Wiskunde voor scheikunde ..

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Wiskunde voor scheikunde ..

Ik vind scheikunde en wiskunde erg leuk, ik weet ook al dat ik scheikunde ga studeren (mits ik slaag uiteraard). Om deze reden ben ik op zoek naar een wiskundeboek die vooral een goeie en duidelijke uitleg biedt én die me voorbereidt op wat komen gaat (bij een studie scheikunde dus).

Het probleem is dat ik door de boeken het boekenbos niet meer zie :shock: Ik weet dat er bij een studie scheikunde een deel van calculus wordt behandelt en dat daarop lineaire algebra volgt. Zijn hier toevallig mensen die scheikunde studeren en die me op weg kunnen helpen?

En dan het liefst een boek die voor een VWO-leerling te volgen is. Mag best lastig zijn, zolang het niet enorm cryptisch is geschreven. Dus ik hou van puzzelen en denken, maar het moet niet zo zijn dat ik er niks van snap omdat bepaalde symbolen niet staan uitgelegd ofzo. Pfrt, moeilijk uit te leggen zoiets.

:wink:

Berichten: 704

Re: Wiskunde voor scheikunde ..

wat je goed moet kunnen is differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen, kunnen differentieren en kunnen integreren.

ikzelf doe biomedische wetenschappen en heb nu vakken als biochemie, fysische chemie en organische chemie en (vooral in fysische chemie) komt bovenstaande veel naar voren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskunde voor scheikunde ..

sdekivit schreef:wat je goed moet kunnen is differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen, kunnen differentieren en kunnen integreren.

ikzelf doe biomedische wetenschappen  en heb nu vakken als biochemie, fysische chemie en organische chemie en (vooral in fysische chemie) komt bovenstaande veel naar voren.
Als bovenstaand helemaal correct is (ik heb zelf ook eens les gegeven aan scheikundestudenten en zij krijgen idd veel integreren en differentiëren) dan raad ik het boek "Wiskunde voor het HBO" aan van Van Asselt.

Er zijn meerdere delen maar kijk eens op de site van Bol.com voor een korte beschrijving: klik hier
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: Wiskunde voor scheikunde ..

Bestaat er een wezenlijk verschil tussen wiskunde op universitair niveau en hbo niveau ? Je hoort vaak dat HBO toegepast onderwijs is en de universiteit toch meer toegespitst is op de theorie.

Zie je dit terug in dergelijke boeken die speciaal geschreven lijken te zijn voor het HBO?

Re: Wiskunde voor scheikunde ..

Anonymous schreef:Bestaat er een wezenlijk verschil tussen wiskunde op universitair niveau en hbo niveau ? Je hoort vaak dat HBO toegepast onderwijs is en de universiteit toch meer toegespitst is op de theorie.

Zie je dit terug in dergelijke boeken die speciaal geschreven lijken te zijn voor het HBO?
Ja, dat zie je zeker terug. Ik denk dat universitaire wiskunde ook meer met bewijzen ed werkt. Als ik een HBO-wiskunde boek naast een dictaat van mij leg ( studeer natuurkunde), dan zijn mijn dictaten toch echt een stuk lastiger: er worden meer tussenstappen weggehouden, er worden lastigere vragen gevraagd ( waarbij je dan eerst een stuk moet omrekenen) etc.

Reageer