[ontspanning] Codes kraken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 64

[ontspanning] Codes kraken

Hallo,

is er iemand die sterk is in het ontcijferen van een tekst die versleuteld is met de zg Vigenere methode. Althans dat denk ik. Het zou eigenlijk vrij eenvoudig moeten zijn maar ik zie het niet. Op het net zijn de meeste vertalers natuurlijk gebaseerd op het engels terwijl het hier gaat om een nederlandstalige tekst. Wie kan mij helpen? Het kan zijn dat er tussen de tekst overbodige tekst staat. Dank bij voorbaat.

Het gaat om de volgende tekst:

CWOMXFVRIKMMUWZVOOOIEHGDXLVUZKGGUIMEPPPLRTJ

DSHIAIVRRCOGICXIILRIEKGJGBMBYMBMTIEITMRPTYZZSIGLFHG

CMZKRFIYKSILGFYMCSBVUMUWDRZZBMTIEITMRPTYQRVZJEGAZWVRTVRUZZZYFWVRCT

DSHIAZVVUBDWXZIMKROSJOGQCTIIZTHIXIDIGZQLTRVTJHRZLVVHPR

VTYNRSGDQMZNEROEKIFHRRXWDYDZXPZMTIEHKARYIVO

VTYNRMEQKRCIYLMBHIAXBEPRTLIEBKZETZZRFMC

DSHIAMEVGKWAICDRTLBRUITLKLIIOQMGRRKMOMILVMZZCMWHVVFDPUHVUMZET

HQPRRBRGVMEVWZOQKMFHVZQTVLRUZ

IWUVQZZNHBXNKIVLKRAIXIPMCCMAABOKXSDQCDXQJYJVJIEHVIPMCCIVMBOK

JWYXQYSFGTCBPUMQKKEEUIPHTZIEQMKVGMXOQUBHLFILKVQRVKGVTURVBMTXVK

QMKPFYTGGABLXUZHUIXXFGJBWHIEXW
"niets blijft duren"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

zg Vigenere methode. Althans dat denk ik.
"denken " ;) .

Bij de Vignere methode heb je een codewoord dat je moet zoeken. Weet je uit hoeveel letter dit codewoord bestaat ?

Ik heb geprobeerd het aantal letter te achterhalen door een frequentieanalyse te doen op je stuk tekst maar dat geeft niet zo'n positief resultaat.

Om het te gaan opdelen in subcodes zie ik handmatig niet zo goed zitten.

Ik ben wel benieuwd of hier op het forum iemand aanwezig is die dat kan :D .

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Na een beetje zoeken vermoed ik dat het sleutelwoord 4 letters telt. Voor ik verder ga met mijn ontcijferingspogingen wil ik echter wel eerst zekerheid over de codesoort. Ik zou namelijk niet graag (tijdrovende) trucjes om de Vigenèremethode te kraken toepassen als het in werkelijkheid om een andere code gaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Ik heb het!

Het is een Engelse tekst en de codeermethode is inderdaad die van Vigenère. Het codewoord was "VIRTUAL" en dit is de gedecodeerde tekst:

"Watching a coast as it slips by the ship is like thinking about an enigma. There it is before you-- smiling, frowning, inviting, grand, mean, insipid, or savage, and always mute with an air of whispering, Come and find out. This one was almost featureless, as if still in the making, with an aspect of monotonous grimness. The edge of a colossal jungle, so dark-green as to be almost black, fringed with white surf, ran straight, like a ruled line, far, far away along a blue sea whose glitter was blurred by a creeping mist. The sun was fierce, the land seemed to glisten and drip with steam. Here and there grayish-whitish specks showed up clustered inside the white surf, with a flag flying above them perhaps. Settlements some centuries old, and still no bigger than pinheads on the untouched expanse of their background."

Ik heb een stukje door Google gehaald en het is het begin van het boek Heart of Darkness van Joseph Conrad.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Klintersaas schreef:Ik heb het!

Het is een Engelse tekst en de codeermethode is inderdaad die van Vigenère. Het codewoord was "VIRTUAL" en dit is de gedecodeerde tekst:
Toch geen 4 letters voor het codewoord :D .

Kan je uitleggen hoe je het gedaan hebt Klintersaas ? Ikzelf had ook een 10-tal minuten gezocht maar zag er niet direct een oplossing voor. Als ik echt zeker was geweest dat het Vigenère was dan had ik wel gezocht totdat ik het kon vinden.

Ik ben benieuwd !!

PS: procificiat nog eens Klintersaas (ik had wel gedacht dat hier op WSF een professional zat ;) ).

Berichten: 64

Re: [ontspanning] Codes kraken

Hallo iedereen,

alvast dank voor het zoeken. Klintersaas , kan u mij uitleggen hoe je dit gedaan hebt?

dank

Dirk
"niets blijft duren"

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Vergeet mijn vorige post. Ik heb met mijn suf hoofd de verkeerde code gekraakt (vraag me alsjeblieft niet hoe, het is zo al gênant genoeg). Ik zal het een tweede keer proberen en het resultaat hier neerzetten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 64

Re: [ontspanning] Codes kraken

Beste Klintersaas,

er zouden ergens gps coordinaten te voorschijn moeten komen. Dank bij voorbaat
"niets blijft duren"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

er zouden ergens gps coordinaten te voorschijn moeten komen. Dank bij voorbaat
Dan moet je cijfers tevoorschijn krijgen, hoe moet je dat doen :D .

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Het is - zoals Ruben01 al opmerkte - onmogelijk om cijfers te coderen/decoderen met het Vigenèrecijfer.

Ik ben momenteel al redelijk gefrustreerd omdat ik mijn tijd verspild heb aan het breken van een verkeerde code en ik zou niet graag nóg gefrustreerder worden omdat ook de codeermethode niet de juiste is. Ik zou je graag helpen met het breken van deze code, maar dan wil ik de volgende zaken weten:
  • Om welke codeermethode gaat het?
  • Waar heb je die code gevonden (+ verdere informatie over de code)?
  • Wat bedoel je met "overbodige tekst" en hoe komt het dat je denkt dat er "overbodige tekst" tussen kan zitten?
EDIT: Het komt net bij me op dat die cijfers natuurlijk voluit geschreven kunnen zijn. Is dat het geval?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 64

Re: [ontspanning] Codes kraken

Beste Klintersaas,

de tekst staat op http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...16-62da62dee2f5

De auteur geeft zelf als hint Vigenerecipher (zie additional hint op de site). Ik vermoed dat in de tekst gps coordinaten moeten zitten maar dan als tekst. Een andere speler (philippeGPS, helemaal onderaan) vermeldde dat hij eerst de "fat" moest skippen , wat dit ook mag betekenen. Mijn vermoeden is dat het gaat om een nederlandse tekst maar dat is maar een vermoeden. Ik heb zelf reeds geprobeerd met de volgende paswoorden: Hanne, Arne ( =kinderen van de auteur) maar zonder resultaat. Ik zou u eeuwig dankbaar zijn als u mij verder kan helpen.

Dirk
"niets blijft duren"

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Deze keer heb ik het wel:

Het sleutelwoord was - hoe origineel - "VIGENERECIPHER". De moeilijkheid is dat je elke regel apart moet decoderen en niet de hele tekst ineens. Bovendien telt het sleutelwoord 14 letters, wat nogal ongebruikelijk is bij het Vigenèrecijfer (daar tellen de sleutelwoorden normaal maximum 12 letters).

Hier volgt de gedecodeerde tekst (die ik reeds van spaties op de juiste plaatsen voorzien heb).
hoi ik ben gcxfqf en ik ben de vierde cache van haenco

ik ben een puzzelcache en gebruik de vigenereciphermethode

het gebruikte codewoord is ook vigenerecipher maar dat wist je ondertussen al

ik ben verstopt in een boske in merelbeke meerbepaald de vurtzak

als je op zoek gaat wees dan voorzichtig en discreet

als je in mijn buurt bent kan je een gctag vinden

ik ben in rechte lijn honderdveertig centimeter verwijderd van deze tag

mijn exacte positie is de volgende

noord vijftig graden negenenvijftig komma vijfhonderdeenenveertig

oost dubbel nul drie graden zesenveertig komma honderdnegenennegentig

veel succes met de zoektocht haenco
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 379

Re: [ontspanning] Codes kraken

Respect man :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Respect man ;)
Inderdaad, mooi werk Klintersaas :D .

Ik heb het volledig gechecked en deze keer is hij correct de tekst !!
Klintersaas schreef:Deze keer heb ik het wel:

Het sleutelwoord was - hoe origineel - "VIGENERECIPHER". De moeilijkheid is dat je elke regel apart moet decoderen en niet de hele tekst ineens. Bovendien telt het sleutelwoord 14 letters, wat nogal ongebruikelijk is bij het Vigenèrecijfer (daar tellen de sleutelwoorden normaal maximum 12 letters).

Hier volgt de gedecodeerde tekst (die ik reeds van spaties op de juiste plaatsen voorzien heb).
Ik had gezocht naar een codewoord 12 letter, daardoor heb ik niet direct iets kunnen terugvinden vrees ik.

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe jij het kunnen terugvinden hebt !! Ik heb vaak problemen bij het terugvinden van een codewoord, welke technieken gebruik je juist ? Heb je misschien ergens een site waar alles mooi staat uitgelegd.

PS: naast de topic [ontspanning] films raden zou het misschien wel plezant zijn om eentje i.v.m. code kraken te maken. Ik geloof dat we allemaal veel kunnen bijleren van Klintersaas (en misschien nog wel andere verborgen talenten die dan naar boven komen drijven).

Berichten: 64

Re: [ontspanning] Codes kraken

Hallo Klintersaas,

ik buig nederig het hoofd. U maakt mijn dag goed, ik kan immers gaan geocachen naar De Vurtzak. Maar dat had u ondertussen wel door. Is het mogelijk dat u uw werkwijze eens uitlegt? Ik zou graag iets bijleren. Nogmaals mijn hartelijke dank.
"niets blijft duren"

Reageer