Springen naar inhoud

Zou de aarde dan een "zeepbel"zijn

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 17:37

Ik ving de topic van Pindar op en begon zijn theorie en de tegenbeweringen te lezen.

Als ik nu de constructie van een zeepbel vergelijk met de veronderstelde aarde door Pindar,waarom wel de mogelijkheid van een zeepbel en niet iets gelijksoortigs voor onze aarde.

Op basis van die theorie zou de aarde ineens kunnen "ontploffen"als een zeepbel,wel rekening houdende met astronomische waarden en niet die welke voor die welke voor ons mensen op korte termijn gebeuren! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2007 - 17:40

In dat geval moet de dichtheid van dat zeepbelvelletje wel enorm zijn om de ondervonden zwaartekracht nog aan elkaar te knopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2007 - 18:53

Een geode is weer een andere vorm van een door de natuur gevormde holte in vaste materie!

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 20:05

Een ei is niet helemaal hol, maar de constructie ervan is wel stevig door de vorm. Bepaalde koepelkerken zijn ook zo gemaakt. De analogie dat de ronde vorm van de aarde enigszins vervormt op de boven en onderkant(of juist de zijkanten) door de beweging rond de zon, zou er ook op kunnen wijzen dat de aarde een dergelijke structuur verhuld. Weet iemand hoe zo'n structuur heet?

Veranderd door theoriegeladen, 25 december 2007 - 20:06

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2007 - 21:30

[quote name='oktagon' post='377252' date='25 December 2007, 18:53']Een geode is weer een andere vorm van een door de natuur gevormde holte in vaste materie![/quote]
Ik geloof niet dat een Bericht bekijken
De analogie dat de ronde vorm van de aarde enigszins vervormt op de boven en onderkant(of juist de zijkanten) door de beweging rond de zon, zou er ook op kunnen wijzen dat de aarde een dergelijke structuur verhuld. Weet iemand hoe zo'n structuur heet?[/quote]
Bedoel je een omwentelingsellipsoïde (of meerbepaald een "oblate spheroid", zoals de ruimtelijke vorm van de aarde genoemd wordt)?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2007 - 23:16

Ik bedoel de ruimtelijke(ovale) vorm van de aarde, dat wat haar volume bepaalt. Heet dat omwentelingsellipsoïde? Dat wist ik niet maar ik bedoelde eigenlijk de structuur van het ei dat haar zo sterk maakt.

Dan sorry dat ik het zeg, maar deze uitspraak:

De omstandigheden die bijdragen aan de vorming van een geode zijn immers niet denkbaar voor de hele aarde en bovendien is de aarde op een andere manier ontstaan.

en dan vooral het laatste stukje, 'bovendien is de aarde op een andere manier ontstaan,' lijkt me niet echt een argument.

Veranderd door theoriegeladen, 25 december 2007 - 23:19

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2007 - 23:42

De aarde is helemaal niet sterk. De bolvorm is te danken aan het feit dat het materiaal zó slap is dat het zich vanzelf onder invloed van zijn eigen zwaartekracht vormt tot een bol, want in die vorm past er het grootste volume gemiddeld het dichtst bij dat middelpunt.
Dat de aarde niet een perfecte bol is, maar engiszins afgeplat aan de polen, is ook weer een teken van die slapte. De aarde draait rond haar as, waardoor de evenaar zogenaamde centrifugale krachten ondervindt en naar buiten wordt geslingerd. Dat effect is niet écht sterk (als je op een weegschaal op de evenaar gaat staan weeg je nog geen kwart procent minder dan op de polen daardoor), maar het is sterk genoeg om de aarde te vervormen tégen de zwaartekracht in. De aardkorst vertoont geen enkele samenhang die daartegen weerstand biedt. Op de schaal van de aarde mag je haar beschouwen als een bol stroop met een laagje nat zand eromheen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 december 2007 - 13:28

Ik ben benieuwd naar het commentaar dat de voorgaande topichouder Pindar ( gebanned, ontdekte ik) op het vervolg van zijn topic heeft!

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2007 - 20:46

Ik vraag me af of het mogelijk is een constructie te bouwen (of te bedenken) die om een zwart gat heen kan worden gebouwd, zodat de aantrekkingskracht van het gat de samenhang van de constructie verstevigd.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 19:46

De buitenste schil van de aarde bestaat uit tektonisch aktive delen. Dat zou onmogelijk zijn bij een zeepbelachtige constructie. De krachten zouden ook atronomisch zijn in de schil.
Het eerste wiel was echt niet rond

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 december 2007 - 20:20

Met alle goede hoop lijkt hier toch geen echt zinnige discussie uit voort te komen. Op slot dus maar.

Na overleg besloten deze discussie een plaats in het café te geven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2007 - 13:03

Als ik nu de constructie van een zeepbel vergelijk met de veronderstelde aarde door Pindar,waarom wel de mogelijkheid van een zeepbel en niet iets gelijksoortigs voor onze aarde.

Oktagon, jij bent constructeur. Stop de massa van de aarde in een schil van 800km dikte (daar hebben die stes het over, toch?) . Beschouw die schil als een gewelfconstructie van losse blokken, met die bijzonderheid dat de zwaartekracht niet naar beneden werkt, maar naar het middelpunt van het gewelf. Bereken dan de dwarskrachten IN het gewelf. Kijk dan of je een materiaal kan vinden dat die druksterkte heeft.

Oh, en als je er kans op ziet, maak aan weerszijden van je gewelf een "open dakje" van ruim 1000 km doorsnede. M.a.w. een gwelf zonder "sluitsteen". Houdt dat?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures