[mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 26

[mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Ik heb een beetje hulp nodig met een oefening van mechanica. Het gaat over deze 3 oefeningen.

Bij oefening 10 heb ik alle y krachten en dan neem ik een fictief punt, dit noem ik c. Daarmee wil ik de x krachten berekenen ( ik leg mijn x as op de lijn die a en b met elkaar verbinden en de y as door punt b)

Dus ik gebruik dan de momentenvergelijking bij punt c en de vergelijking dat alle krachten in de x richting aan elkaar gelijk moeten zijn maar ik kom voor fax 0 uit

hoe moet ik dit dan doen?

ik heb ook al geprobeerd het moment in punt g te nemen en met hoeken maar voor hoeken kwam ik helemaal niet uit en het moment in punt g hetzelfde als in punt c

Afbeelding

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Ik wist niet hoe ik mijn bericht moest bewerken dus zet ik het hier maar, srry

Dit zijn de bewerkingen die ik gedaan heb.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Je moet 3 evenwichtsvergelijkingen opstellen:
\(\Sigma F_x = 0 \)
\(\Sigma F_y = 0 \)
\(\Sigma M_B = 0 \)
Dat moment mag je natuurlijk ook rond punt A berekenen. Ik begrijp in jouw berekeningen niet waarom je 2 momenten gaat bepalen (rond punt A en rond punt B). Het moment is rond elk punt toch gelijk ?

Vooralleer je gaat beginnen met die vergelijkingen kan je ook best een tekening maken waarop je het voorwerp dat je wil berekenen gaat vrijmaken en alle krachten die van belang zijn daarop gaat aanduiden.

Zoiets bijvoorbeeld:
vrachtwagen.png
vrachtwagen.png (16.09 KiB) 488 keer bekeken

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

het 2de moment is omdat die 2 x krachten niet worden meegeteld in het 1ste moment, omdat de afstand 0 is.

Dus moet ik wel een ander moment berekenen.

De krachtenstelling in de y richting, daar ben ik niks mee, want die krachten in de y richting heb ik allemaal al

Dus moet ik nog die van de x richting gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Gaaf schematisch plaatje, Ruben01 pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

jah dat had ik al op de tekening gedaan pi.gif

maar ik heb de x as op de lijn die a en b verbind gelegd en de y as door punt b

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

cuinhel schreef:het 2de moment is omdat die 2 x krachten niet worden meegeteld in het 1ste moment, omdat de afstand 0 is.

Dus moet ik wel een ander moment berekenen.
Dat snap ik niet goed, als die krachten wegvallen is dat toch juist handig ? Zo zit je met minder onbekenden in je vergelijking en krijg je een stelsel van vergelijkingen dat oplosbaar is.
De krachtenstelling in de y richting, daar ben ik niks mee, want die krachten in de y richting heb ik allemaal al
Kan je mij de y-component van de kracht in punt A en punt B dan eens geven ?

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

zie 2de tekening die ik gepost heb, staat alles wat ik heb....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

zie 2de tekening die ik gepost heb, staat alles wat ik heb....
Ik zie geen 2e tekening.

Ik heb alles nog eens overlezen en zie in je beginpost staan dat je de x-as tussen de punten A en B wil leggen. Ik denk dat het zo te moeilijk gaat worden. Volgens mij kan je best de x-as horizontaal plaatsen en de y-as verticaal.

Dan krijg je vectorcomponenten in de punten A en B zoals ze staan aangeduid op mijn tekening.

Stel nu eens de 3 evenwichtsvergelijkingen op ...

Ik zou persoonlijk het moment rond B proberen (als jij liever rond A gaat werken is het voor mij ook goed)
Gaaf schematisch plaatje, Ruben01 ;)
Bedankt Jan, dat heb ik van jou geleerd pi.gif

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

uhm de 2de scan staat in een reactie, de 2de reactie, zie je die niet dan?

hier is ie dan opnieuw pi.gif

Afbeelding

het probeem zit in die laatste vergelijking, daar kom ik gewoon 0=0 uit :s

en bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Alvast tussendoor voor 11:

krachtenschema tekenen, katroleffecten kennen:
glazenwasser.png
glazenwasser.png (45.95 KiB) 485 keer bekeken
vergelijkingen oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Sorry, met afbeelding dacht ik een tekening met maten en krachten maar jij bedoelde de berekeningen.

Je eerst regels gaan over het moment rond punt B, d.w.z. dat het gelijk is aan de som van alle krachten die inwerken op je voorwerp vermenigvuldigd met hun loodrechte afstand tot B.

Je hebt dus voor het moment rond B:
\(G\cdot \cos(20°) \cdot 1m + G \cdot \sin(20°) \cdot 1,5m - F_{Ay} \cdot 4m = 0N \)
deze was bij jou ongeveer correct, je gebruikte 1 keer 3 meter en 1 keer 4 meter als loodrechte afstand tussen FAy en B

Voor de rest heb je volgens mij geen momenten meer nodig.

Je stelt de som van al je x-componenten eens op en stel je gelijk aan 0.

Je stelt de som van al je y-componenten eens op en stel je gelijk aan 0.

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

bedankt! oefening 11 komt uit !

het was nog redelijk simpel pi.gif had ik zelf eigenlijk moeten zien.

@Ruben

heb ik dan geen momenten meer nodig voor fax en fab te berekenen? hoe doe ik dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

cuinhel schreef:@Ruben

heb ik dan geen momenten meer nodig voor fax en fab te berekenen? hoe doe ik dit dan?
We zullen maar eens van in het begin starten want het begint een warboel te worden pi.gif .

Je wil de oefening blijkbaar met momenten uitrekenen dus dan zullen dat eens proberen:
  1. Voer een duidelijk assenstelsel (x en y-as+ aangeven waar positief en negatief)
  2. Kies een duidelijke draaizin waar (bvb. tegen de klok = positief en met de klok = negatief)
  3. Bereken het moment rond punt A
  4. Bereken het moment rond punt B
Als je die gevonden hebt dan zet je ze hier maar neer, dan kunnen we controleren of deze correct zijn en daarna zoeken we met behulp van een moment rond G bijvoorbeeld de overige krachten.

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

zo dan?

Afbeelding

Reageer