[scheikunde] titratie en concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[scheikunde] titratie en concentraties

Ik zit er vast in een opgave uit mijn oefeningen, kan er iemand me daarmee helpen !!! pi.gif

vraagstuk:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Uit het tekstvak wat bovenaan elke pagina staat:
Intenties van dit forumWSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Uit het tekstvak wat bovenaan elke pagina staat:


Ik heb ook niet gevraagd om een oplossing, Ik vroeg hoe ik eraan kan beginnen !!!

Een paar tips kan wel nuttig zijn soms hoor ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Geef eerst maar eens aan wat je al gedaan hebt en waar je vast loopt. Als dat bij het begin van de opgave is, kun je het beste de leerstof in het boek bestuderen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Geef eerst maar eens aan wat je al gedaan hebt en waar je vast loopt. Als dat bij het begin van de opgave is, kun je het beste de leerstof in het boek bestuderen.
Ik hebt zo gedacht: bij de eerste titratie kan KMnO4 alleen Fe 2+ reduceren tot Fe 3+, en bij de 2 de reactie wordt door Zn de Fe 3+ geredyceerd tot F 2+ en deze wordt ferug getitreed met KMnO4 .

dus uit de stofhoeveelheid van KMnO4 van eerste reactie kunnen we de aantal mol Fe 2+ bepalen en ook de concentratie dus, en bij tweede titratie kunnen we hetzelfde doen voor Fe 3+ ...

klopt 't wel !!!?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Bijna; Bij de tweede titratie bereken je de totale hoeveelheid Fe ionen die in je oplossing aanwezig waren.

Al vraag ik me af hoe dit in de praktijk moet werken. Volgens mij reduceer je Fe2+ ook met zinkpoeder, dus dan moet je weer zorgen dat je precies de juiste hoeveelheid toevoegt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Ik heb al iets geprobeert en dat ben ik uitgekomen, kan er iemand me zeggen of ik ergens foutje heb gemaakt ???

Afbeelding

Afbeelding

groetjes Erfan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Het gaat al meteen mis in de eerste de beste regel: de reactievergelijking van Fe2+ met permanganaat klopt niet. Doordat je allerlei termen weggelaten hebt zie je niet dat het fout is: er reageert niet 3 maar 5 Fe2+ met 1 MnO4-. Alles daarna is dus ook fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] titratie en concentraties

Het gaat al meteen mis in de eerste de beste regel: de reactievergelijking van Fe2+ met permanganaat klopt niet. Doordat je allerlei termen weggelaten hebt zie je niet dat het fout is: er reageert niet 3 maar 5 Fe2+ met 1 MnO4-. Alles daarna is dus ook fout.


juist, u hebt gelijk, wat een grote fout van me!

en als ik met 5 Fe2+ begin en volg als hierboven staat, klopt 't dan wel??

Reageer