Niet-baryonische materie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 145

Niet-baryonische materie

Jullie kennen waarschijnlijk wel de taartdiagram met de verschillende verdelingen van de materie in het heelal.

1% zou onze gewone materie zijn, 3% donkere materie. Dit zijn de 'gewone' deeltjes. De deeltjes zoals we ze kennen, uit quarks en elektronen, die we Baryonische materie noemen.

Nu zou er daarnaast ook nog niet-Baryonische materie bestaan: donkere energie en donkere niet-baryonische materie.

Afbeelding

Het bestaan van Donkere energie is als ik mij niet vergis afgeleid uit het feit dat er een kracht bemerkt is die de zwaartekracht tegengaat en de expansie helpt. Klopt dat?

Dat valt te berekenen, maar hoe is men dan gekomen aan de onderverdeling van die niet-baryonische materie in donkere energie en niet baryonische materie? Hoe komt men aan die 75% DE en 21% N-B materie? Ik hoop dat ik mij duidelijk heb kunnen maken :shock:
Jan Vonk

Berichten: 232

Re: Niet-baryonische materie

Het antwoord op die donkere materie heb ik niet, maar ik weet wel hoe je dat moet doen met een prentje! Je kopieert de link en zet die tussen de "img"s...
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Niet-baryonische materie

hoe diep moet het antwoord zijn lees: hoe diep moet ik in mn college aantekeningen duiken?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 62

Re: Niet-baryonische materie

hoe diep moet het antwoord zijn lees: hoe diep moet ik in mn college aantekeningen duiken?
Diep. 8)
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Niet-baryonische materie

Maar dan wel met een goeie opbouw! 8)
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Niet-baryonische materie

Als je er nog wat wiskunde bij vind, daar zijn we ook heus niet bang van
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Niet-baryonische materie

hallo1979, ben je nu al in je aantekeningen gedoken?
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Niet-baryonische materie

ik heb gezocht, maar het ligt bij mn ouders, dus als ik er eens kom (pasen komt eraan) dan zal ik eens verder kijken. ben het nog niet vergeten
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer