Krachten bij een ongeluk.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Krachten bij een ongeluk.

hallo, ik heb een paar vraagjes.

bij een rechtlijnige versnelling.

Stel, een auto van 1000 kg botst met 72 k/m per uur tegen een muur. Jij zelf weegt 70 kg. We gaan ervanuit dat de muur heel blijft. De auto heeft een kreukelzone van 1,5 meter, die de auto gelijkmatig afremt. Dit zijn de gegevens die we hebben:

V(0)= 20 m/s

Vgem=10 m/s

s=1.5 m

We weten dat: s= Vgem * t

hieruit volgt dat T= 0,15 secondes. De botsing heeft dus in 0,15 secondes plaatsgevonden. Dit betekent dat de auto in 0,15 seconde van 20 m/s naar 0 m/s is gegaan.

v/t=a

20/0,15= 133,33 m/s^2

Om nu de kracht te berekenen die op je lichaam komt te staan, gebruiken we de volgende formule:

F=m*a

70*133,33=9333.1 N

Om de hele auto af te remmen was 133330 N nodig

1000*133.33= 133330 N

vooral twijfel ik aan dat laatste gedeelte. Kan je zeggen dat er een aantal newtons voor nodig was om het te stoppen?

Ten tweede moet ik dus een profielwerkstuk maken over botsveiligheid bij auto's. Dus was ik benieuwd of iemand weet of er ergens resultaten van crashtesten te bemachtigen zijn. En weet iemand ook iets over krachten die tijdens een botsing op je komen te staan?. Ik weet wel dat het onmogelijk is te zeggen 'hoeveel g je aankan' aangezien dat per persoon verschilt, & in welke richting deze versnelling staat, & de tijd dat deze kracht, ten gevolge van de versnelling, op je staat etc. Maar heeft iemand enig idee hoe dat word berekend of getest? er staan namelijk hele leuke gekleurde dummy's op de euroncap, maar wat willen deze kleurtjes zeggen ivm. krachten?.

en heeft iemand ENIG idee hoe/ en waarom die formule's zo in elkaar zitten ? : http://www.euroncap.com/Downloads/bbf6277c...ol-4.1.pdf.aspx vanaf pagina 37. De eerste snap ik wel, vrij gemakkelijk, maar daarna wordt het spoor vrij bijster. :D

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten bij een ongeluk.

Ik weet wel dat het onmogelijk is te zeggen 'hoeveel g je aankan' ..//.. Maar heeft iemand enig idee hoe dat word berekend of getest?
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Stapp

Daar is het wel zo'n beetje mee begonnen denk ik. Tijdens datzelfde onderzoek zijn ook (hoe passend), Murphy's laws ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Krachten bij een ongeluk.

vooral twijfel ik aan dat laatste gedeelte. Kan je zeggen dat er een aantal newtons voor nodig was om het te stoppen?
Dat kan zeker !!

Je vraag over die crashtesten en toestanden daar ga ik mij niet aan wagen, misschien is er wel iemand anders die daar wat meer over kan vertellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten bij een ongeluk.

vooral twijfel ik aan dat laatste gedeelte. Kan je zeggen dat er een aantal newtons voor nodig was om het te stoppen?
om dat te doen over een bepaalde afstand, ja. In theorie althans, dwz een constante vertraging veronderstellend, of als gemiddelde beschouwend tijdens die botsing. (berekening overigens niet gecheckt, maar ik sta niet versteld van de enorme kracht die je vindt, dus het kan best kloppen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Krachten bij een ongeluk.

ok, als eerste heel erg bedankt voor de link naar John stapp. al heb ik daar nog mijn twijfels over '' Stapp was subjected to 46.2 times the force of gravity '' ,, dus 46 G , oftewel hij had een versnelling van 450 m/s^2 , heel vaag. Maar ben wel benieuwd, en hoop dat ik er wel wat wijzer uit word. aangezien ik nog steeds het idee heb dat er toch vrij weinig over te zeggen valt ivm. met ongelukken.

En hoop dat iemand die formule's wel begrijpt op dat protocol.

bedankt,

Reageer