Springen naar inhoud

[scheikunde] redoxtitraties

• Log in om te kunnen reageren

Robbenaerts

Robbenaerts

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 13:17

Ik heb ook een vraag over een oefening van redoxtitraties. Ik heb de redoxvergelijking wel denk ik maar ik kom niet de juiste uitkomst uit . Kunnen jullie mij misschien helpen. de uitkomst zou 65 % moeten zijn maar ik kom nog geen 10 % uit wat ik zelf al weinig vind. Alvast bedankt

Ook het gehalte van ertsen kan met behulp van titraties bepaald worden. De methode
bestaat er in het erts eerst te “roosten”, en het vrijgekomen gas op te vangen onder water.
In een typisch voorbeeld wordt 3 gram ruw ZnS - erts verhit aan de lucht, waarbij er
oxidatie gebeurt tot SO2 - gas. Dit gas wordt opgevangen in water, en deze oplossing wordt
getitreerd met een 2 N kaliumdichromaat-oplossing. Er is 20 ml van deze oplossing nodig
tot kleuromslag. Hoeveel procent ZnS bevat het ruwe erts?

uit het volgende kan ik uithalen hoeveel SO2 er vrij komt
en dan met de volgende titratie kan ik het aantal gram dat er zich daadwerkelijk in het erts bevind berekenen of niet ?

SO2 ----> ??
KMnO4 + 5e- + 8H+ ---> Mn2+ + 4H2O

en dan hier het aantal ZnS uithalen

Zn ----> Zn2+ + 2e-
SO3 +2e- +2H+ ---> SO2 + H2O
----------------------------------
Zn + SO3 + H2SO4 ---> ZnSO4 + SO2 + H2O

Veranderd door Robbenaerts, 28 december 2007 - 13:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robbenaerts

Robbenaerts

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 13:36

Ik heb ook een vraag over een oefening van redoxtitraties. Ik heb de redoxvergelijking wel denk ik maar ik kom niet de juiste uitkomst uit . Kunnen jullie mij misschien helpen. de uitkomst zou 65 % moeten zijn maar ik kom nog geen 10 % uit wat ik zelf al weinig vind. Alvast bedankt

Ook het gehalte van ertsen kan met behulp van titraties bepaald worden. De methode
bestaat er in het erts eerst te “roosten”, en het vrijgekomen gas op te vangen onder water.
In een typisch voorbeeld wordt 3 gram ruw ZnS - erts verhit aan de lucht, waarbij er
oxidatie gebeurt tot SO2 - gas. Dit gas wordt opgevangen in water, en deze oplossing wordt
getitreerd met een 2 N kaliumdichromaat-oplossing. Er is 20 ml van deze oplossing nodig

en dan met de volgende titratie kan ik het aantal gram dat er zich daadwerkelijk in het erts bevind berekenen of niet ?

SO2 ----> ??
KMnO4 + 5e- + 8H+ ---> Mn2+ + 4H2O

en dan hier het aantal ZnS uithalen

Zn ----> Zn2+ + 2e-
SO3 +2e- +2H+ ---> SO2 + H2O
----------------------------------
Zn + SO3 + H2SO4 ---> ZnSO4 + SO2 + H2O

het bovenstaande was fout maar ik kon het niet meer wijzigen het moet it zijn.

-II IV
5(S2-+ 2H2O ----> SO2 + 6e- + 4H+)
6(KMnO4 + 5e- + 8H+ ---> Mn2+ + 4H2O)
----------------------------------------
5ZnS +6KMnO4 + 12H2SO4 ---> 5SO2 + 6MnSO4 + 5ZnSO4 + 3K2SO4 + 14H2O

Klopt deze reactie ?

dan haal ik hier het aantal mol KmnO4 uit en bepaal ik aantal mol ZnS door x 5/6 te doen
en dan met de molecuulmassa bereken ik het aantal g ZnS, maar dat komt niet goed uit. Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe ?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2007 - 18:05

Je moet goed lezen wat er in de opgave staat.

Men heeft het over verhitten aan lucht, waarbij SO2 ontstaat. Hierbij reageren ZnS en O2 dsu met elkaar. Het SO2 wordt door water geleid en die oplossing wordt getitreerd. In die oplossing is dus geen ZnS meer aanwezig!

Je moet dus eerst nagaan welke stoffen er dan wel in de oplossing aanwezig zijn en hoe deze in een redoxreactie kunnen deelnemen. Hint: Wat gebeurt er als je CO2 door water leidt?

En verder: kaliumdichromaat is geen KMnO4!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Robbenaerts

Robbenaerts

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 20:07

oeps ja domme fout van mij ik verwar die 2 altijd pi.gif

dus het SO2 oxideert naar SO3? Of naar welke stof en K2Cr2O7 reduceert tot Cr3+

Hoe kan ik dan aan het aantal gram ZnS dat er in het erts zit als het niet mee doet aan de redoxreactie. Het oxideren zegt toch zelf dat het een redoxreactie is of niet ? maar wat is dan het oxidans :S

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2007 - 21:04

ZnS doet niet mee aan de redoxreactie, omdat je de S2- allemaal hebt omgezet in SO2*. Maar ook SO2 doet niet mee aan de redoxreactie, want dat wordt omgezet in een andere stof (niet SO3) op het moment dat je het oplost in water. Vandaar de hint met CO2 want daar gebeurt precies hetzelfde.

De stof die dan ontstaat kan met Cr2O72- geoxideerd worden. Daarbij ontstaat inderdaad Cr3+, wat gepaard gaat met een flinke kleursverandering. Op basis van die kleuromslag kun je titreren.

* Dit is in feite ook een redoxreactie (de oxidatietoestand van S gaat van -2 naar +4), echter niet degene waar het in de titratie om draait. De volledige reactie is:

2 ZnS + 3 O2 --> 2 ZnO + 2 SO2

Robbenaerts

Robbenaerts

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2007 - 22:19

Ik snap de hint van het CO2 niet hoor

Als je CO2 in water doet ontstaat er dan niet H2CO3

Dus dan ontstaat er H2SO3 wat dan SO3(2-) ionen oplevert

en dat oxideert dan tot SO4(2-) ?

Veranderd door Robbenaerts, 28 december 2007 - 22:20

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2007 - 22:54

Je snapt de hint wel pi.gif

De reactie is volkomen vergelijkbaar, met als verschil dat "H2SO3" een sterker zuur is dan "H2CO3" (zie Binas), en dus meer zal dissociëren.

SO32- wordt inderdaad geoxideerd tot SO42-. De halfreactie staat in Binas.

Met deze gegevens kun je volgens mij de correcte redoxreactie uitschrijven. De rest van de stappen had je ook al, dus ik vertrouw erop dat het nu lukt!

Robbenaerts

Robbenaerts

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 14:58

ik zal het nog eens proberen

alvast bedankt voor de hulp pi.gif

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures