Wanddikte berekenen kokerprofielen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Wanddikte berekenen kokerprofielen

dvc_001.jpg
dvc_001.jpg (43.71 KiB) 229 keer bekeken
Beste forum leden,

Ik ben vanmiddag een aantal uur bezig geweest iets te berekenen, maar ik ga er niet uitkomen ben ik bang... enige hulp zou zeer welkom zijn.

De situatieschets spreekt voor zich -> Het is de bedoeling de minimale wanddikte van de te gebruiken kokerprofielen voor de kraan te berekenen. ( het zijn 2 kokers ).

Ik heb geen idee hoe ik moet beginnen? Volgens mij zijn M en I niet te berekenen zonder de wanddikte te weten, dus terug rekenen vanaf het spanningsniveau gaat niet? Het materiaal is staal, E is 2.1*10^11 N/M².

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

wat moet je eerst weten om aan zo'n oefening te beginnen?

(ik bedoel dan om tot de oplossing te komen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Volgens mij zijn M en I niet te berekenen zonder de wanddikte te weten, dus terug rekenen vanaf het spanningsniveau gaat niet?
Waarom is dat zo? Je hebt alle dimensies en de krachten die ter sprake zijn dus deze zijn wel bekend!
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Je kan I toch weten in functie van t?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Je bent wel bezig met een profiel-doorsnede van 3 meter hoog en 2 meter breed en het lijkt me oneconomisch om dat met enkelvoudige staalplaten uit te voeren;je krijgt te maken met knikkrachten en een eenvoudige plaat vraagt teveel dikte.

Je kunt wel stomweg een traagheidmoment en weerstandsmoment hiermee berekenen ,want dan voer je de wanddikte t als enig onbekende in met invoer van de algemene formule van een koker,nl voor W= (bh^2)/6 - ((b-t)*(h-t)^2)/6 en I op een gelijke methode.

De knikproblemen zijn daardoor echter niet opgelost,dat is een apart verhaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

@Oktagon: ik denk dat het hier niet over knik gaat, maar gewoon over de maximale spanning
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Dan kan het op de methode als ik aangaf;alleen zou er bij de opdracht moeten worden vermeld,dat het wel beter zou zijn om verdere berekeningen op knik uit te voeren.

Verder lijkt mij een een koker profiel van 3 x 2 meter een "onbenullig "geval;vangt veel te veel wind.

Zou beter uit te voeren zijn als een vakwerk-constructie (traliesysteem)met kokerprofielen;wordt veel lichter van constructie en de wind oefent door de open constructie,er veel minder krachten uit.

De kokers kunnen standaard worden aangevoerd;maar dat is alles dus een ander verhaal !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Dan kan het op de methode als ik aangaf;alleen zou er bij de opdracht moeten worden vermeld,dat het wel beter zou zijn om verdere berekeningen op knik uit te voeren.
Overvloed van gelijk!
oktagon schreef:Verder lijkt mij een een koker profiel van 3 x 2 meter een "onbenullig "geval;vangt veel te veel wind.

Zou beter uit te voeren zijn als een vakwerk-constructie (traliesysteem)met kokerprofielen;wordt veel lichter van constructie en de wind oefent door de open constructie,er veel minder krachten uit.
Het is wss gewoon een oefening op sterkteleer, en niet op economische en optimale constructies. (toch plaats je hier wel een degelijke opmerking)

@fxstb: gebruik de methode die oktagon aangaf
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Wanddikte berekenen kokerprofielen

Jhnbk en Oktagon, bedankt voor jullie hulp.

Alleen, nu is dit alles allemaal vrij nieuw voor mij, en als ik de algemene kokerformule gebruik moet ik toch juist W weten? En het weerstandsmoment kan je toch niet berekenen zonder te weten hoe groot M is? ( of wellicht sla ik iets over? )

Reageer