Faraday, geleiders

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 69

Faraday, geleiders

Hoi, ik ben even in de war:

stelling: het elek veld in een geleider is nul, je hebt alleen ladingen op het opp.

Als we nu de kooi van Faraday beschouwen, is het dan zo dat het elektrisch veld zich alleen erbuiten bevindt omdat er binnen niets is wat een lading heeft? De veldlijnen vloeien dus ofwel van de kooi naar het negatief geladen voorwerp ergens in de omgeving, ofwel van een positief geladen voorwerp naar het opp van de kooi toe?

Bijkomende twijfel: heb je om een elektrisch veld te hebben altijd zowel iets positief als iets negatief geladen nodig (weer met die veldlijnen die de 2 dan verbinden)?

En als laatste: hoe kan je een geleider negatief laden? In mijn cursus staat eerst dat geleider extra elektronen steeds doen wegvloeien, maar verder staat dan een vb waarbij een geleidende bol negatief geladen wordt door contact (?) met een negatief geladen isolator.

Een theorietje van mij: je kan een geleider negatief laden door er een positief geladen voorwerp bij in de buurt te brengen, de elektronen vd geleider worden aangetrokken. Als je de geleider dan gaat aarden gaan er extra elektronen uit de aarde op de geleider vloeien. Vervolgens neem je de aarding en en het positief geladen vwp weg en blijft de geleider negatief geladen over.

Alvast bedankt aan wie mij kan helpen!

Julie

Berichten: 45

Re: Faraday, geleiders

Er bestaat ook zoiets als het elektrisch veld van een enkele lading (wedden dat je daar een formuletje voor hebt)... (veldlijnen lopen dan door naar 'oneindig') Verder kan je met een stroombronnetje ook een elektrisch veld op te wekken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Faraday, geleiders

Giulia; je verhaal om een geleider negatief te laden klopt helemaal. Het kan ook nog op een andere manier.

Twee ongeladen metalen bollen A en B zijn geisoleerd opgesteld t.o.v. de omgeving , maar ze zijn met elkaar verbonden door een stukje koperdraad. Als je nu een gewreven glazen staaf ( = pos. geladen) in de buurt van bol B houdt, dan zullen elektronen van bol A naar bol B vloeien . Als je dan de koperdraad verwijdert, en daarna de glazen staaf verwijdert, dan is bol B negatief geladen, en bol A is positief geladen.

Definitie: Het ontstaan van ladingen op een geleider door de nabijheid van geladen voorwerpen , noemt men influentie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Faraday, geleiders

[attachment=987:scan0027.jpg]

[attachment=988:scan0028.jpg]

Berichten: 69

Re: Faraday, geleiders

Ok, dank u!!

Er zijn dus meestal wel meerdere manieren om dergelijke vragen op te lossen, dat is al een hele geruststelling pi.gif

Reageer