[ontspanning] Codes kraken

Moderator: Rhiannon

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Respect man ;)
Inderdaad, mooi werk Klintersaas :D .
Bedankt voor de complimenten.
Ik heb het volledig gechecked (gecheckt) en deze keer is hij correct de tekst !!
Bedoel je dat je de gecodeerde tekst zelf door een decodeerprogramma hebt gehaald in combinatie met het codewoord?
Ik had gezocht naar een codewoord 12 letter, daardoor heb ik niet direct iets kunnen terugvinden vrees ik.
Ik heb me de eerste keren ook beperkt tot codewoorden die 12 letters of minder bevatten, maar toen dat niets opleverde heb ik mijn denkwijze verruimd.
Nu ben ik wel eens benieuwd hoe jij het kunnen terugvinden hebt !! Ik heb vaak problemen bij het terugvinden van een codewoord, welke technieken gebruik je juist ? Heb je misschien ergens een site waar alles mooi staat uitgelegd.
Ik vrees dat de oplossing niet zo elegant is als je hoopt. Allereerst heb ik geprobeerd om de lengte van het codewoord te achterhalen m.b.v. frequentieanalyse en subcodes. Dat leverde jammer genoeg niets op (en nu weet ik waarom. De standaarddecodeerapplets zijn allemaal afgesteld op een sleutelwoord van maximaal 12 letters. Bovendien moest deze tekst regel per regel gedecodeerd worden en dus gaf de frequentieanalyse van de hele tekst een totaal verkeerd beeld), dus bleven er twee mogelijkheden over:
  • De gecodeerde tekst is te kort om een deftige frequentieanalyse uit te voeren;
  • Het sleutelwoord telt méér dan 12 letters.
In de link die dhaeyer opgaf schreef de auteur het volgende:
het is makkelijker dan je denkt!
Dat deed me voor de tweede mogelijkheid kiezen en na twee keer raden had ik het correcte sleutelwoord te pakken.

Toen kwam de tweede moeilijkheid, nl. het feit dat de tekst regel per regel gedecodeerd moest worden. Dat is nogal ongebruikelijk en dus decodeerde mijn decodeerapplet enkel de eerste regel en liet de rest in wartaal staan. Gelukkig had ik dit vrij snel door en kon ik de tekst helemaal decoderen (wat best wel even duurde: regel ingeven in decodeerapplet, sleutelwoord ingeven, regel decoderen, gedecodeerde regel voorzien van spaties op de juiste plaatsen, nieuwe regel ingeven,...). Het resultaat is hierboven te zien.

Kortom mijn werkwijze berust zeker niet op de standaardwerkwijze voor het decoderen van het Vigenèrecijfer. Laat dit echter een belangrijke les zijn: in de cryptografie is het ontoereikend om je aan een standaardprotocol vast te klampen, maar moet je juist buiten het kader denken en durven te gokken (en dat laatste is meteen ook de reden waarom geen enkele code onbreekbaar is: je kan ervoor zorgen dat je code niet via een programma gebroken kan worden, maar de rare kronkels van de menselijke geest zijn onvoorspelbaar).
PS: naast de topic [ontspanning] films raden zou het misschien wel plezant zijn om eentje i.v.m. code kraken te maken.
Goed plan. Ik stel voor dat we deze topic gebruiken.

PS voor mensen die geïnteresseerd zijn in het Vigenèrecijfer: Ik heb hier nog ergens zes staafdiagrammetjes liggen met de letterfrequenties van het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans. Zo'n diagrammetjes zijn erg handig bij het berekenen van de lengte van het sleutelwoord. Aangezien de meeste decodeerapplets uitsluitend Engelstalig zijn en dus werken met de letterfrequenties in het Engels zijn zo'n diagrammetjes van andere talen makkelijk als je een gecodeerde tekst in een andere taal wilt decoderen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Bedoel je dat je de gecodeerde tekst zelf door een decodeerprogramma hebt gehaald in combinatie met het codewoord?
Eerst met de hand (de eerste zin) en daarna de computer :D . Het duurde mij net iets te lang.

Ik heb me de eerste keren ook beperkt tot codewoorden die 12 letters of minder bevatten, maar toen dat niets opleverde heb ik mijn denkwijze verruimd.
Ik vrees dat de oplossing niet zo elegant is als je hoopt. Allereerst heb ik geprobeerd om de lengte van het codewoord te achterhalen m.b.v. frequentieanalyse en subcodes. Dat leverde jammer genoeg niets op (en nu weet ik waarom. De standaarddecodeerapplets zijn allemaal afgesteld op een sleutelwoord van maximaal 12 letters. Bovendien moest deze tekst regel per regel gedecodeerd worden en dus gaf de frequentieanalyse van de hele tekst een totaal verkeerd beeld), dus bleven er twee mogelijkheden over:
  • De gecodeerde tekst is te kort om een deftige frequentieanalyse uit te voeren;
  • Het sleutelwoord telt méér dan 12 letters.
In de link die dhaeyer opgaf schreef de auteur het volgende:
Die frequentieanalyse met 12 letters geeft inderdaad niet zo'n mooie resultaten.
Gelukkig had ik dit vrij snel door en kon ik de tekst helemaal decoderen (wat best wel even duurde: regel ingeven in decodeerapplet, sleutelwoord ingeven, regel decoderen, gedecodeerde regel voorzien van spaties op de juiste plaatsen, nieuwe regel ingeven,...). Het resultaat is hierboven te zien.
Dat is idd ook een grote valstrik waar ik ingelopen was.
Goed plan. Ik stel voor dat we deze topic gebruiken.
Gaan we enkele regels afspreken ?

Misschien best in het begin makkelijk beginnen zodat er enkele mensen zijn die kunnen aanpikken en meedoen. Wanneer we goed bezig zijn kan het niveau stijgen (andere codeertalen, ...) .
PS voor mensen die geïnteresseerd zijn in het Vigenèrecijfer: Ik heb hier nog ergens zes staafdiagrammetjes liggen met de letterfrequenties van het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans. Zo'n diagrammetjes zijn erg handig bij het berekenen van de lengte van het sleutelwoord. Aangezien de meeste decodeerapplets uitsluitend Engelstalig zijn en dus werken met de letterfrequenties in het Engels zijn zo'n diagrammetjes van andere talen makkelijk als je een gecodeerde tekst in een andere taal wilt decoderen.
Dat is zeker handig voor wanneer de topic iets moeilijker begint te worden.

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Ruben01 schreef:Gaan we enkele regels afspreken ?

Misschien best in het begin makkelijk beginnen zodat er enkele mensen zijn die kunnen aanpikken en meedoen. Wanneer we goed bezig zijn kan het niveau stijgen (andere codeertalen, ...) .
Goed plan. Ik stel voor dat - zoals in andere topics - degene die de oplossing gevonden heeft een nieuwe opgave plaatst. Daarbij zouden (zeker in het begin) de volgende zaken in acht genomen moeten worden:
  • Degene die de opgave plaatst vertelt ook wát er gecodeerd is (een stuk tekst, een telefoonnummer,...);
  • Degene die de opgave plaatst vertelt tot welke groep de gebruikte codeermethode behoort. Deze groepen zijn:
    • substitutieversleuteling;
    • transpositieversleuteling;
    • concealmentversleuteling;
    • symmetrische cryptografie;
    • asymmetrische cryptografie.
    De eerste drie groepen horen bij de klassieke cryptografie, de twee andere bij de moderne cryptografie.

    LET OP! Geef niet meteen de precieze codeermethode prijs. Het world wide web stikt namelijk van de applets die (simpele) codes in één-twee-drie kraken. Het bekendmaken van de precieze codeermethode mag pas wanneer na een tijdje nog niemand de oplossing gevonden heeft;
  • Gebruik (zeker in het begin) nog geen codeermethodes die (tot op heden) onkraakbaar zijn (zoals RSA met een te grote geheime sleutel). Wanneer de topic goed draait en de opgaves steeds moeilijker worden kan het eventueel wel een ultieme uitdaging zijn om extreem moeilijke codes (zoals o.a. RSA) te proberen;
  • Wanneer je het antwoord denkt gevonden te hebben, post het dan in deze topic (liefst met de uitwerking), maar wacht met het plaatsen van een nieuwe opgave totdat de poster van de vorige opgave bevestigd heeft dat je antwoord juist is. Wanneer dat binnen 2 à 3 dagen niet gebeurd is en uit de uitwerking blijkt dat het antwoord correct is, mag je wel een nieuwe opgave posten;
  • Degene die als eerste het correcte antwoord post is de winnaar. Je mag zoveel keer proberen als je wilt (maar ga alsjeblieft niet wild gokken).
Iedereen akkoord met deze regels?

PS t.a.v. dhaeyer: Graag gedaan en veel plezier met het geocachen!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Iedereen akkoord met deze regels?
Ik ga akkoord met de regels, eigenlijk zijn die nogal van zelfsprekend als je Wetenschapsforum al een tijdje bezoekt maar al ze in de topic staan is het officieel ;) .

Die codeermethodes zijn wel zeer ruim en zo bekend ben ik daar niet mee, een Caesar en Vigenère dat lukt soms nog wel maar derest is ook vaak chinees voor mij. Hopelijk kan ik veel bijleren in deze topic. Het lijkt mij een zeer leuke bezigheid als ontspanning.

Klintersaas, jij hebt de eerste gekraakt dus ik zou zeggen het is aan jou om te starten !

Wel de eerste maand een beetje rustig aan a.u.b. (denk ook aan de arme studenten) anders kom ik niet meer aan studeren toe :( .

Bye the way: happy new year 2008 (nu ga ik eens goed gaan feesten :D :D ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [ontspanning] Codes kraken

topic om codes te kraken?

mooi mooi.

http://projecteuler.net/index.php?section=problems&id=59

deze is niet moeilijk
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Klintersaas, jij hebt de eerste gekraakt dus ik zou zeggen het is aan jou om te starten !
jhnbk schreef:topic om codes te kraken?

mooi mooi.

http://projecteuler.net/index.php?section=problems&id=59
Ga jij starten ?

Hopelijk heeft Klintersaas daar geen probleem mee :D .

Voordat ik ga beginnen zoeken om de code te kraken wil ik zeker zijn dat ik de codering goed interpreteer:

Je krijgt een tekst in ASCII:

Code: Selecteer alles

79  59  12  2  79  35  8  28  20
Deze ASCII is gevormd door er een andere ASCII-code bij te voegenen deze laatste is afkomstig van een 3 letterig woord dat men dan staads gaat herhalen.

Klein voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

 

  r	  u	  b	  e	  n

114  117	98   101   110
3-letterig codewoord:

Code: Selecteer alles

  w		s	  f

 119	115   102
Die XOR komt dat overeen met de logische XOR-gate ? Ik begrijp niet hoe ik nu verder moet.

Mijn TI-89 titanium heeft een XOR functie en wanneer ik dit ingeef:

Code: Selecteer alles

114 XOR 119 = 5

117 XOR 115 = 6

98   XOR 102 =4

101 XOR 119 =18

110 XOR 115 =29
Je moet die ASCII waarden toch niet binair zetten en dan door de XOR-gate laten gaan en het binair resultaat terug omzetten in decimaal ?

@jhnbk, heb je de regels gelezen ? Je moet de oefening dus zelf kunnen oplossen en na enkele dagen zonder resultaat tips beginnen geven ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [ontspanning] Codes kraken

Ruben01 schreef:Ga jij starten ?

Hopelijk heeft Klintersaas daar geen probleem mee :D .
Oei, ik had je post daar om trend niet gezien
@jhnbk, heb je de regels gelezen ? Je moet de oefening dus zelf kunnen oplossen en na enkele dagen zonder resultaat tips beginnen geven ;) .
ik heb het zelf opgelost enkele maanden terug
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

ik heb het zelf opgelost enkele maanden terug
Kan je mij dan vertellen of mijn bovenstaande redenering correct is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [ontspanning] Codes kraken

je xor geeft in ieder geval een juist resultaat.

en idd:

r u b e n

w s f w s

ascii( r) xor ascii(w)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

Zijn er mensen die al weten hoe hier aan te beginnen, ik heb mij al wat aan het verdiepen geweest in de methode maar ik zie nog niet direct een oplossing. Er zijn blijkbaar ook weinig applets te vinden op het internet die hulp kunnen bieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [ontspanning] Codes kraken

het is in iedergeval op te lossen door een programma te schrijven.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

het is in iedergeval op te lossen door een programma te schrijven.
Dat dacht ik al, ik zou dat wel willen in Java maar ik denk niet dat mijn kennis ruim genoeg is voor zoiets.

Ik ga deze dus overlaten aan anderen.

EDIT: @Klintersaas, gaan we zo'n zaken toelaten in de toekomst ? Wanneer er nog zo'n komen moet je straks 10 verschillende programmeertalen kennen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [ontspanning] Codes kraken

als je met array's kan werken zou dit wel moeten lukken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: [ontspanning] Codes kraken

Ik ga akkoord met de regels, eigenlijk zijn die nogal van zelfsprekend als je Wetenschapsforum al een tijdje bezoekt maar al ze in de topic staan is het officieel :( .
Dat is dan geregeld.
Die codeermethodes zijn wel zeer ruim en zo bekend ben ik daar niet mee, een Caesar en Vigenère dat lukt soms nog wel maar derest is ook vaak chinees voor mij. Hopelijk kan ik veel bijleren in deze topic. Het lijkt mij een zeer leuke bezigheid als ontspanning.
Ik ben ook vooral bekend met de klassieke cryptografie (veel leuker) dan met de moderne zaken.
Klintersaas, jij hebt de eerste gekraakt dus ik zou zeggen het is aan jou om te starten !
Aangezien jhnbk al iets heeft gepost is dat niet meer nodig.
Bye the way: happy new year 2008 (nu ga ik eens goed gaan feesten ;) :D ).
Idem (behalve dat feesten; dat is al achter de rug).
Hopelijk heeft Klintersaas daar geen probleem mee :D .
Absoluut niet.
Zijn er mensen die al weten hoe hier aan te beginnen, ik heb mij al wat aan het verdiepen geweest in de methode maar ik zie nog niet direct een oplossing. Er zijn blijkbaar ook weinig applets te vinden op het internet die hulp kunnen bieden.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen tijd gehad om eens een kijkje te nemen.
het is in iedergeval op te lossen door een programma te schrijven.
Dat zal ik dan maar eens doen wanneer ik tijd heb (niet vandaag dus).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [ontspanning] Codes kraken

als je met array's kan werken zou dit wel moeten lukken
Oké, als ik iets meer tijd heb (morgen mss) ;)

Reageer