Volume berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 2.589

Volume berekenen

Voor het berekenen van het volume van volgend omwentelingslichaam:

Afbeelding

Ga ik als volgt te werk eerst stel ik dat
\(y=\sqrt{x}\)
dan gebruik ik de formule
\(V=\int \pi f^2(x) dx\)
zodat ik uiteindelijk
\(v=\int \pi x dx \)
krijg. Wat volgens mij fout is kan het dat daar een lineaire functie in x staat? Waar zit de fout? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Volume berekenen

Waarom zou dat niet kunnen? Je hebt de formule juist toegepast. Geen fout...

Om het volume te krijgen tussen x = a en x = b, zijn dat je integratiegrenzen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Volume berekenen

Volgens mij kon het niet dat daar een lineaire functie stond.

Probleem zit eigenlijk nog anders, ik probeer het traagheidmoment te berekenen tov de y-as en had daarvoor
\(\pi \int x (x^2+z^2) dxdz \)
dus dit gevonden volume maal de afstand in kwadraat Klopt die formule ook? als ik die uitwerk kom ik telkens iets fout uit Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Volume berekenen

Waar komt dit nu opeens vandaan? Dan geef je toch best even duidelijk de volledige opgave.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Volume berekenen

Bert F schreef:Volgens mij kon het niet dat daar een lineaire functie stond.

Probleem zit eigenlijk nog anders, ik probeer het traagheidmoment te berekenen tov de y-as en had daarvoor
\(\pi \int x (x^2+z^2) dxdz \)
dus dit gevonden volume maal de afstand in kwadraat Klopt die formule ook? als ik die uitwerk kom ik telkens iets fout uit Groeten
1. Moet dat geen dubbelintegraal worden ?

2. Tussen welke grenzen integreer je ?

Ikzelf gebruik daaroor de volgende formule:
\(I_y=\int\int\limits_{R}\int (x^2+z^2)\cdot \rho(x,y,z)\cdot dV \)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume berekenen

Bert F schreef:Voor het berekenen van het volume van volgend omwentelingslichaam:

Afbeelding

Ga ik als volgt te werk eerst stel ik dat
\(y=\sqrt{x}\)
dan gebruik ik de formule
\(V=\int \pi f^2(x) dx\)
zodat ik uiteindelijk
\(v=\int \pi x dx \)
krijg. Wat volgens mij fout is kan het dat daar een lineaire functie in x staat? Waar zit de fout? Groeten.
Als je die integraal brekend heb je dus de volume. Maar wil je de traagheidsmoment tegenover y-as berekenen, dan wordt je eigenlijke formule:
\(\int \pi (x^2+f(x)^2) f(x)^2 \ dx \)
Dan hebben we al aangenomen dat de dichtheid constant is.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Volume berekenen

Ik probeer het traagheids moment te berekenen van het getekende omwentelingslichaam tov de y-as dat is de opdracht.

Omdat dat mislukte dacht ik dat het volume stukje in mijn formule fout was daarom mijn eerdere vraag.

Maar nu blijkt dat juist te zijn. Daarom vraag ik me af wat er dan wel fout is. Kan het traagheidsmoment berekent worden als volgt:
\(\pi \int \int (x^2+z^2) x \rho dx dz \)
waarbij ik gewoon
\( (x^2+z^2)dv \)
met
\(dv=\pi x \rho dx \)


Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume berekenen

Negeer mijn vorige post toch maar.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Volume berekenen

Negeer mijn vorige post toch maar.


Fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume berekenen

Nee, dat moet toch wel kloppen. (heb je misschien het antwoord, of als je de grenzen even geeft kan ik het snel uitrekenen.)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Volume berekenen

de waardes zijn:

x van 0 tot 4m

y van -2 tot 2m

rho 5000kg/m³

en dan bekom je 1 089 033kg m² Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume berekenen

Sorry voor zoveel verschillende antwoorden, maar ik heb uiteindelijk toch (ja weer, maar nu ben ik er zeker van) besloten dat die fout moet zijn. z kan onmogelijk altijd gelijk zijn aan f(x)!

Dus wat we kunnen doen is het volgende:
\(f(x)=\sqrt{x}\)
omwentellen om x-as. En als volgt parametriseren:
\(x=x\)
\(y=r\cos{\theta}\)
\(z=r\sin{\theta}\)
(cilindercoördinaten)
\(\rho \int \int \int_V (x^2+z^2) \ dV \rightarrow \rho \int_0^4 \int_0^{2\pi} \int_0^{\sqrt{x}} (x^2+r^2\sin^2{\theta}) r \ dr \ d \theta \ dx =1089085.453 \)
Ik denk niet dat het gaat lukken met een enkel integraal (wat ik wel steeds probeerde)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Volume berekenen

Dat is inderdaad een correct antwoord Morzon.

Ik had enkele post hierboven de formule al gepost en ondertussen had ik het even uitgerekend. Ik kwam meteen het antwoord uit dat Bert F hierboven neerzette maar omdat jij met andere formules naar boven kwam durfde ik mijn antwoord niet neerzetten pi.gif .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Volume berekenen

Omdat Bert met de formule van een omwentelingslichaam bezig was heb ik geprobeerd om met die formule de traagheidsmoment te berekenen, maar dat was toch niet zo'n goed idee. Die formule die jij gaf is natuurlijk in het algemeen en leidt tot het juiste antwoord mits je correct uitwerkt.

Vertrouw op niemand. Maak je eigen fouten! pi.gif
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Volume berekenen

Bedankt voor de antwoorden.

Ik probeer net het probleem op te lossen met de omwentelings formule kan dat dan niet?

Reageer