De pilaren van een aquaduct
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 22
De pilaren van een aquaduct
Als een vrachtwagen over een brug rijdt, zal de druk op de pilaren tijdelijk toenemen.
Maar laatst reed ik onder een aquaduct door en zag op hetzelfde moment een enorm schip eroverheen varen.
Volgens mij neemt de druk op de pilaren op zo'n moment niet toe. Klopt dit?
Maar laatst reed ik onder een aquaduct door en zag op hetzelfde moment een enorm schip eroverheen varen.
Volgens mij neemt de druk op de pilaren op zo'n moment niet toe. Klopt dit?
- Berichten: 113
Re: De pilaren van een aquaduct
Dat komt omdat de waterspiegel niet stijgt als er een schip langsvaart.
Het gewicht van de boot, (boven + onder water), is gelijk aan het gewicht dat de hoeveelheid water zou hebben van het volume van de boot dat onder de waterlijn ligt.
Het gewicht van de boot, (boven + onder water), is gelijk aan het gewicht dat de hoeveelheid water zou hebben van het volume van de boot dat onder de waterlijn ligt.
Kabouters bestaan niet
- Berichten: 4.220
Re: De pilaren van een aquaduct
Inderdaad: het is hetzelfde als..
Als je een schip hebt waar een laag water in staat en je gaat hozen. Wat doet de hoogte van de waterspiegel dan?
Niets behalve rimpelen van de emmers water..
Als je een schip hebt waar een laag water in staat en je gaat hozen. Wat doet de hoogte van de waterspiegel dan?
Niets behalve rimpelen van de emmers water..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
-
- Berichten: 88
Re: De pilaren van een aquaduct
Het water verdeelt de druk van het schip over het hele aquaduct. De locale druk is dus nauwelijks hoger.
- Berichten: 4.220
Re: De pilaren van een aquaduct
Volgens mij wordt het geheel niet zwaarder van het schip. Er is dus ook geen extra last op te dragen. Het schip verplaatst zoveel water (massa) als het zelf zwaar is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
- Berichten: 145
Re: De pilaren van een aquaduct
Volgens mij wordt het geheel niet zwaarder van het schip. Er is dus ook geen extra last op te dragen. Het schip verplaatst zoveel water (massa) als het zelf zwaar is.
Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?
Jan Vonk
- Berichten: 113
Re: De pilaren van een aquaduct
Pollop XXIII schreef:Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?
Het aquaduct is geen vissekom maar aangesloten op het kanaal.
De pilaren zitten er niet voor niets tussen, die dragen het aquaduct plus het water.
De boot wordt gedragen door de opwaarde kracht van het water. En dat is even veel als de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Kabouters bestaan niet
-
- Berichten: 88
Re: De pilaren van een aquaduct
De vraag is of het waterpeil in het aquaduct stijgt door het toevoegen van de boot. Dit wordt bepaald door de sluizen aan het einde. In principe wordt de druk alleen bepaald door de hoogte van het waterpeil.
- Berichten: 420
Re: De pilaren van een aquaduct
Kabouter schreef:Pollop XXIII schreef:
Waarom wordt het niet zwaarder? Het aquaduct moet toch nog altijd dezelfde hoeveelheid water dragen + nog eens de boot extra?
Welke kracht draagt de boot dan als de pilaren er voor niks tussen zitten?
Het aquaduct is geen vissekom maar aangesloten op het kanaal.
De pilaren zitten er niet voor niets tussen, die dragen het aquaduct plus het water.
De boot wordt gedragen door de opwaarde kracht van het water. En dat is even veel als de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
De vraag is of het waterpeil in het aquaduct stijgt door het toevoegen van de boot. Dit wordt bepaald door de sluizen aan het einde. In principe wordt de druk alleen bepaald door de hoogte van het waterpeil.
Áls er inderdaad aan weerszijden dichtbij sluizen zouden zijn, dan zou de massa enigzins kunnen toenemen. Maar normaal gesproken (en het woord zegt het al) het schip verplaatst het water naar buiten het aquaduct en blijft de massa dus gelijk.