[mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Volgens mij maak je de volgende fout:
\(F_{Gx}=-120 000 \cdot \sin(20°) \)
\(F_{Gy}=-120 000 \cdot \cos(20°)\)
Beide krachten willen de laadbak met de klok mee laten kantelen dus deze 2 momenten blijven negatief omdat je gekozen hebt voor met de klok mee = positief.

Weet je zeker dat die 43581 N correct is (heb je de oplossingen soms ?)

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Ra= 108.25 kN

Rb= 90310 N

Maar dit zijn de totale krachten, ik heb problemen met mijn x krachten te vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

cuinhel schreef:Ra= 108.25 kN

Rb= 90310 N

Maar dit zijn de totale krachten, ik heb problemen met mijn x krachten te vinden
Ik heb momenteel een beetje weinig tijd voor zo'n relatief lange oefeningen.

Ik weet waarom je x-componenten wegevallen in je momentvergelijking, wat je kan doen om dit te vermijden is eens een momentvergelijking opstellen rond het punt C (onderaan de hydraulische zuiger). Met deze vergelijking moet het mogelijk zijn om de FBx component te bepalen. Als je FBx kent is het mogelijk om FAx te berekenen want FGx=FBx+FAx (wel op tekens letten want het is mogelijk dat de krachten een andere zin hebben).

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

hoe weet ik die afstanden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

hoe weet ik die afstanden?
2 rechthoekige driehoeken en wat goniometrie:
vrachtwagen_1.png
vrachtwagen_1.png (7.08 KiB) 173 keer bekeken
Je kan eerst met behulp van goniometrie de groene zijde bepalen.

Daarna kan je met behulp van pythagoras of goniometrie het rechtse deel van de zwarte zijde bepalen.

Nu kan je met behulp de hoek (30°) en de groene zijde het tweede deel van de zwarte zijden bepalen.

Voor B moet je ook met behulp van goniometrie die afstanden kunnen vinden.

Wel opletten: je zit in een ander assenstelsel te werken voor het moment rond C (horizontale x-as en verticale y-as met de oorsprong in C).

Je gaat de krachten die je reeds gevonden hebt in het andere assenstelsel dus moeten gaan omrekenen (weer met goniometrie) naar het nieuwe assenstelsel.

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

ik kom niet uit, ik kom voor fbx 9957.75 uit dus dat geeft 65767.5 N in totaal en het moet Rb= 90310 N zijn

eerst heb ik met de sinusregel die onderste zeide gezocht : 4/sin30=c/sin130 ===> c= 6.13 m

dan sin 20= b/d => d= 2.37 m

dan naar de rechtse driehoek:

cos 20: 1/b ==> b= 1.064m

cos 70= c/1.5==> c= 0.513

b+c= 1.577

en dan nog die waarde plus d

Ik heb dus een fout gevonden, ik heb b + die waarde gedaan dit moet d zijn en dan kom ik 3.947 uit

maar ik kom nog altijd het verkeerde uit: 82024N als totale kracht


Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Moet ik dan ook nog de sin van de kracht in punt B maal 1.37 er bij optellen? want als ik het dan uitreken kom ik als totaal moment 98258.6 uit, dit klopt dus nog niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

@Ruben01, als je even tijd hebt lijkt het me zo zoetjes aan zinvol dat je de hele verwarring opheft en de correcte oplossing överzichtelijk post. Dit duurt te lang en wordt een grote wanboel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

nja dit heb ik nu

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

@Ruben01, als je even tijd hebt lijkt het me zo zoetjes aan zinvol dat je de hele verwarring opheft en de correcte oplossing överzichtelijk post. Dit duurt te lang en wordt een grote wanboel.
Inderdaad Jan, het is al een grote warboel :D .
cuinhel schreef:Ra= 108.25 kN

Rb= 90310 N

Maar dit zijn de totale krachten, ik heb problemen met mijn x krachten te vinden
Kan het zijn dat er iets omgewisseld is ?

Ik kom voor Rb namelijk 108,... kN uit.

@Jan, als blijkt dat de oplossingen toch correct zijn, zou jij cuinhel dan verder kunnen helpen (best van in het begin starten). Ik verlies anders teveel bloktijd door naar mijn fout te zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Over een uurtje hoop ik hem wel te hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

zandbak1.gif
zandbak1.gif (27.79 KiB) 172 keer bekeken
Begint dit al belletjes te doen rinkelen?

ik moet eerst even weg, dus kan voorlopig niet verder.

tekeningetjes nemen meer tijd in beslag dan ik dacht :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

maar gij legt uw x as nu horizontaal en y as verticaal?

Maar eigenlijk is mijn probleem gewoon als ik bij dat fictief punt wat ik had aangemaakt, op de y as die ik heb, dan is x=0 dat ik daar mijn momentenstelling opstel en ik kom dat 0=0 uit.

Doordat ik dingen kan wegschrappen, hoe kan dat?

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

ik ben ook eff oef 12 aan het proberen, Fa ben ik uitgekomen: 385.714N dus dan doe je toch 600- die waarde en dan krijgt ge 214.286 N, dit kom ik ook uit als ik het moment rond punt A doe maar toch staat bij de oplossingen 107N voor Fb en voor Fa 385 N

Reageer