Springen naar inhoud

Alternatieve vloeistof voor kwikbarometer?

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2007 - 19:17

http://www.nu.nl/new...barometers.html

Europees Commissaris GŁnter Verheugen (Industrie) noemde het verbod een goede zaak. "Kwik is zeer giftig. Dit verbod scheelt 30.000 kilo kwik per jaar dat in omloop zou komen", zei hij. "Het is onwaar dat fabrikanten verdwijnen. Ik heb hier een catalogus met ambachtelijke barometers met een alternatieve stof voor kwik."

In principe is elke vloeistof geschikt, zij het dat in het geval van een waterbarometer je barometer 11 meter hoog zou zijn. Geen idee wat Verheugen met zijn "alternatieve stof voor kwik" bedoelt. Kan niks zinnigs vinden, of het zou om apparaten als de Ecocelli moeten gaan, eigenlijk niks anders dan een (niet eens automatisch) temperatuurgecompenseerde versie van het aloude donderglas.

Geplaatste afbeelding

Iemand een idee wat Verheugen zou kunnen bedoelen? Of moet hij nodig terug naar school?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2007 - 20:13

Het zou kunnen dat Verheugen toch een Ecocellibarometer bedoelt. In deze barometer zit namelijk een rode vloeistof (die door verschillende Engelstalige bronnen wordt omschreven als "a non-toxic, red silicon-based fluid"). Dit is dan wel niet het wezenlijke onderdeel van de barometer, maar ik kan me best voorstellen dat een Europees Commissaris niet op de hoogte is van zulke "details".

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Bart Hoekstra

Bart Hoekstra

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2008 - 20:15

En zo komen de fabels in de wereld: kwik is NIET giftig, kwikgas daarentegen wťl. Oftewel: kwikbarometers moeten veiliger gemaakt worden zodat ze niet kapotvallen of iets dergelijks, een alternatief zal niet bruikbaar zijn.

Een jaartje eerder:

Jan van Agteren van het Barometeratelier in Lelystad zei vorige week nog dat er geen echt alternatief is voor kwik in barometers. Geen andere stof heeft hetzelfde soortelijk gewicht. Van Agteren verkoopt nog wekelijks drie barometers, met kwik dat burgers bij hem afgeven.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2008 - 20:23

En zo komen de fabels in de wereld: kwik is NIET giftig, kwikgas daarentegen wťl. Oftewel: kwikbarometers moeten veiliger gemaakt worden zodat ze niet kapotvallen of iets dergelijks, een alternatief zal niet bruikbaar zijn.

Een jaartje eerder:

Ik denk dat de mensen dat hier ook wel weten. Asbest is ook niet giftig totdat je huis afbrandt of dat je een schilderijtje wilt ophangen, softenon is ook niet giftig totdat je zwanger bent. Ik vind het erg jammer dat kwikbarometers zullen verdwijnen, maar je zult thermo- en barometers nooit veilig genoeg kunnen maken voor de normale consument dat je geen risico loopt. Voor een thermometer moet je toch het niveau kunnen aflezen, dat is dus of met plastig of met glas, en dat kan makkelijk breken en ook een barometer kan op de grond vallen toch?

edit: Had je deze al gevonden Jan?: http://www.maine.gov...y/lcspfinal.pdf
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2008 - 20:36

edit: Had je deze al gevonden Jan?: http://www.maine.gov...y/lcspfinal.pdf

Nee, maar zoiets zocht ik ook niet. Dat er prima kwikvrije alternatieven voor apparaten t.b.v. luchtdrukmeting bestaan is me genoegzaam bekend, daar gaat het niet om.

"Het is onwaar dat fabrikanten verdwijnen. Ik heb hier een catalogus met ambachtelijke barometers met een alternatieve stof voor kwik."

Die meneer heeft het niet goed begrepen volgens mij. DŠŠr gaat het om.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2008 - 21:41

Ik denk dat je met een ferrofluidum wel een end zou kunnen komen, het is een suspensie van ijzer verbindingen in een vloeistof (erg gaaf zie oa: ), soortelijk gewicht is erg hoog dus misschien kom je hiermee verder, verder kan je het zo visceus maken als je zelf wilt door een magneet erachter te plaatsen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 januari 2008 - 22:49

Iemand een idee wat Verheugen zou kunnen bedoelen?

Ik heb de indruk, dat het hier inderdaad om een apparaatje gaat, dat luchtdrukvariaties laat zien (rondom de 1000 mbar), het donderglas, dat onnauwkeurig is ten gevolgen van temperatuurvariaties.

Veranderd door thermo1945, 17 januari 2008 - 22:54

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures