Springen naar inhoud

kritische massa heelal

• Log in om te kunnen reageren

Petje2000

Petje2000

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 23:13

Ik heb eens gehoord dat wanneer het heelal niet zou uitdijen (als het een statisch heelal is, in rust dus) dat dat niet zou kunnen bestaan, omdat er te veel of te weinig totale massa is.

Weet iemand wat de kritische massa zou moeten zijn voor een heelal in rust? En waarom er zo'n punt van kritische massa is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kabouter

Kabouter

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 23:41

Naast kritische massa heb je ook een kritische snelheid van uitdijen.
Als er genoeg massa is, zal de zwaartekracht het uitdijen van het heelal ooit moeten stoppen en zou het heelal weer in elkaar moeten klappen.
Kabouters bestaan niet

Ponyhaar

Ponyhaar

• >100 berichten
  • 212 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 00:48

Weet iemand wat de kritische massa zou moeten zijn voor een heelal in rust? En waarom er zo'n punt van kritische massa is?

Dat is een massa van 0.
Het heelal kan, wanneer er massa aanwezig is nooit in rust zijn, omdat alle massa elkaar aantrekt.

Petje2000

Petje2000

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:08

Naast kritische massa heb je ook een kritische snelheid van uitdijen.
Als er genoeg massa is, zal de zwaartekracht het uitdijen van het heelal ooit moeten stoppen en zou het heelal weer in elkaar moeten klappen.

Stel je voor dat het in rust is, en een 4 dimensionale bol is. Kan het dan bestaan? (net als een zeepbel kan bestaan door een bepaalde oppervlaktespanning)

Met 4e dimensie bedoel ik niet tijd, maar een 4e ruimte dimensie.

• Gast

Geplaatst op 13 april 2005 - 09:55

de kritische massa is nog onbekend, hangt af van de kromming van het heelal en de hoeveelheid donkere materie ( alles wat we niet kunnen zien)

succes ermee!!

sjonnie

sjonnie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2005 - 11:18

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het heelal altijd zal blijven uitdijen,donkere energie zou hiervoor verantwoordelijk zijn,hierbij voeg ik een link over donkere energie: http://nl.wikipedia....Donkere_energie

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 21:34

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het heelal altijd zal blijven uitdijen,donkere energie zou hiervoor verantwoordelijk zijn,hierbij voeg ik een link over donkere energie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie

Waarom zou energie verantwoordelijk zijn voor het uitdijen van het universum, deze (donkere) energie zou immers ook in tegengestelde richting gekeerd kunnen zijn.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 12:55

Die kritische massa dichtheid is in feite erg makkelijk te berekenen: neem in de Friedmann vergelijkingen k=0. Hierbij is het dan natuurlijk de vraag wat je met die kosmologische constante doet.

loxerium

loxerium

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 18:50

Ik heb gelezen in een boek dat de kritische massadichtheid dan 1 waterstofatoom per 10 m≥ moet zijn. Dat staat in het boek "Schitterend" van Kris Verburgh

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures