WaterstofPeroxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

WaterstofPeroxide

Ik zoek dagdagelijkse toepassingen waar waterstofperoxide (h2o2) voor gebruikt word, ik heb er al enkele maar ik zoek nog enkele speciale toepassingen, mss zijn hier mensen die er een paar kennen ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: WaterstofPeroxide

Dit heb ik al:

Waterstofperoxide

- De eerste toepassing van waterstofperoxide was het bleken van strooien hoeden, die rond 1900 op dat moment in de mode waren.

- Soms wordt het gebruikt in combinatie met andere middelen, om de processen sneller te laten verlopen. Waterstofperoxide wordt vooral gebruikt om afvalwater- en luchtverontreinigingen te verwijderen. Het kan micro-biologische groei tegengaan (bijvoorbeeld bij de biofouling in watersystemen) maar ook biologische groei bevorderen (zoals bij de bioremediatie van verontreinigde grond en grondwater) door zuurstof in te brengen.

- Het wordt niet alleen gebruikt om verontreinigingen te bestrijden, maar ook om papier en textiel, tanden en haren te bleken, en voedsel, mineralen, petrochemische stoffen en wasmiddelen te produceren.

- In zuivere vorm wordt waterstofperoxide gebruikt als zuurstoftoevoer voor de voortstuwing van bijvoorbeeld Russische onderzeeërs.

- Waterstofperoxide kan ook worden ingezet om dechlorering toe te passen om residuaal chloor te verwijderen.

- Waterstofperoxide wordt onder andere gebruikt als ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld bij ontstekingen in de mondholte, ontsmetting van drinkwater,…

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: WaterstofPeroxide

Waterstofperoxide wordt gebruikt als bleekmiddel, ontsmettingsmiddel en voor andere oxidatieve toepassingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: WaterstofPeroxide

Russische onderzeeërs
Volgens mij niet voor de onderzeeërs, maar voor de torpedo's. Ik kan er echter naast zitten..

En mensen bleken hun haar ermee..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 284

Re: WaterstofPeroxide


Re: WaterstofPeroxide

Russische onderzeeërs
Volgens mij niet voor de onderzeeërs, maar voor de torpedo's. Ik kan er echter naast zitten..

En mensen bleken hun haar ermee..
Ja zou wel kunnen, las op websites verschillende dingen :s

Re: WaterstofPeroxide

...lenzenvloeistof

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: WaterstofPeroxide

...lenzenvloeistof


In verdunde vorm hoop ik? Anders lig je elke dag blind en hafdood over de vloer te rollen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: WaterstofPeroxide

concentratie van nog geen 3 % als ik het goed heb (duh)
"Meep meep meep." Beaker

Re: WaterstofPeroxide

Waterstofperoxyde is een veilig oxydatiemiddel met heel veel toepassingen.

Het kan onder invloed van zonlicht spontaan ontleden onder de vorming van zuurstof. Daarom moet het in een donker flesje worden bewaard.

Soms wordt het wel eens als een reductiemiddel gebruikt, bijvoorbeeld als dechloreringsmiddel om overtollig chloorgas te verwijderen. Dan wordt het weer geoxydeerd tot water en zuurstof en het chloor gereduceerd tot

chloride-ionen. Want chloor is een nog sterkere oxydator.

In de groothandel wordt het verkocht als een 30% ige oplossing. Maar die is gevaarlijk. Na verdunning tot 3% is waterstofperoxyde voor de consument verkrijgbaar. Sommige metalen katalyseren de spontane ontleding van waterstofperoxyde.

Dat doet ook het enzym katalase in ons lichaam. Als we met een 3% ige

oplossing onze tanden poetsen zorgt de katalase in ons speeksel voor een

snelle ontleding tot water en zuurstof en dat merken we aan de schuimvorming in de mond.

Waterstofperoxyde is het eindprodukt van de zuurstofreduktie tijdens de biologische oxydatie. Door ontleding moet het verder uit ons lichaam verwijderd worden. Via atomaire zuurstof en zuurstofradicalen. Daarbij kan het lichaam wel wat schade oplopen. Sommigen vinden dat we daarom regelmatig anti-oxydanten moeten innemen om die radicalen vroegtijdig weg te vangen.

H. Zeilmaker

Reageer