Springen naar inhoud

De tragische absurditeit van onze hopeloze positie

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Chaos

Chaos

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 11:00

We zijn al een tijdje op zoek naar verklaringen waarom eenvoudige dingen niet begrepen worden ondanks de waarheid die we erin terugvinden. Naar mijn mening zijn de gevolgen van dit ‘niet begrijpen’ (of aandacht geven) ronduit verwoestend voor onze leefwereld en daarom dat ik denk dat het hier op de juiste plaats staat. Het onderstaande citaat wil het debat begeleiden.

‘Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.’

Robert H. Hemphill, voormalig Credit Manager van de Federal Reserve Bank, Atlanta, Georgia

Om eerlijk te zijn laat dit citaat mij een beetje huiveren, zeker vanuit een menselijk standpunt (die we toch allen zijn). Om dit citaat extra te bekrachtigen weten we inmiddels dat er rekenkundig helemaal geen financiële problemen zijn waarvoor onderstaande (wellicht even absurde) conceptuele stelling kan dienen.

‘Als we wereldwijd alle prijzen (kosten/lonen/balanswaarden) zouden delen door een factor 10 (optie), dan betekent dit (omwille van de relativiteit) dat alle liquide middelen relatief gezien vertienvoudigd worden.’

Naar onze bescheiden mening lijkt er dus fundamenteel iets mis te zijn met de manier hoe onze maatschappij zich momenteel handhaaft. We kunnen ons derhalve slechts aansluiten bij het citaat hierboven maar de vraag is wat we hiermee doen en/of welke verklaring kunnen we hier vinden teneinde er gepast op te reageren.

Alvast dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 14:42

*krabt zich achter beide oren, draait een krulletje in zijn krullen en vraagt*: wat heeft dit sec met psychologie te maken?
nothing will change without a rebel

Chaos

Chaos

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 15:48

We denken dat het te maken heeft met een auto immuun ziekte als gevolg van een psychisch pendant vanuit het verleden, lijkt ons psychologie te zijn. Onderstaande lijkt dit ook te bevestigen maar de vraag is waarom we dat niet lijken te begrijpen en dat ondanks het studiewerk voorhanden. Rekenkundig is er geen financieel probleem maar toch horen we zeggen van wel. Enige verklaring hiervoor ?

'Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een 'Westerse' manier om ernaar te kijken, louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof namelijk de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch, dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen 'verticaal' te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze namelijk in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.

Omdat in het 'Westen' geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en 'beschaafde' landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan.'

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 16:03

*krabt zich achter beide oren, draait een krulletje in zijn krullen, kijkt even naar kindeke jezus in de deense stal en besluit zijn laatste 2 jaar psychologie af te maken*
nothing will change without a rebel

Chaos

Chaos

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 16:27

Thanks, gezien de berichtgeving lijkt politieke wetenschappen aanvullend geen slecht idee

Misschien moest het bij rekenkunde staan, de twijfel was in ieder geval groot.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 19:12

Ik heb dit ff zitten lezen en ik heb her en der mijn vraagtekens.

verwoestend voor onze leefwereld

Ik haal juist uit mijn leefwereld mijn kracht en ik denk ook te kracht te begrijpen. " Dit niet begrijpen" lijkt mij dus eerder een gevolg van die leefwereld.

daarom dat ik denk dat het hier op de juiste plaats staat

Daarom? Omdat het verwoestend is? Het zou hier moeten staan omdat gerelateerd is aan psychologie of sociologie.

Dit is een onthutsende gedachte

Wat is de aanleiding van die gedachte?

Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.

Wat is nu precies het probleem? Dat wij door niet te begrijpen onze leefwereld verwoesten? Daar kan ik het niet mee eens zijn. Ik denk dat die tragische absurditeit van onze positie slechts een klein deel is van het complete plaatje. Ongelovelijk en waar sluiten elkaar niet uit. Ik ben geen finacieel deskundig iemand, maar het stukje is vooral een knap stukje retorica wat misschien de vorm draagt van een onthutsende gedachtes, maar wat is de aanleiding en inhoud ervan?

Om eerlijk te zijn

das mooi ;)

een beetje huiveren

Geen verwondering? Het is toch wel een knap staaltje werk wat we zo met zijn allen leveren.

We denken dat het te maken heeft met een auto immuun ziekte als gevolg van een psychisch pendant vanuit het verleden, lijkt ons psychologie te zijn.

Ziekte? Wat zijn dan de symptomen? Toegegeven, de wereld, het leven en de mensen zitten krom in elkaar.

Rekenkundig is er geen financieel probleem

Het gaat vooral om de balans denk ik. Mondiaal is die balans erg fragiel en kwetsbaar. De extra nullen dienen als een soort stootkussen voor als het "echt" mis gaat. Ik zelf bekijk al deze ontwikkelingen als een richting en ik denk dat we op het moment de goede kant op gaan.

lijkt dit ook te bevestigen

Bevestigd wat? De ziekte? De psyche? Het verlede?

En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof

Waarom is de ene kloof alarmerender dan de ander? Voedsel en veiligheid gaan min of meer hand in hand denk ik.

de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte.

Wat is precies jouw voorstelling van die kloof. Welk probleem is dat? Waarom is dat een probleem? Mensen zijn nu eenmaal verschillend.

het zwaartepunt van een samenleving

Wat is dat zwaartepunt? Je had het net over een cultuurkloof maar veralgemeniseert nu al weer samenleving. Wat voor samenleving? Een betere maatschappij begint bij jezelf. Is dat je zwaartepunt?

als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch

Waarom denk je dat dit gebeurt?

noodzaak van die samenleving

Wat is die noodzaak? Welke samenleving?

verticaal te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling

Verticaal; bedoel je hier een soort sociale status?

Tot slot, ken je het het principe van pulling? Het idee is dat de bovenste lagen de onderste lagen meetrekken, bijna automatisch. Als het met onze koningin goed gaat, gaat het met ons land ook goed, mits wij voor haar zorgen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 23:17

Ik heb niet de indruk dat we hier veel mee kunnen. Ten eerste staat dit topic duidelijk verkeerd, maar TS weet blijkbaar ook niet waar het heen moet. Ten tweede lijkt dit meer een blogpost dan een opening tot discussie. Op het eerste zicht lijkt dit me meer iets voor economie of politiek en samenleving? Dan moet je echter met een duidelijk en helder omschreven discussiepunt komen.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures