stoppen van licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

stoppen van licht

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn exact uit te leggen hoe men licht stopt? Ik weet dat het iets met de brekingsindex te maken heeft, maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: stoppen van licht

Ik meen ook te weten dat licht niet stopt, alleen langzamer gaat.

Het is een golfverschijnsel. Als het moeilijker wordt om in het medium een electromagnetisch veld op te wekken, gaan de golven minder snel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: stoppen van licht

Ruwweg kan je zeggen dat de lichtsnelheid in een medium gegeven wordt door de lichtsnelheid in vacuum gedeeld door de brekingsindex van het medium. Als je nu een medium verzint met een idioot hoge brekingsindex, dan kan je het licht dus heel erg langzaam laten bewegen. Het enige medium dat tot nu toe bekend is waar dat heel erg goed in gaat, is in een Bose-Einstein condensaat. Daarin heb je zelfs (voor een heel specifieke golflengte) een divergentie van de brekingsindex, waardoor voor die speciale kleur het licht eigenlijk stilstaat.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: stoppen van licht

En op welke temperatuur konden ook weer een Bose-Einstein condensaat tegen komen?

1/15 miljoenste van een graad kelvin, of mag het wel wat meer zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: stoppen van licht

Het was ongeveer 0,000.000.001 boven 0 K.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: stoppen van licht

licht is te stoppen door het "opteslokken"

een voorbeeld hiervan is een zwartgat

zie trekken licht aan(zwaartekracht heeft effect op licht)

en omdat een zwartgat zo groot en zo zwaar is trekt het licht aan en laat het niet meer weg

zo is het dus gestopt

helaas kunnen we op deze manier licht op aarde niet stoppen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: stoppen van licht

Hoezo helaas? Als licht gestopt zou worden, zouden er erge gevolgen kunnen optreden, zoals het stilstaan van tijd. Ik denk dat als het eenmaal stilstaat, het nooit meer kan gaan lopen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 866

Re: stoppen van licht

Ik ben bang een naieve vraag te stellen omdat ik de topic waarschijnlijk totaal verkeerd begrijp : Kan men het licht van een licht-bron niet stoppen door er een blikken doos rond te doen of voor mijn part er een betonnen gebouw rond te zetten? Het licht zal dan tussen de wanden heen en weer gekaatst worden en omgezet worden in warmte.

Dit is bedoeld als een ernstige vraag!


Re: stoppen van licht

Als ik het enigszins begrijp gaat de vraag over een heel komplex natuurkundig fenomeen : licht afremmen en zelfs stoppen . Ik had het over tegenhouden van licht. Dat kan ik inderdaad met een blikken omhulsel. Maar mijn natuurkundekennis reikt niet ver genoeg om dat verhaal van afremmeen en stoppen te begrijpen . Moet ik aan anderen overlaten

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: stoppen van licht

Hoe ziet een gestopte lichtstraal eruit? :shock:

Reageer