Springen naar inhoud

De pilaren van een aquaduct


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Petje2000

    Petje2000


  • 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 23:18

Als een vrachtwagen over een brug rijdt, zal de druk op de pilaren tijdelijk toenemen.

Maar laatst reed ik onder een aquaduct door en zag op hetzelfde moment een enorm schip eroverheen varen.

Volgens mij neemt de druk op de pilaren op zo'n moment niet toe. Klopt dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Kabouter

    Kabouter


  • >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 23:34

Dat komt omdat de waterspiegel niet stijgt als er een schip langsvaart.

Het gewicht van de boot, (boven + onder water), is gelijk aan het gewicht dat de hoeveelheid water zou hebben van het volume van de boot dat onder de waterlijn ligt.
Kabouters bestaan niet

#3

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 12:40

Inderdaad: het is hetzelfde als..
Als je een schip hebt waar een laag water in staat en je gaat hozen. Wat doet de hoogte van de waterspiegel dan?
Niets behalve rimpelen van de emmers water..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#4

Filo

    Filo


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 18:48

Het water verdeelt de druk van het schip over het hele aquaduct. De locale druk is dus nauwelijks hoger.

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:44

Volgens mij wordt het geheel niet zwaarder van het schip. Er is dus ook geen extra last op te dragen. Het schip verplaatst zoveel water (massa) als het zelf zwaar is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#6

Pollop XXIII

    Pollop XXIII


  • >100 berichten
  • 145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 19:52

Volgens mij wordt het geheel niet zwaarder van het schip. Er is dus ook geen extra last op te dragen. Het schip verplaatst zoveel water (massa) als het zelf zwaar is.


Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?
Jan Vonk

#7

Kabouter

    Kabouter


  • >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 23:31

Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?


Het aquaduct is geen vissekom maar aangesloten op het kanaal.
De pilaren zitten er niet voor niets tussen, die dragen het aquaduct plus het water.
De boot wordt gedragen door de opwaarde kracht van het water. En dat is even veel als de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Kabouters bestaan niet

#8

Filo

    Filo


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2005 - 10:27

De vraag is of het waterpeil in het aquaduct stijgt door het toevoegen van de boot. Dit wordt bepaald door de sluizen aan het einde. In principe wordt de druk alleen bepaald door de hoogte van het waterpeil.

#9

chablis

    chablis


  • >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2005 - 10:56


Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?


Het aquaduct is geen vissekom maar aangesloten op het kanaal.
De pilaren zitten er niet voor niets tussen, die dragen het aquaduct plus het water.
De boot wordt gedragen door de opwaarde kracht van het water. En dat is even veel als de hoeveelheid verplaatste vloeistof.


De vraag is of het waterpeil in het aquaduct stijgt door het toevoegen van de boot. Dit wordt bepaald door de sluizen aan het einde. In principe wordt de druk alleen bepaald door de hoogte van het waterpeil.


Ńls er inderdaad aan weerszijden dichtbij sluizen zouden zijn, dan zou de massa enigzins kunnen toenemen. Maar normaal gesproken (en het woord zegt het al) het schip verplaatst het water naar buiten het aquaduct en blijft de massa dus gelijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures