Vraagstuk mechanica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Vraagstuk mechanica

Hallo,

Kan iemand mij helpen met de uitwerking van volgend vraagstuk over beweging in het zwaartekrachtveld aub?

Een eend vliegt op een hoogte van 200m met een constante snelheid v=8,5 m/s. Op het moment dat hij zich recht boven de jager bevindt, schiet deze laatste. Onder welke hoek met de y-as en met welke snelheid moet de kogel vertrekken, opdat deze de eend kan raken?

Antwoord: v= 63,8 m/s en de hoek met de y-as = 7°39'16''

Alvast bedankt

mvg

bram

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagstuk mechanica

Kan iemand mij helpen met de uitwerking van volgend vraagstuk over beweging in het zwaartekrachtveld aub?
Natuurlijk kunnen we je helpen bij het uitwerken van het vraagstuk. We kunnen je wel pas helpen wanneer je een werkwijze geeft die je gebruikt.

De intenties van het huiswerkforum zijn (bovenaan te lezen op het forum):
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Je kan dus best gewoon hier neerzetten wat je hebt en dan is er hier wel iemand die je kan wijzen op eventuele fouten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

Weet je trouwens zeker dat er in de vraagstelling niks ontbreekt? Aangezien zowel snelheid als hoek gevraagd worden, is het aantal mogelijkheden schier onbeperkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraagstuk mechanica

Weet je trouwens zeker dat er in de vraagstelling niks ontbreekt? Aangezien zowel snelheid als hoek gevraagd worden, is het aantal mogelijkheden schier onbeperkt.


Volgens mij niet. Je krijgt twee vergelijkingen (een voor de x-as en een voor de y-as) en je hebt twee onbekenden. Er is dus slechts 1 oplossing.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraagstuk mechanica

Heb je een tekening gemaakt? Recht boven de jager en de eend vliegt horizontaal, dus een rechthoekige driehoek ...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

Volgens mij niet. Je krijgt twee vergelijkingen (een voor de x-as en een voor de y-as) en je hebt twee onbekenden. Er is dus slechts 1 oplossing.
Je gaat me toch niet vertellen dat het de bedoeling is van zo'n jagersvraagstuk om uit te rekenen bij welke snelheid en hoek de kogel de eend nog juist kietelt hè......
Heb je een tekening gemaakt? Recht boven de jager en de eend vliegt horizontaal, dus een rechthoekige driehoek ...?
Welke rechthoekige driehoek? De schuine zijde is toch wel een stuk van een parabool zeker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vraagstuk mechanica

Je gaat me toch niet vertellen dat het de bedoeling is van zo'n jagersvraagstuk om uit te rekenen bij welke snelheid en hoek de kogel de eend nog juist kietelt hè......
Dat dacht ik ook toen ik het vraagstuk aan het lezen was. Misschien ontbreekt er nog een gegeven ?

Berichten: 7

Re: Vraagstuk mechanica

Ja, ik weet zeker dat er niets ontbreekt in de oplossing. Ok, hier komt mijn uitwerking (hele resem):

met vo bedoel ik de beginsnelheid en met à de hoek alfa met de y-as

Beginvergelijkingen

EEND:

ay= -g vy=-gt y=200

ax = 0 vx=8,5 x=8,5t

KOGEL

ay = -g vy=-g t+vo cos(à) y=-g t²/2 + vo t cos(à)

ax = 0 vx= vo sin(à) x= vo t sin(à)

Op tijdstip dat de kogel de eend raakt hebben kogel en eend zelfde (x,y) positie

200= -4,905t² + vo t cos(à) (1)

vo t sin(à)= 8,5 t (2)

bijgevolg: vo sin (à) - 8,5 = 0 en -4,905 t²+votcos(à) - 200 = 0

dus: 4,905 t² - vocos(à)t + (191,5 + vosin(à) = 0 ----> 1e vierkantsvergelijking in t

D1= (-vo cos(à))² - 4 4,905 (191,5 + vo sin(à))= -vo² sin²(à) - 19,62 vo sin(à) + (vo² - 3753,23) ----> opnieuw gelijkstellen aan 0 ----> 2e vierkantsvergelijking in sin(à)



dus: D2= 4vo²² - 14627,98 vo² -------> opnieuw gelijkstellen aan 0 : derde vierkantsvergelijking in vo ( x=vo²)

Opmerking: met vo²² bedoel ik vo tot de 4de macht, vond de juiste knop niet :-)

D3= (-14627,98)² -------> oplossing hiervoor : (14627,92 . 2)/8 = vo² = 3657 ---> vo= 60, 47 m/s

nu: uit vergelijking (1) haal ik: vo t sin(à) = 8,5 t --> sin(à)= 8,5 / 60,47 --->> hoek à met y-as is

8°4

Dit klopt niet volgens de oplossing en volgens mij is mijn werkwijze veel te ingewikkeld om goed te zijn. Dus als iemand mij kan helpen?

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

Je gaat me toch niet vertellen dat het de bedoeling is van zo'n jagersvraagstuk om uit te rekenen bij welke snelheid en hoek de kogel de eend nog juist kietelt hè......
en toch, als je even van het antwoorden boekje uitgaat, is dát nou juist het geval. Die eend lacht zich een ongeluk ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

@Bram

Je vraagstuk is onduidelijk, maar dat was inmiddels duidelijk denk ik. OM de eend nog juist te raken moet de kogel precies een hoogte van 200 m halen. Bereken de snelheid waarmee een vrij vallende kogel de grond zou raken, en je hebt je verticale snelheidscomponent.

Om de zich doodlachende eend dan op die eindhoogte nog juist te raken moet de horizontale snelheidscomponent van de kogel gelijk zijn aan de (horizontale) snelheid van de eend, 8,5 m/s. (die eend moet zó hard lachen dat hij nauwelijks vooruitkomt)

Tel de verticale en horizontale snelheidsvectoren pythagoreisch op voor de gewenste grootte van de afvuursnelheid, en bepaal de verhouding tussen de grootte van beide snelheidsvectoren om de afvuurhoek te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Vraagstuk mechanica

vraagstuk.JPG
vraagstuk.JPG (12.31 KiB) 291 keer bekeken


Hier is ie dan.

Berichten: 7

Re: Vraagstuk mechanica

ok bedankt jan. Probeer ik even uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

lachende_eend.gif
lachende_eend.gif (5.34 KiB) 290 keer bekeken
de kogelbaan (schuine zijde) is geen rechte
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Vraagstuk mechanica

en toch, als je even van het antwoorden boekje uitgaat, is dát nou juist het geval. Die eend lacht zich een ongeluk ;)
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de verticale snelheidscomponent is die van een kogel in vrije val, in vrije val is er toch geen beginsnelheid; en die moet ik nu net berekenen.

gtz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk mechanica

die kogel moet mét een verticale beginsnelheid tégen de zwaartekracht in op 200 m juist een verticale eindsnelheid 0 halen. Echt handig rekenen is dat niet, want in je vergelijking:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

is v(0) niet gelijk aan 0. Je kunt v(0) uiteraard wel bepalen door een abc-formule op een kwadratische vergelijking los te laten.

Eenvoudiger:

Echter, zou je de kogel van 200 m hoogte laten vallen met een beginsnelheid 0, dan maakt de kogel exact dezelfde beweging, maar achterstevoren afgespeeld. De snelheid waarmee hij de grond raakt is gelijk aan de snelheid die je hem vanaf de grond zou moeten geven om die 200 m hoogte te halen. Alleen, het rekent véél makkelijker:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

200 = 0 + 0 + ½·9,81·t²

dat geeft je een tijd. Dán reken je met:

v(t) = v(0) + at

0 = v(0) - 9,8 t

et voila, een verticale beginsnelheid. Op basis van de basisformules.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer