Springen naar inhoud

Ontstaan van water zonder de gebruikelijke verbranding met zuurstof

• Log in om te kunnen reageren

younkielabrat

younkielabrat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 11:54

Voor de echte nieuwsgierige ook geinteresseert is voor het leven hier op aarde een vraagstuk (je)!
Hoe is het eerste water hier op aarde onstaan want er was nog geen zuurstof als het goed is hier op aarde want er waren nog geen planten. En de aardkost was 1 grote vuurzee!
De echte chemici moeten de antwoorden weten dus vertel maar aan mij?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 13:10

Het element zuurstof is al sinds het de eerste beginnen van ons zonnestelsel aanwezig, echter niet als het molecule zuurstof zoals jij het bedoeld. Het kan prima in verbinding leven: carbonaten (CO3-zouten), koolstofdioxide (CO2), Sulfaten (SO4-zouten), en gewone oxides (O-zouten). Denk maar eens aan ijzeroxide (rode aarde), siliciumoxide (zand, kristal, kwarts etc).

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 15:29

Inderdaad wouter, maar dat zuurstof kwam niet zomaar vrij. De symbiontentheorie veronderstelt dat bepaalde micro-organismes zuurstof afscheiden als een soort afvalproduct. Zo is er zuurstof zich beginnen opstapelen in onze atmosfeer. Dit verklaard waarom er op andere planeten geen zuurstof is (er is geen leven).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 15:33

Er is genoeg leven op aarde dat prima zonder zuurstof kan (planten, bacteriŽn, schimmels). Veel van de anaŽrobe (zonder lucht levende) organismen kunnen gewoon leven op slechts minieme hoeveelheden water en een ondergrond. Sommigen daarvan produceren inderdaad zuurstof, maar lang niet allemaal.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 17:08

De essentie van de zaak is niet het bestaan van anaerobe organismen. De vraagstelling was hoe zuurstof er gekomen is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2007 - 19:44

Dat haal ik er niet uit. Hij vraagt gewoon om de oorsprong van zuurstof itself, en in feite is dat er altijd al (door kernfusie van verscheidene kernen).

Zuurstof is gewoon een element, net als alle andere, die gewoon een verbinding aan kan gaan, en er altijd als zodanig was.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2007 - 19:54

De essentie van de zaak is niet het bestaan van anaerobe organismen. De vraagstelling was hoe zuurstof er gekomen is.

Nou, volgens mij ůůk weer niet, Althans, niet volgens de titel van deze topic:

Ontstaan van water zonder de gebruikelijk verbranding met zuurstof?,
ontstaan van water!

De aarde is haar beperkte voorraadje waterstofgas al vlot kwijtgeraakt,
  • Ten eerste is er zo dicht bij de zon weinig waterstof overgebleven (wel wat meer in de buurt van de buitenplaneten, Jupiter heeft aardig wat bijvoorbeeld)
  • Ten tweede halen H2 moleculen te makkelijk de beperkte ontsnappingssnelheid als gevolg van de beperkte zwaartekrachtversnelling van de aarde. Wat we dus nog hadden aan gasvormige voorraad waren we ook vlot weer kwijt.

Bij hoge temperatuur en druk kunnen zich echter allerlei reacties afspelen, waarbij uit allerlei verbindingen een hele berg lichtere oxiden vrijkomen, waaronder een boel diwaterstofoxide (water!!!), zwaveldioxide en koolstofdioxide.Bij vulkanische uitbarstingen komt dat naar buiten.

De verwarring bestaat er mogelijk in dat Younkielabrat denkt
dat water alleen maar kan ontstaan door de reaktie 2H2 +O2 --> 2H2O ???

Veranderd door Jan van de Velde, 29 december 2007 - 19:54

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

younkielabrat

younkielabrat

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 18:59

Nee op mijn school leerde je dat oceanen bestaan maar je leert niet de oorsprong ervan. Ik leerde alleen dat water en koolstofdioxide ontstond door verbranding van een organische stof met zuurstof om precies te zijn. Ik wilde het weten want water is essentieel voor het echte eerste leven op aarde volgens de evolutie. Dank jullie wel mensen!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 januari 2008 - 19:14

Ik leerde alleen dat water en koolstofdioxide ontstond door verbranding van een organische stof met zuurstof om precies te zijn.

Da's dus ťťn manier (van de vele)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2008 - 22:51

Ik leerde alleen dat water en koolstofdioxide ontstond door verbranding van een organische stof met zuurstof om precies te zijn.

Ja maar, wordt zo het probleem niet verplaatst naar de vraag waar dan de zuurstof en die organische stoffen dan vandaan kwamen? Zit het scheikundig wel zo eenvoudig in elkaar? En is hiermee ook te verklaren, waarom er zoveel water is ontstaan als wat we nu om ons heen zien? Hoeveel water en koolstofdioxide ontstaan er bij verbranding? Kan iemand daar een paar scheikundige formules bij weergeven? En klopt de verhouding water / koolstofdioxide wel? Want ik heb de indruk dat er veel meer water dan koolstofdioxidemolekulen aanwezig zijn (nu wordt er natuurlijk ook een deel verbruikt, maar valt er over die verhoudig nog meer te zeggen?).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 januari 2008 - 01:00

En klopt de verhouding water / koolstofdioxide wel? Want ik heb de indruk dat er veel meer water dan koolstofdioxidemolekulen aanwezig zijn

Ook hier is het niet een gesloten cyclus
organische stof + zuurstof <==> water en kooldioxide

allevier die stoffen kunnen op veel manieren voor langere tijd uit deze cyclus worden gehaald. Kooldioxide wordt bijvoorbeeld in enorme hoeveelheden vastgelegd in carbonaten, denk aan kalksteen, krijt, marmer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures