Springen naar inhoud

Het afkoelen van koffie

• Log in om te kunnen reageren

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 25 december 2007 - 00:28

Stel je hebt koffie van 80 graden in een kamer staan die constant 20 graden is. Je wilt dat de koffie een zo laag mogelijke temperatuur krijgt na 5 minuten. Je kan twee dingen doen:

1) Je kan de koffie eerst 4,5 minuten (in ieder geval dicht bij de 5) laten staan en dan koffiemelk van 0 graden erbij gieten
2) Je kan meteen koffiemelk van 0 graden bij de koffie doen

Is er een verschil te merken tussen de twee methoden?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2007 - 00:55

Ja. Methode 1 werkt meetbaar beter bij standaard kopjes (en daarmee bedoel ik ongeïsoleerd en open van boven).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 02:21

Is ook de meest plausibele methode: hoe groter het temperatuurverschil tussen mengsel en omgeving, hoe sneller de afkoeling. Als je koude melk direct erin gooit, maak je het temperatuurverschil kleiner en zal de afkoeling langzamer gaan.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 11:10

Als men roert zou ik voor methode 1) kiezen, omdat water zonder melk gemakkelijker verdampt en dus sneller afkoelt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 11:16

Als men roert zou ik voor methode 1) kiezen, omdat water zonder melk gemakkelijker verdampt en dus sneller afkoelt.

Hiermee wek je de suggestie dat je iets anders zou kiezen als je niet roert. Is dat ook zo? Mocht dit niet zo zijn, kun je dan uberhaupt een situatie verzinnen waarbij je voor methode twee zou gaan?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 13:09

Ik wil daar mee zeggen dat men zowel in 1) als in 2) moet roeren bij het bijvoegen van de melk om zo rap mogelijk temperatuursevenwicht te krijgen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 13:42

Ik wil daar mee zeggen dat men zowel in 1) als in 2) moet roeren bij het bijvoegen van de melk om zo rap mogelijk temperatuursevenwicht te krijgen.

De vraagstelling laat het niet toe om het gebeuren als inhomogeen geheel te zien. Echter, zelfs al zou men dit doen, men zou niet roeren en men stelt iets op om het alsnog over de temperatuur van DE koffie te kunnen hebben, dan nog vraag ik me af hoe je bij iets anders dan methode 1 uit kan komen.

PS: Je bedoelt trouwens waarschijnlijk niet temperatuursevenwicht, maar dat de gehele vloeistof dezelfde temperatuur heeft (ze heeft dan nog niet een evenwicht bereikt, maar zal nog steeds warmte verliezen naar de omgeving).

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 19:56

Het lijkt me dat ook de hoeveelheid koffiemelk van belang is. Ik denk dat 100 liter koffiemelk in vijf minuten niet erg van temperatuur veranderd. Of je er nu wel of niet een 15 cl koffie in gooit.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 20:12

Het lijkt me dat ook de hoeveelheid koffiemelk van belang is. Ik denk dat 100 liter koffiemelk in vijf minuten niet erg van temperatuur veranderd. Of je er nu wel of niet een 15 cl koffie in gooit.

;)

De hoeveelheid gaat inderdaad een rol spelen in de eindtemperatuur maar de hoeveelheden die jij hierboven geeft zijn niet reëel.
In Revelation zijn vraag spreekt men ook niet over een hoeveelheid. Zijn vraag gaat ook over koffie waar melk bijkomt en niet 100 liter melk waar je koffie gaat bijdoen.

Antwoord 1 is correct, de verklaring hiervoor is reeds gegeven.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 20:22

Hoe kan het dan dat omgevingsverschillen van de temperatuur de geleiding van een materiaal bepalen?

Veranderd door theoriegeladen, 25 december 2007 - 20:23

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 22:47

Wetenschapsquiz 1998:

18. Er staat een heerlijk kopje koffie op je te wachten. Helaas, net als je de koffiemelk erbij wilt doen, wordt er aangebeld. Hoe zorg je er nu voor dat de koffie zo warm mogelijk blijft?

a. Door er nog snel koffiemelk bij te doen voordat je naar de deur loopt.
b. Door te wachten met de koffiemelk totdat je weer terug bent.
c. Doe wat je wilt, het maakt voor de temperatuur van de koffie geen verschil.

Antwoord:

18. Het juiste antwoord is a

Het toevoegen van koude melk aan de koffie verlaagt natuurlijk de temperatuur van de koffie. Of je dat nu vóór of na het openen van de deur doet maakt niet uit. Maar de thermodynamica leert dat de snelheid van afkoeling afhangt van het temperatuurverschil met de omgeving. Hoe groter het temperatuurverschil, hoe sneller de hitteafgifte. Hete koffie zal daardoor sneller afkoelen dan iets koudere koffie. Als je de koffie al iets kouder hebt gemaakt door er melk bij te doen, zal de afkoeling langzamer verlopen dan wanneer je de hete koffie laat staan en er na een paar minuten pas melk bijgooit.

In de experimenten die wij zelf gedaan hebben scheelde het in vijf minuten bijna 2 graden. Antwoord a is dus juist.

In Revelation's geval dus antwoord B.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2007 - 04:21

Raspoetin, heb je het topic doorgelezen? In dit topic wil men juist zo snel mogelijk de koffie afkoelen, in de wetenschapsquiz zo langzaam mogelijk.
De verklaring die je erbij geeft is bovendien al eerder gegeven.
- Niels Bohr -

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 december 2007 - 10:11

Raspoetin, heb je het topic doorgelezen? In dit topic wil men juist zo snel mogelijk de koffie afkoelen, in de wetenschapsquiz zo langzaam mogelijk.
De verklaring die je erbij geeft is bovendien al eerder gegeven.

Weet ik, ik geef ook juist aan dat het in Revelation's geval het tegenovergestelde antwoord moet zijn dan dat wat in de quiz werd gegeven omdat het in de quiz de bedoeling was om de koffie zo lang mogelijk warm te houden. En dat de verklaring al eerder is gegeven klopt ook maar aangezien er nog niet echt een verklaring is bevestigd leek het me dat mijn post wel iets toevoegde.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2007 - 16:31

Ok, extra bestiging dus. Ik dacht dat je bedoelde dat het dus optie 2 (=B) uit Revelations post moest zijn. Maar goed, het moge nu duidelijk zijn voor iedereen.
- Niels Bohr -

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 29 december 2007 - 18:13

Bedankt voor jullie hulp pi.gif
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures