Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Heeft er iemand goede bronnen over de omstandigheden waarin het leven op aarde is ontstaan? (mogen websites, boeken, artikels, ... zijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

"Evoluerend heelal" van Govert Schilling, het verloop van het heelal sinds de oerknal via de vorming van elementen, sterren en planeten, ontwikkeling van het leven op aarde, tot aan de (mogelijke) toekomst van het heelal. Mooi, duidelijk en boeiend beschreven en geïllustreerd.

"Een Kleine Geschiedenis Van Bijna Alles" van Bill Bryson, gaat in meer detail in op de aarde en het ontstaan van het leven, en onze wetenschap erover.

Als dit onderwerp je boeit: beide aanraders!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Bedankt alvast.

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Heeft er nog iemand andere bronnen?

btw Er zou in 'Palaeogeography, palaeoclimatology and palaeoecology' een artikel zijn verschenen over iemand die beweerde dat leven niet in zee maar in kleine zoetwaterpoeltjes is ontstaan, weet er iemand waar ik dat kan vinden?

Mvg,

DEjan

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Hier is een website met heel wat boekbesprekingen, voornamelijk over evolutieleer en creationisme, maar hij heeft ook heel wat boeken over het ontstaan van leven besproken. Neem eens een kijkje, je kan er zeker wat interessante titels uitpikken.

http://home.wxs.nl/~gkorthof/korthof.htm#C11
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

ik heb 2 prachtige review artikels over dit onderwerp en heel recent ik dacht 2003 gepubliceerd

wel in het engels en wel redelijk pittig dus als je ze wil laat iets weten ik zoek ze wel weer eens op in men compu

xd

en heb er ook een ppt over gemaakt ook in het engels dus als je die ook wil ook zeggen
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 32

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Lees hieromtrent zeker eens het boekje The Selfish Gene van Richard Dwakins. Legt zeer goed uit hoe het leven is ontstaan uit een oersoep ...
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Bedankt allemaal voor de reacties al.

En Dino, als het niet teveel moeite is mag je die bestanden altijd is online zetten of doorsturen naar XXXXXXXXXXXXXXXXX (zonder al die spaties maar dit is om spam te vermijden.) Bij voorbaat dank.

Edit moderator (Elmo): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

geef anders eens je e-mail adress door via die messanger op dit forum, ik zend de artierkels dan eens door als ik met mijn laptop online zit.

greetz
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

geef anders eens je e-mail adress door via die messanger op dit forum


Gewoon registreren op dit forum, net zo gemakkelijk...

Berichten: 96

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

@Dino, ik zit met een gelijkaardige vraag. Ik ben misschien ook wel geïnteresseerd in uw documenten dus als u zo vriendelijk kunt zijn...

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

http://studwww.ugent.be/~ddewaen/

tis de pdf van life on earth

Het is in het engels en is een review van alles van water tot DNA, verder gaan ze niet.

xd

Berichten: 96

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Zwaar bedankt :wink:

Berichten: 96

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Iemand van mijn klas maakt een taak over creatonisme, ik weet er jammer genoeg weinig van en kan er dus moeilijk direct tegenargumenten voor aanbrengen. Ik zal hieronder een stukje over de oersoep plakken en hoop op julie reacties.
Het dilemma dat hierdoor voor de evolutie ontstaat, wordt door Hitchings  als volgt onder woorden gebracht: “Met zuurstof in de lucht zou het eerste aminozuur nooit ontstaan zijn; zonder zuurstof zou het door kosmische stralen vernietigd zijn.” Bij elke poging om de samenstelling van de primitieve atmosfeer van de aarde vast te stellen wordt er al snel het tegendeel bewezen. Nu vermoeden de wetenschappers dat de primitieve atmosfeer bestond uit voornamelijk kooldioxide en stikstof. Miller heeft intussen al toegegeven dat zijn experiment niet leidt tot enige conclusie met betrekking tot de verklaring over het ontstaan van leven.
Hitchings legde uit: “Onder het wateroppervlak zou er niet voldoende energie zijn om verdere chemische reacties te activeren; water remt altijd de groei van ingewikkeldere molecule.” Wanneer aminozuren zich in het water bevinden moeten ze dus uit het water komen om zo verder te evolueren naar eiwitten die essentieel zijn voor het ontstaan van het leven. Maar zodra ze uit het water komen, bevinden ze zich weer in de vernietigende ultraviolette straling!
Hoewel men alom beweert dat het leven spontaan in de oceanen is ontstaan, zijn watermassa’s gewoon niet bevorderlijk voor de noodzakelijke chemische reacties. Hoe kan nu polymerisatie plaatsvinden in het waterige milieu van de primitieve oceaan, terwijl water de eigenschap heeft depolymerisatie te bevorderen. Biochemicus Wald  is het hiermee eens en hij voegt daar nog aan toe: “Het spontaan uiteenvallen is veel waarschijnlijker en vindt dus ook veel sneller plaats, dan een spontane vorming.” Het antwoord op: “Zou zich een ‘organische soep’ kunnen vormen?” is dus duidelijk nee!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Info over oersoep, ontstaan van leven, ...

Hitchings legde uit: “Onder het wateroppervlak zou er niet voldoende energie zijn om verdere chemische reacties te activeren; water remt altijd de groei van ingewikkeldere molecule.” Wanneer aminozuren zich in het water bevinden moeten ze dus uit het water komen om zo verder te evolueren naar eiwitten die essentieel zijn voor het ontstaan van het leven. Maar zodra ze uit het water komen, bevinden ze zich weer in de vernietigende ultraviolette straling!
Als je op intertidale plaatsen stofjes hebt die door bv stenen of andere debri op het strand deels beschermd worden voor al te hoge straling kan je goed polymeren ontwikkelen. Dit zijn ook plaatsen die dagelijks een aantal keer overspoeld worden dus kan ik me moeilijk inbeelden dat er daar geen polymeren kunnen onstaan.
Hoewel men alom beweert dat het leven spontaan in de oceanen is ontstaan, zijn watermassa’s gewoon niet bevorderlijk voor de noodzakelijke chemische reacties. Hoe kan nu polymerisatie plaatsvinden in het waterige milieu van de primitieve oceaan, terwijl water de eigenschap heeft depolymerisatie te bevorderen. Biochemicus Wald  is het hiermee eens en hij voegt daar nog aan toe: “Het spontaan uiteenvallen is veel waarschijnlijker en vindt dus ook veel sneller plaats, dan een spontane vorming.” Het antwoord op: “Zou zich een ‘organische soep’ kunnen vormen?” is dus duidelijk nee!
Ook hier weer intertidale poelen en bv ook kleien in de zee, kleien hebben zeer complexe ladingen op hun oppervlak en zijn goede catalysatoren voor polymerisatie.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer