Gasdraad

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 582

Gasdraad

Ik ben bekend met metrische schroefdraad. De logica van het stelsel is mij min of meer wel duidelijk.

Nu ben ik zelf voor een hobbyklusje met gasdraad bezig. Het betreft een drukvat met wat aansluitingen enz. Als ik de verschillende draadafmetingen bekijk dan staat er overal de aanduiding " (inch) bij. Maar als ik het wil relateren naar de echte inch 25,4 mm dan zie ik geen enkel verband.

Weet iemand hoe dat zit ?
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gasdraad

De maat van gasdraad wordt aangeduid met de nominale binnendiameter van de pijp.

Dat maakt dat de werkelijke diameter van de schroefdraad een stuk groter is.

Het verwarrende is dat de pijpdiameter ook niet altijd exact is. Bij 1/2 inch gasdraad zou je b.v. verwachten dat de pijpbinnendiameter 12,7 mm is, maar de werkelijke maat kan wel een millimeter afwijken.

De gegevens van gasdraad zijn o.a. te vinden in het Polytechnisch zakboekje, maar wellicht is er op wikipedia ook wat te vinden.

Berichten: 582

Re: Gasdraad

Klazon, op het net heb ik tabellen gevonden. Ik blijf het een rariteitenkabinet vinden , het gasdraad. Er zijn ook nog 2 soorten, gewoon recht en taps. Recht is voor moeren en bouten en taps is voor leidingwerk dat met behulp van teflon af moet sluiten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gasdraad

Er is niet alleen recht en taps, er is ook nog onderscheid in grove en fijne spoed, en nog een paar varianten. Ik geloof dat er in totaal minstens 8 varianten in gasdraad zijn.

Het is inderdaad een rariteitenkabinet, maar als je er wat vaker mee werkt leer je vanzelf dat je goed op moet letten als je iets gaat kopen wat moet passen op iets wat er al is.

Berichten: 12.262

Re: Gasdraad

Het verwarrende is dat de pijpdiameter ook niet altijd exact is. Bij 1/2 inch gasdraad zou je b.v. verwachten dat de pijpbinnendiameter 12,7 mm is, maar de werkelijke maat kan wel een millimeter afwijken.


Dat is inderdaad krom, ik neem aan dat het gewoon afhangt van de wanddikte van de pijp... voordeel is in ieder geval dat dingen met dezelfde maat wel op elkaar passen. Lastiger wordt het als je bijv met een schuifmaat wilt bepalen wat voor aansluiting ergens op of in moet, daar klopt dan helemaal niets van.
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Gasdraad

In de duimse maat heb je 2 soorten 1/8 buis en van de overige inchmaten 1/4, 3/8, 1/2, 3/4 etc. 3 soorten, d.w.z. dezelfde doorlaat met 3 verschillende wanddiktes per maat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Gasdraad

In de olie en gas wereld met hoge drukken gebruiken we tot 10.000 psi ook een gasdraad variant, NPT genaamd. Kijk maar eens of je iets kunt vinden in google of bij de API (American Petrol Institute). De specificatie is hetzelfde alleen de tolleranties zijn naukeuriger. Teflon tape is uit den boze bij deze drukken, teflon pasta wordt dan gebruikt. Ook het risico van te veel tape en te weinig draad in ingrijping kan voor ongelukken zorgen.

Reageer