Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 36

Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=&hit=1&set=1

http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=1539

hey check dit uit! Een kennis van mij is hier al een tijdje mee bezig en ik dacht dat het hier al lang en breed besproken werd. alleen jammer dat het geen difuus licht opvangt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Die archief.nrc.nl link werkt niet.

Die andere link schrijft:
Het rendement van de testopstrelling is hoog: 15%, dat is ongeveer het dubbele van de zonnepanelen die nu op de markt zijn.
De PV-panelen die nu al in bedrijf zijn halen echt ook wel 15 % rendement hoor.
Deze concentrator maakt dat de zonnecellen waarop het geconcentreerde zonlicht terechtkomt ongeveer 300 keer zoveel stroom genereren als normaal.
Klinkt indrukwekkend maar men bedoelt niet meer dan dat het oppervlak van de zonnecellen een factor 300 lager is dan het oppervlak van de concentrator die het zonlicht opvangt.

Het concentreren van zonlicht voor energieopwekking is niks nieuws. Ach, het is weer een leuke subsidiemagneet voor allerlei kluppies.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Ja dus? Wat is je discussiepunt?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Die vraag moet je stellen aan degene die het nodig vond dit topic te starten.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Als je naar de tijden kijkt waarop jullie berichten geplaatst zijn, denk ik dat dat ook de bedoeling was...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 36

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Ja dus? Wat is je discussiepunt?


ik vroeg me alleen af of het echt zo rendabel was, zoals peter het mij uitlegde kwam hij met een stukprijs van 200 euro op

11 cent per kilowatuur. vergeet niet dat het hele euvel van zonnepannelen ,naast het rendement , de prijs per m2 is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Afbeelding

met de bodem van een colablikje schijnt het ook te lukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonlicht concentrator, de oplossing?!?

Die niet werkende nrc-link zal waarschijnlijk deze moeten zijn.
...zoals peter het mij uitlegde kwam hij met een stukprijs van 200 euro...
200 euro voor hoeveel Watt-piek? En waar te koop? Nog nergens? Het ware beter als de uitvinders eerst eens een bruikbaar paneel zouden produceren voordat ze naar de media rennen en getallen noemen die op dit moment niet meer dan whishful thinking zijn. Hun proefopstelling lijkt nog erg primitief. (plaatje hieruit)

Ze hebben nog een heel lange weg te gaan voor dat principe in een bruikbaar dakgeïntegreerd paneel werkt. Tegen die tijd zijn de "gewone" zonnepanelen ook verder in prijs gedaald en zijn er zelfs folies op de markt die op ieder oppervlak zonnestroom kunnen genereren.
Bijlagen
SunCycle1.JPG
SunCycle1.JPG (12.36 KiB) 688 keer bekeken
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer