Vraag statica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

Vraag statica

Hey allemaal, ik zit met een vraag waar ik egt niet uitkom. Vanaf het begin af aan al niet. De vraag heb ik hieronder geciteerd. Ik heb een plaatje bijgevoegd. Punt A is een Scharnierpunt. Ik zit zonder waarden en ik moet de belasting uitrekenen. Ik kom hier egt niet uit. Zou iemand me de goede richting op kunnen helpen. Alvast bedankt

De starre balk met verwaarloosbaar gewicht wordt horizontaal gedragen door twee veren en een

scharnier. De veren zijn nier meer ingedrukt als de last P wordt aangebracht. Bereken ook de

verticale afwijking in uiteinde C. Neem aan dat de stijfheid k van de veer zo groot is dat alleen

kleine vervormingen optreden. Tip de ligger roteert om A, zodat de afwijkingen in de veren met

elkaar in verband kunnen worden gebracht.
Bijlagen
VLS_vraag_5.52.jpg
VLS_vraag_5.52.jpg (16.31 KiB) 176 keer bekeken

Berichten: 1.007

Re: Vraag statica

Bereken het moment om punt A. Gebruik daarbij dat de
\(zakking_{C}=2 \cdot zakking_{B}\)
(dit geldt vanwege de afstanden tot het draaipunt tezamen met het gegeven dat de vervormingen klein zijn).

Ik heb het idee dat het noodzakelijke gegeven dat nu ingevuld moet worden, in de volgende (wat mij betreft onduidelijke) bewering zit verscholen, maar misschien snap jij het beter.
De veren zijn nier meer ingedrukt als de last P wordt aangebracht.


Ik mis namelijk nu een gegeven om de belasting P uit te rekenen.

Berichten: 52

Re: Vraag statica

Ja ik vind het ook maar een onduidelijke vraag het lijkt mij dat ik wat waardes nodig heb om te kunnen rekenen want ik kan het zelf ook niet uit de tekst opmaken

Berichten: 1.007

Re: Vraag statica

Zeker. Je moet iéts weten van hoekverdraaiing, verplaatsing of een kracht. Weet je zeker dat die kracht P wel gevraagd wordt? Het lijkt me logischer dat je P moet zien als bekende en bijvoorbeeld een zakking moet uitdrukken in die P.

Berichten: 52

Re: Vraag statica

Ik zag dat ik de vraag niet helemaal goed overgenomen heb. Hier nog eens:

De starre balk met verwaarloosbaar gewicht wordt horizontaal gedragen door twee veren en een scharnier. De veren zijn niet meer ingedrukt als de last wordt verwijderd. Bepaal de kracht in elke veer wanneer afwijking in uiteinde C. Neem aan dat de stijfheid k van de veer zo groot is dat alleen kleine vervormingen optreden. Tip: de ligger roteert om A, zodat de afwijkingen in de veren met elkaar in verband kunnen worden gebracht.

De kracht in elke veer wanneer de last P wordt aangebracht moet dus berekend worden. Als tweede moet de verticale afwijking in C berekend worden.

Iemand een idee?

Groeten Mark

Berichten: 4.246

Re: Vraag statica

Bepaal de kracht in elke veer wanneer afwijking in uiteinde C.
Ik mis in deze zin iets cruciaals...
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 52

Re: Vraag statica

Ik heb nu een fototje gemaakt van mijn boek, met de vraag. Misschien dat iemand daar wat wijzer van wordt.

Mvg Mark
Bijlagen
vraagboek2.jpg
vraagboek2.jpg (33.83 KiB) 177 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: Vraag statica

Jazeker ik denk dat het wat duidelijker is :D

Zij de uitwijking in C uC en de uitwijking in B uB.

Moment om A geeft:
\(k u_B \cdot L + k u_C \cdot 2L = P L \frac{3}{2} \)
Voorts geldt:
\(u_C = 2 u_B \)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 52

Re: Vraag statica

Beste Dirk,

Bedankt voor de reactie, het eerste gedeelte van je formule begrijp ik wel. Dat k ub * L + k uc * 2 L. Maar hoe kom je dan aan PL3/2? Dit begrijp ik niet egt ook het tweede gedeelte dat je zei begrijp ik niet egt. Voorts geldt: uc = 2 ub

is dit omdat uc verder van A afligt dan ub?

Alvast bedankt

Mvg Mark

Berichten: 4.246

Re: Vraag statica

Het moment van P om A is: P(L + 1/2* L) =3/2*PL

En de aanname van kleine vervormingen impliceert dat de veer bij punt C twee keer verder dan bij punt B wordt ingedrukt dit zie je heel duidelijk als je een tekening maakt met de driehoeken erin.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 52

Re: Vraag statica

Beste Dirk,

Sorry was iets te snel met reageren. Ik zag na even kijken ook waarom het PL3/2 is. Maar met die driehoeken erin tekenen wat je zei. Begrijp ik ook niet egt. Ik heb nog niet veel lessen in dit gehad namelijk en dit was voor mij totaal nieuw. Dit is de eerste vraag dat ik moet maken met veren erin. Ik weet alleen van veren dat F = k * s

Ik denk dat jij met u k bedoelt of heb ik het mis?

Zou jij mij misschien is willen uitleggen hoe dat zit met die driehoeken waar jij het over had?

Mvg Mark

Reageer