Een online game programmeren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Een online game programmeren

Ik zit sinds kort (sinds vandaag om precies te zijn) met het idee te spelen om van een kaartspel een digitale variant te maken, die je over het internet met elkaar kan spelen. De spelregels zijn absurd eenvoudig, daar verwacht ik geen problemen mee. Echter wel met een aantal bijkomende aspecten:

- Een speler moet inloggen om mee te kunnen spelen

- Verschillende spelers moeten met elkaar af kunnen spreken om een potje tegen mekaar te spelen. Dat betekent dus dat er meerdere potjes tegelijk (door verschillende spelers) gespeeld moeten kunnen worden

- De performance moet uiteraard dusdanig hoog zijn, dat de internetverbinding geen issue mag vormen. Graphics zijn erg eenvoudig, waarschijnlijk kan ik het zelfs met alleen maar vector graphics doen.

Paar vraagjes hierbij:

- Mag ik zomaar van een bestaand (kaart)spel een digitale versie maken, of moet ik daar toestemming van de bedenker(s)/uitgever voor hebben? Hoe zit het precies met copyright, enz?

- Ik zit er sterk aan te denken om het spel in Flash/Actionscript te maken. Maar ik heb ook aan ASP.NET (C# als code behind) of PHP lopen denken, maar ik ben bang dat de performance dan als een kaartenhuis in mekaar zakt. Of zou het met de performance best nog mee kunnen vallen? Ik wil het niet in Java maken, omdat ik daar geen ervaring mee heb.

- Als een speler tijdens het spelen op een button/plaatje klikt, moet de game weten, welke (ingelogde) speler geklikt heeft. Hoe kom ik daarachter? Kan ik dat met session variabelen regelen, of heb ik daar andere technieken voor nodig (zoals m.b.v. IP-adressen bijvoorbeeld (hmmm, dat zal niet gaan werken, omdat er soms meerdere gebruikers achter hetzelfde IP-adres zitten)).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een online game programmeren

PHP en ASP.NET zijn totaal niet geschikt voor wat jij wil maken. Iets dergelijks maken met flash of Java als standalone application zou wel gaan mits je natuurlijk wat over netwerkprogrammeren kent (en aan je vragen te zien ken je dat niet, ik ken er overigens ook (nog) niks van).

De reden dat PHP en ASP.NET niet echt geschikt is omdat je van de server geen input kan geven naar de gebruiker om iets te laden zonder dat hij daar zelf wat voor doet. Je zou natuurlijk wel een pagina kunnen laten herladen om de x aantal seconden maar je begrijpt best dat dit de gameplay niet aangenaam maakt en dat je best wat bandbreedte zal verspillen. Je kan mss wel wat met PHP/ASP.NET in combinatie met AJAX maar daar is mijn kennis ook niet zo bijster groot van.

Je grootste probleem lijkt me dus om info te zoeken die je nodig hebt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Een online game programmeren

AJAX is een soort van geavanceerde en geoptimaliseerde vorm van Javascript, lijkt me niet echt handig hiervoor. De problemen met PHP en ASP.NET noemde Cycloon al.

Java of flash lijkt mij het beste in deze.

Over auteursrecht: ligt eraan of het auteursrechtelijk is vastgelegd. Een simpel spelletjes als Bolletje-bolletje (simpelste kaartspel dat ik ken) of toepen is zo algemeengoed, dat is van niemand.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een online game programmeren

AJAX is een soort van geavanceerde en geoptimaliseerde vorm van Javascript, lijkt me niet echt handig hiervoor.


AJAX kan wel data ophalen/wijzigen op de pagina zonder dat de pagina daarvoor moet gerefresht worden en zonder dat de gebruiker moet tussenkomen. Maar het is idd zeker niet het meest handige in dit geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Een online game programmeren

Persoonlijk zou ik gaan voor Flash ism. PHP die data kan verwerken / ophalen / opslaan. Zo is het mogelijk om met de database tot interactie te komen en het gehele spel dynamischer te maken. Denk hierbij aan, ledensysteem, inloggen, eventueel topscores e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Een online game programmeren

Is het ook mogelijk om het spel volledig in Flash/Actionscript te maken, ipv met Flash en PHP? Of heeft Actionscript daar te weinig mogelijkheden voor hetgeen ik wil?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Een online game programmeren

Een site die ik wel eens bezoek is replaypoker.com . Ik speed daar online poker en volgens mij is het volledig geprogrammeerd in Flash. Ook op newgrounds.com vind je wel vaker online spellen in 100% Flash.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een online game programmeren

Is het ook mogelijk om het spel volledig in Flash/Actionscript te maken, ipv met Flash en PHP? Of heeft Actionscript daar te weinig mogelijkheden voor hetgeen ik wil?


Ja dat is mogelijk, alleen kan flash geen link leggen naar MySQL indien je met databases wil werken. Als ik het goed heb kan het wel overweg met XML, daar kan je desnoods wel een soort van database mee opbouwen als je wil.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Een online game programmeren

Je zou ruby on rails kunnen overwegen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 104

Re: Een online game programmeren

AJAX valt wel te overwegen, en als je een basiskennis hebt van PHP en een bredere kennis van javascript dan heb je de werking van AJAX in een paar uurtjes onder de knie.
Maar het is idd zeker niet het meest handige in dit geval.
Waarom niet? anders moet je een veel complexere taal gaan leren terwijl het hiermee perfect kan.

Of nog een andere techniek, je gebruikt ook javascript en php, je hebt één hidden frame waarin een form zit en met javascript haal je de invoer uit de ene pagina op en laad je die in de andere pagina, je submit het form automatisch en je haalt de resultaten weer op en laadt die in het hoofdscherm. Natuurlijk als je javascript gebruikt en scores submit met HTML-forms dan is de kans dat mensen vals gaan spelen of (mis)bruikbare exploits vinden groter als met flash

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een online game programmeren

Waarom niet? anders moet je een veel complexere taal gaan leren terwijl het hiermee perfect kan.


Omdat je een grotere belasting op de server legt die kan voorkomen worden door een andere programmeertaal te gebruiken. Met PHP/AJAX blijf je nog steeds verplicht om de zoveel tijd data op te halen en na te checken. Dit terwijl je hier bij andere talen veel minder last van zal hebben. En zoals je zelf zegt, security exploits zullen ook niet niks zijn. Je zal zoveel extra controles moeten invoeren voor problemen die je bij het gebruik van Flash/Java niet zou tegenkomen. Het is dus doenbaar, maar je zal veel meer tijd moeten steken in het programmeren en je zal het ook nodeloos complex moeten maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Een online game programmeren

Een appletje (Java: packages => java.awt.* en java.applet.* en java.net.* ,.. ) schrijven lijkt me een goie oplossing te zijn, denk aan die yahoo games maar k denk da ze da tegenwoordig in flash zijn gaan schrijven ...

veel geluk , Java SE is free ;)

Reageer