Springen naar inhoud

Inkomenseffect

• Log in om te kunnen reageren

neil2007

neil2007

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2007 - 15:16

Hallo,

Ik ben bezig met het bestuderen van de cursus van professor Marc De Clercq 'Economie toegelicht'. Ik kom nu aan het stuk Inkomens-, substitutie-, en participatie-effect bij de vraagfunctie. Ik snap wat het substitutie- en het participatie-effect is, maar niet wat ket inkomens effect is. Zou iemand me met een voorbeeld dit kunnen uitleggen aub??

Groeten,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2007 - 15:32

Voorbeeld: Wijn wordt goedkoper. De kopers moeten dus minder geld uitgeven aan de wijn, hebben dus meer geld om te besteden en kunnen bijgevolg voor hetzelfde inkomen meer wijn kopen. Gevolg: de verkoop van wijn stijgt.

Opmerkingen:
  • De stijgende verkoop door prijsdaling hangt niet enkel af van het inkomenseffect, maar ook van het substitutie-effect;
  • Bij de zgn. "giffengoederen" werkt het inkomenseffect tegengesteld.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

neil2007

neil2007

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2007 - 16:42

dank u wel voor het voorbeeld. In het boek kan ik het enkel zien op een grafiek, kon me er niet goed bij voorstellen wat het was :D.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures