Functiereeksen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 355

Functiereeksen

Hallo,

Zou iemand voor mij volgende begrippen kunnen uitleggen:

-positieve machtreeksen

-convergentiestraal

-(reëel) analytisch

-negatieve machtreeksen

-z-transformatie

Ik heb hier en daar wat zitten zoeken, maar het staat overal wel wat te moeilijk uitgelegd.

Ik vraag geen zeer uitgebreide uitleg want in geval van bovenstaande begrippen zouden we nog een tijdje kunnen bezig zijn. Ik wil een beetje intuïtief begrijpen wat bovenstaande begrippen willen zeggen.

Alvast bedankt

Berichten: 7.068

Re: Functiereeksen

Tijd om eens zo'n gebouw te bezoeken met daarin papieren-internet en daar een boek over calculus op te zoeken?

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Dat heb ik al gedaan, maar het heeft niet veel opgeleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

Dit is wel een erg vage vraagstelling. Bijna elk van die onderwerpen heeft een wikipedia-artikel waar een en ander al duidelijk wordt uitgelegd. Waarschijnlijk heb je in je eigen cursus definities gezien, het is handiger als je aangeeft wat je precies niet begrijpt.

Bijvoorbeeld: een reeks is positief als elk van de termen van de overeenkomstige rij, positief is. Dat is toch niet zo moeilijk? Als je hierbij nog weet wanneer we van een 'machtreeks' spreken, dan ben je er.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Ok, daar heb je indeerdaad gelijk in. Ik zal het een keer goed lezen en angeven waar ik vastzit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

Dat lijkt me een goed idee. Misschien ga je sommige begrippen zelf begrijpen, voor andere vraag je dan wat uitleg.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Op het moment zit ik vast bij volgende stelling:

De positieve machtreeks omheen z0 met convergentiestraal R convergeert uniform op elk gesloten en begrensd deel K van de schijf {z element van C: |z-z0<R}.

Ik zie niet echt in waarom dit zo is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

Het ligt er een beetje aan hoe je de convergentiestraal R gedefinieerd hebt, maar dit is net de 'betekenis' van R: het geeft een bovengrens op de waarden van z waarvoor de reeks nog (uniform) convergeert. Wordt de stelling bewezen? Als je het bewijs snapt, dan zie je wellicht ook in waarom het klopt (of toch waarom het moet kloppen...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Ja, ik zie het nu. Het is een bewijs voor de uniforme convergentie in R zelf.

Ik had nog een vraag:

Hoe integreer je een functierij (of reeks)? Stel je hebt een functierij fn en je integreert hem. Is de integraal van n =1 gelijk aan de integraal van n=2, want anders zie ik niet hoe je de integratie definieert voor functierijen-en reeksen. Ik heb een voorschrift van een functie fn=

n²x als 0<=x<=1/n

-n²(x-2/n) als 1/n<=x<=2/n

0 als 2/n<=x<=1

Deze integraal is blijkbaar gelijk aan 1, maar als je dit bijv wilt uitrekenen met maple, hoe doe je dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

De integraal van n = 1 gelijk aan die van n = 2? In dit geval wel, maar in het algemeen niet.

Hier wel, want zoals je zelf zegt is de integraal (altijd, onafhankelijk van n), gelijk aan 1!

Uitrekenen is eigenlijk eenvoudig, kan met Maple maar ook gewoon met de hand...
\(\int_0^1 {f_n \left( x \right)\,\mbox{d}x} = \underbrace {\int_0^{\frac{1}{n}} {n^2 x\,\mbox{d}x} }_{\frac{1}{2}} + \underbrace {\int_{\frac{1}{n}}^{\frac{2}{n}} { - n^2 \left( {x - \frac{2}{n}} \right)\,\mbox{d}x} }_{\frac{1}{2}} + \underbrace {\int_{\frac{2}{n}}^1 {0\,\mbox{d}x} }_0 = 1\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

maar als je er niet mag vanuit gaan dat de integraal van n=1 gelijk is aan n=2, hoe integreer je dan een functierij ?

Het is misschien niet zo moeilijk maar hoe doe je dit dan? Kun je dit laten zien ahs enkele voorbeeldjes?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

Je doet het precies zoals in het voorbeeld dat ik net heb uitgewerkt.

In het algemeen kan dit afhangen van n, hier blijkt dat niet zo te zijn.

Begrijp je de integratie van de functierij die je zelf gaf?

Reken eventueel zelf de weggelaten tussenstappen na.

Of: laat het gewoon controleren door maple natuurlijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Dat is het net, ik snapte het voorbeeld dat ik gaf zelf niet. Ik zit vast bij het feit dat niets vast ligt. en het probleem bij bovenstaand voorbeeld is dat er twee variabelen (x en n) zijn waarover je integreert. Als je allebei variëren, krijg je toch oneindig veel oplossingen. Dit is misschien een verkeerde redenering, maar met deze zit ik momenteel.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functiereeksen

Je integreert naar de variabele x, niet naar de parameter n.

Dat zie je toch in m'n uitwerking? De integralen hebben "dx".

Begrijp je de uitwerking van de integraal op het einde van dit bericht?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Functiereeksen

Ja ok, maar als je n laat variëren, dan heb je toch geen eenduidig antwoord.

Reageer