[statistiek] tekentoets?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[statistiek] tekentoets?

Voor een tentamen statistiek ben ik aan het oefenen met verschillende voorbeeld-opgaven. Een daarvan is de volgende:
De afdeling marktonderzoek van een toonaangevende fabrikant van vaatwasmiddelen wenst na te gaan of de negatieve publiciteit, die het gevolg is van de uitkomsten van een onderzoek van de consumentenbond, al op korte termijn leidt tot een terugloop in de kopersgroep voor het gewraakte product. In een panel met daarbinnen 1000 huishoudens werden in de week direct voorafgaand aan de publicatie door de consumentenbond 120 kopers van het bedoelde product aangetroffen. In de week direct volgend op de publicatie werden 100 kopers voor het product aangetroffen. Vanwege de enorm korte periode die beschouwd wordt, zijn er binnen het panel geen repeatbuyers aangetroffen.

1. Ga na of er sprake is van een significante daling in het koperspercentage. (α =0.05)

2. Bepaal de mate van samenhang tussen het al dan niet kopen van bedoeld product in de twee opeenvolgende weken.
Volgens mijn leraar (die in de kerstvakantie moeilijk te bereiken is) moet ik deze oplossen met de tekentoets. Over deze toets kan ik maar weinig informatie vinden. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [statistiek] tekentoets?

De eerste de beste google hit levert een vrij duidelijke uitleg toch?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer