[mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

cuinhel schreef:Maar eigenlijk is mijn probleem gewoon als ik bij dat fictief punt wat ik had aangemaakt, op de y as die ik heb, dan is x=0 dat ik daar mijn momentenstelling opstel en ik kom dat 0=0 uit.

Doordat ik dingen kan wegschrappen, hoe kan dat?
Ik hoop dat je het niet al te erg vindt, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om in dat gekriebel naar vreemde dingen te gaan zoeken. Niet verkeerd bedoeld hoor. Anderzijds, is dat wel zo vreemd? De boel is in evenwicht, staat stil, dat de som van alle momenten 0 is is dan niet vreemd. Is dat niet gewoon waar je naar toe gerekend hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

cuinhel schreef:maar gij legt uw x as nu horizontaal en y as verticaal?

Dat probeerde ik jou in het begin ook aan te praten maar omdat ik dacht dat je liever zou wou verderwerken liet ik je doen, als ik het assenstelsel zou verleggen dan werd het je misschien te onduidelijk. Uiteindelijk kwam ik tot het besluit dat je voor het bepalen van de laatste componenten niet anders kan dan je assenstelsel te verplaatsen (je kan het dus best van in het begin doen).

Maar eigenlijk is mijn probleem gewoon als ik bij dat fictief punt wat ik had aangemaakt, op de y as die ik heb, dan is x=0 dat ik daar mijn momentenstelling opstel en ik kom dat 0=0 uit.

Doordat ik dingen kan wegschrappen, hoe kan dat?

Logisch, de grootte van de krachten is even groot, de loodrechte afstand van jouw virtueel punt was gelijk en het moment dat ze uitvoerden was tegengesteld. Dit resulteerde erin dat je de termen met je onbekenden ering wegschrapt.
Bereken eens alles opnieuw met de tekening van Jan, niet te snel willen zijn want bij zo'n oefening met je je concentratie er bijhouden.

Normaal zou het zo wel moeten uitkomen.

PS: snap je waarom Jan die factoren 0.6135 en 0.3865 bij zijn Fz (in jouw figuur Fg) plaatst ?

Op je laatste scan vermenigvuldig je jouw gevonden waarden met cos(20°) (voor het omzetten van assenstelsel). Als je goed kijkt op een figuur dan zie je dat je moest delen door cos(20°).

Jan is dus correct, als je zijn y-componenten optelt krijg je 120 000 N

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

ik ben ook eff oef 12 aan het proberen, Fa ben ik uitgekomen: 385.714N dus dan doe je toch 600- die waarde en dan krijgt ge 214.286 N, dit kom ik ook uit als ik het moment rond punt A doe maar toch staat bij de oplossingen 107N voor Fb en voor Fa 385 N
kruiwagen.png
kruiwagen.png (36.6 KiB) 93 keer bekeken
107 N moet een foutje in het antwoordenboekje zijn. Antwoordenboekjesmaker heeft waarschijnlijk per ongeluk 2 x vermenigvuldigd met die 0,5 m......

redelijk rechttoe rechtaan, afstanden horizontaal gegeven, krachten dus verticaal berekend

Fz= m·g , met g=9,81

Draaien rond het wiel(A)

Fman x (d1 + d2) = Fz x d1

Fman x 1,4 = Fz x 0,5

Fman = Fz x 0,5/1,4 = 210,214 N (g = 10 m/s² ==> Fman = 214,285 N)

draaien rond handvat:

Fwiel x (d1 + d2) = Fz x d2

Fwiel x 1,4 = Fz x 0,9

Fwiel = Fz x 0,9/1,4 = 378,385 N
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

yep, is hetzelfde als wat ik heb, bedankt :D

Berichten: 26

Re: [mechanica] evenwicht van krachten in een vlak

Ik heb het

Mijn Fb is gewoon Fby gedeeld door sin 50

en dan heb ik de rest ook allemaal, ik heb het allemaal veel te ver gezocht.

Bedankt voor de hulp! :D

Reageer