepalen van die vector lukt mij wel, bedankt voor de bovenstaande correctie Safe !

Berichten: 4.502

Re: [mechanica] moment-koppel

Er staan m.i. een groen en blauw koppel aangegeven en de rode "pijlen zijn de asrichtingen van het systeen wijken dan ook af van het gevraagde koppel in het achterste vlak DFCA van het prisma.

Je zult dus een momenten (koppel)vergelijking moeten opstellen,waar van de som nul is voor evernwicht.

Aanwezig dus -50*500 Ncm- 25*500 Ncm plus het gevraagde koppel =Nul;lijkt me uit te komen op 75000Ncm (plus!)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] moment-koppel

Er staan m.i. een groen en blauw koppel aangegeven en de rode "pijlen zijn de asrichtingen van het systeen wijken dan ook af van het gevraagde koppel in het achterste vlak DFCA van het prisma.
Heb ik ook opgemerkt, het moet blauw en groen zijn.
oktagon schreef:Je zult dus een momenten (koppel)vergelijking moeten opstellen,waar van de som nul is voor evernwicht.

Aanwezig dus -50*500 Ncm- 25*500 Ncm plus het gevraagde koppel =Nul;lijkt me uit te komen op 75000Ncm (plus!)
Inderdaad, ik moet een koppel berekenen zodat alles in evenwicht is.

Je methode lijkt mij wel verkeerd, een koppel is een vectoriële grootheid en mag je dus niet gewoon de grootte van optellen of aftrekken. Je heb 2 koppelvectoren, die van - 25000 Ncm en die van 12500 Ncm.

Het antwoord dat ik hierboven gevonden heb is correct (staat zo als oplossing in de cursus) dus ik denk wel dat de werkwijze ook correct zal zijn.

Sorry voor de vergissing van kleuren.

Reageer