Aloë vera

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Alo

Een tijdje geleden heb ik dit artikel gelezen in het blad Skepsis.

Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen het "sap" en de "gel" van de Aloë vera - plant.

Dat het sap sterk laxerend werkt, lijkt ook wel duidelijk naar wat ik verder heb gelezen over dit onderwerp.

Over de werking van de gel bij inwendig gebruik heb ike echter weinig noemenswaardig kunnen vinden. Het artikel van Skepsis noemt dit dan ook "zuivere fantasie, of anders gezegd: kwakzalverij".

Nu had een kennis van mij laatst een drankje dat Aloë vera bevat. Het was al een tijdje dat ik het artikel van Skepsis gelezen had, en ik vermeldde mijn kennis dat hij echt op moest passen met Aloë vera produkten, aangezien, zoals ik het noemde, Aloë vera is "een paardenmiddel, wat zelfs te zwaar bevonden was voor paarden, op het gebied van laxeermiddelen". Later toen ik het artikel weer teruglas, met name het punt over het onderscheid tussen het sap en de gel, besefte ik dat mijn eerdere uitlating over dit "paardenmiddel" toch wel ongegrond was (volgens het etiket van de drank, bevat het alleen de gel).

Nu is mijn vraag, wat is er wel bekend over de werking van de gel van de Aloë vera-plant bij inwendig gebruik ?

Het artikel van Skepsis zegt al dat hierover geen informatie bekend is, maar ik vind ook geen informatie dat het daadwerkelijk schadelijk zou zijn. Is dit dan ook een "voedingssupplement" wat je terug zult blijven zien in menig middel wat voor zus-en-zo werkt, of zijn er echte schadelijke gevolgen bij inwendige inname van de gel ?

Ik besef ook dat als zo'n gel in een "drankje" zit, het in dusdanige lage concentraties zit dat enige positieve/schadelijke effecten verwaarloosbaar zullen zijn. Ik ben echter altijd huiverig voor middelen die overkomen als een hype. Zeker als ik kijk naar de distributie-methode van Aloë vera-middelen. Deze doet zeer denken aan een "piramide-spel", waarbij verkopers proberen andere gebruikers ook aan te zetten tot het worden van verkoper. Als je bijvoorbeeld ook kijkt naar de reacties van dit artikel, dan moet je vast stellen dat een kwart van de reacties komt van mensen die zelf het spul ook (door)verkopen. Dit roept veel argwaan bij mij op, voor een middel waar wetenschappelijk weinig van bekend is.

Voor bronvermelding voor de artikelen die ik gelezen heb voor het plaatsen van dit bericht :

http://www.skepsis.nl/aloe-vera.html

http://www.food-info.net/nl/national/ww-aloe.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera

http://found.at/aloevera/inhaltsstoffe.asp

Berichten: 7.068

Re: Alo

Het programma Keuringsdienst van Waarde heeft ooit een aflevering gedaan over Aloe Vera. Misschien dat je die nog ergens kan vinden. Verder kun je natuurlijk op scholar.google.com zoeken naar Aloe Vera.

Berichten: 8.614

Re: Alo

Wilhelm schreef:Voor bronvermelding voor de artikelen die ik gelezen heb voor het plaatsen van dit bericht :

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera
In die link staat het volgende:
A study performed in the 1990s showed that the healing time of a moderate to severe burn was reduced when the wound was treated on a regular basis with Aloe vera gel, compared to the healing of the wound covered in a gauze bandage (Farrar, 2005). In contrast, another study suggested wounds to which Aloe vera gel was applied were significantly slower to heal (Schmidt and Greenspoon, 1991).

Aloe vera's beneficial properties may be attributed to mucopolysaccharides present in the inner gel of the leaf, especially acemannan (acetylated mannans). An injectable form of acemannan manufactured and marketed by Carrington Laboratories as Acemannan Immunostimulant™ has been approved in the USA for treatment of fibrosarcoma (a type of cancer) in dogs and cats after clinical trials. It has not been approved for use by humans, and, although it is not a drug, its sale is controlled and it can only be obtained through a veterinary doctor.
De wetenschappelijke artikelen die daar geciteerd worden kan je terugvinden via Google. Googel ook eens met "aloë vera gel".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Alo

Skepsis is uiteraard een alles behalve neutrale bron, maar die zijn ook wel heel moeilijk te vinden als het om aloë vera gaat.

Ik kan Skepsis ook geen ongelijk geven, als je ziet hoeveel reclame er voor aloë vera producten wordt gemaakt en hoe weinig fatsoenlijk onderzoek er naar is gedaan moet je als wetenschapper wel heel teleurgesteld zijn.

Een goed startdocument is dit. In het Duits btw.

De conclusie hiervan op wetenschappelijk gebied:

- De werking als laxeermiddel is wetenschappelijk aangetoond

- Er is een indicatie dat aloe vera zou kunnen helpen bij behandeling van psoriasis, herpes genitalis en seborrhoïsch eczeem, maar aanvullend onderzoek is zeer gewenst

- Voor andere claims is er amper bewijs

Een algemeen probleem bij het interpreteren van welk onderzoeksresultaat ook op dit gebied is de definitiekwestie, waar maak je het sap van, hoe gebruik je het, is het geconserveerd, ingevroren, gevriesdroogd. Stel dat bijvoorbeeld een onderzoek aannemelijk maakt dat psoriasis met een bepaalde behandeling met aloë vera verbetert dan is het wel fijn te weten welk product gebruikt werd, welke concentraties, hoe en hoe vaak aangebracht etc. Het is natuurlijk niet zo dat een bepaalde behandeling obv aloe vera gel zomaar gebruikt kan worden om een drankje met gemalen aloe vera sap te promoten (en dat gebeurt wel).
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Alo

Het enige wat ik erover weet is dat Aloë Vera ONTZETTEND GOED werkt !

Eeen aantal jaren geleden had ik enorm veel littekens en ze zijn niet meer te zien sinds ik er sap van de plant op heb gesmeerd en dit onderhoud door Aloë Vera cream !
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Alo

Elena schreef:Het enige wat ik erover weet is dat Aloë Vera ONTZETTEND GOED werkt !

Eeen aantal jaren geleden had ik enorm veel littekens en ze zijn niet meer te zien sinds ik er sap van de plant op heb gesmeerd en dit onderhoud door Aloë Vera cream !
Da's mooi voor jou, maar niet de vraag. Misschien dat er iemand anders longkanker had, maar dat deze na een aloë vera kuurtje helemaal genezen is.

Wat (in de context van dit forum) van belang is is wat er wetenschappelijk bekend is over de werking van de gel van de Aloë vera-plant bij inwendig gebruik. Voor zover ik weet (en de aloe vea literatuur heb ik vrij uitgebreid onderzocht) is er geen enkele reden om aan te nemen dat lidtekenweefsel vermindert of longkanker overgaat door gebruik van aloe vera.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer