Dimmer lamp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Dimmer lamp

hallo,

Ik ben niet zo'n hele techneut en heb daarom een vraagje:

Wij hebben in de eetkamer en woonkamer een lamp. 1 kastje, een dimmer. Die dimmers kan je appart bedienen, dus ik neem aan dat er 2 spoelen inzitten. Maar die in de woonkamer is elke keer verrot gegaan. Maar nu hebben we sindskort nieuwe lampen (hallogeen) gekocht, en een nieuwe dimmer. Maar nu is die van de woonkamer weer kapot gegaan, hij gaat alleen nog maar aan of uit. Dimmen doet ie dus niet, wel nog bij de eetkamer. Dus mijn broer zei dat het aan de bedrading ligt in de muur, dat die te hoge weerstand bieden en er daarom te veel ampère doorheen gaat en dat daarom de spoel doorbrandt.

Maar hoe kan het dan de rechter (voor de eetkamer)het nog wel steeds doet?

En ik ben het niet helemaal met hem eens. U=I*R.

Als R groter wordt, en U blijft gelijk (230 volt) dan moet I wel kleiner worden, dus juist minder ampère toch?

Of is het iets heel anders waarom die dimmer elke keer kapot gaat van de woonkamer, en niet die van de eetkamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Dimmer lamp

Als je halogeenlamp met een transformator werkt (omdat het laagspanningslampjes zijn) kan je dit niet zomaar met elke dimmer dimmen. Een gloeilamp of halogeenlamp is een ohmse belasting terwijl een transformator inductief werkt.

Je kan dus niet zomaar elke dimmer gebruiken, je moet een speciale dimmer gebruiken.

Als je 230V halogeenlampen gebruikt is er niets aan de hand. Je kan het vermogen van de bekabeling in de muur wel verwaarlozen in je berekening, het vermogen dat op een dimmer staat is ruim bemeten, dus dat zou geen verschil mogen uitmaken.

Dus dan moeten we gaan rekene: wat is het vermogen van de lampen en dat van de dimmer?

Reageer