Okazakifragmenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Okazakifragmenten

Hoi,

Ik vroeg me af waarom er okasaki-fragmenten ontstaan.

waarom kan die 2e lagging strand nu niet continue gevormd worden?

Liefs,

Karen

Berichten: 8.614

Re: Okazakifragmenten

De Japanse onderzoeker Reiji Okazaki ontdekte dat de antiparallelle streng (de lagging strand) niet continu maar in kleine Okazaki-fragmenten werd afgelezen, aangezien deze lagging strand steeds nieuwe RNA-primer nodig heeft. Een Okazaki-fragment includeert een RNA-primer en een stukje reeds door DNA-polymerase gerepliceerde streng. Nadat het DNA gesynthetiseerd is wordt de DNA-RNA duplex afgebroken en kan het vrijgekomen 3' einde als primer gebruikt worden om de ontbrekende fragmenten in te vullen met DNA. Deze fragmenten worden vervolgens door het enzym ligase aan elkaar geplakt.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Okazaki-fragment

Voor meer informatie, zie hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 107

Re: Okazakifragmenten

mmm ... ik zie de logica er nog niet direct achter.

Waarom heeft die lagging strand dan een nieuwe primer telkens nodig?

En waarom kan de andere lagging strand gewoon continu afgelezen worden?

Heeft het iets te maken met de dubbele helix ?

Berichten: 8.614

Re: Okazakifragmenten

En waarom kan de andere lagging strand gewoon continu afgelezen worden?
Ik neem aan dat je hier de leading strand bedoelt? Wel:
In dealing with the synthesis of complementary DNA strands the nascent leading strand always reads 5' to 3'. Its antiparallel complement strand, the nascent lagging strand reads from 3' to 5'. Because the original strands of DNA are antiparallel, and only one continuous new strand can be synthesised at the 3' end of the leading strand due to the intrinsic 5'-3' polarity of DNA polymerases, the other strand must grow discontinuously in the opposite direction. Regarding the lagging strand, the result of this strand's discontinuous replication is the production of a series of short sections of DNA called Okazaki fragments.
Bron:
Heeft het iets te maken met de dubbele helix ?
Zoals je hierboven kan lezen: ja.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Okazakifragmenten

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer