Springen naar inhoud

Demyelinisatie altijd progressief?

• Log in om te kunnen reageren

Wen

Wen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2008 - 03:36

Kan men met enkele plaques met demyeliniserend karakter zonder zorgen (en zonder MS, bvb) door het leven gaan?

Of zal de demyelinisatie zich sowieso ooit verspreiden?

Met dank

Wen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 12:25

Wat precies bedoel je met plaques?
Ik weet dat zenuwen een myeline omhulsel hebben, en dat als dit weggaat dat je ziektes kunt hebben zoals multiple sclerose.
Ik vermoed vooral dat deze ziektes genetisch in oorsprong zijn. En dat dit hem wel uitbreid.
Maar ik vind het moeilijk aan te nemen dat je gewoon enkele zenuwen zou hebben die dit niet hebben in je lichaam. Ofwel heb je goeie zenuwen, ofwel heb je een ziekte en verspreid het zich, maar ik betwijfel of er een tussenweg bestaat.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2008 - 15:04

Of zal de demyelinisatie zich sowieso ooit verspreiden?

Dat hangt van de oorzaak af natuurlijk. Het kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door blootstelling aan bepaalde stoffen, bijv. een aantal bestrijdingsmiddelen. Als die blootstelling wegvalt dan kan het proces tot een halt komen. Daarnaast zijn er ook virale oorzaken, die ook kunnen wegvallen als je van zo'n virus geneest of het immuunsysteem het ver genoeg onder controle houdt.
Victory through technology

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2008 - 18:45

Het syndroom van Guillain-Barrť is een voorbeeld van een aandoening waarbij demyelinisatie optreedt, maar die in de meeste gevallen geneest.

Verder is er een proces dat bekend staat als remyelinisatie.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Wen

Wen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 21:07

Wat precies bedoel je met plaques?

Ik bedoelde laesies, met name wittestoflaesies.

Dat hangt van de oorzaak af natuurlijk.

Wat als er geen duidelijke oorzaak is? Een spontane demyelinisatie zonder dat de patiŽnt enige klachten vertoont.
Geen erfelijke factor, schadelijke stoffen, virale oorzaak of trauma. Ik vind daarover weinig terug.

Klintersaas, het syndroom van Guillain-Barrť brengt duidelijke klachten met zich mee, vergelijkbaar met MS.
En permanente remyelinisatie treedt vooral op als een persoon geneest na een trauma.
Daarbuiten is het (naar wat ik erover lees) bij neurologische aandoeningen enkel een tijdelijke verbetering, om daarna terug over te gaan tot demyelinisatie.

Dus mijn hamvraag: kan iemand zonder klachten en zonder uitbreiding oud worden met een stukje "gedemyeliniseerd brein"?
Het is moeilijk te staven, aangezien personen zonder klachten niet gescand worden. Het moet dus toevallig ontdekt worden.
Er is alvast bitter weinig over gepubliceerd, vandaar mijn ietwat vergezochte vraag hier... :D

Veranderd door Wen, 08 januari 2008 - 21:10

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2008 - 00:58

Tja, je geeft het zelf feitelijk al aan... iemand die geen enkele klacht heeft zal niet onderzocht worden. De enige manier waarop je er mogelijk achter kunt komen is door autopsie op personen die zulke klachten niet vertoonden.

Blijft echter de vraag wat het nut is zoiets uit te zoeken, een 'aandoening' die geen klachten oplevert is meestal niet zo interessant. Als je iets wilt genezen aan mensen met deze verschijnselen kun je, denk ik, beter onderzoek aanvangen op mensen die wel klachten hebben.
Victory through technology

Wen

Wen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2008 - 09:52

Daarbij komt dan natuurlijk nog eens dat autopsies voornamelijk worden uitgevoerd bij plotse overlijdens van jonge mensen, veel minder bij ouderen, of er zou al sprake moeten zijn van moord.

Dus als bij jonge mensen onverwacht demyelinisatie wordt teruggevonden tijdens een autopsie, kan men er ook weer van uitgaan dat de ziekte nog niet uitgebreid genoeg was om klachten te veroorzaken.

Moeilijke kwestie en blijkbaar onmogelijk om echt op te lossen denk ik.

Toch bedankt voor de antwoorden allemaal.

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2008 - 16:56

demyelinisatie is zeker stopbaar in bepaalde gevallen, maar ik weet niet of je dat echt bedoelt met je vraag.

Bijvoorbeeld de mycobacterium leprae, die is de bacterie die melaatsheid veroorzaakt, deze zal de myelineschede perifere neuronen aanvallen. Echter men kan deze ziekte een halt toeroepen, en dus ook de demyelinisatie.

Er zijn nog wel andere ziektes waar door inflammatoire of metabole processen er demyelinisatie optreedt die een halt kan worden toegeroepen. Guillan-barť is wel een ziekte die slecht behandelbaar is, bij een tamelijk groot deel van de patienten treedt er een secundaire demyelinisatie op na enkele jaren.

Maar wat jij bedoelt zou los staan van infectie of wat dan ook? En brengt geen enkele last met zich mee?

De twee enige antwoorden hierop zijn denk ik ofwel genetisch ofwel geinduceerd. Genetisch acht ik onwaarschijnlijk, hoewel denk ik niet alle genen van de myelinisatie gekend zijn, en zeker niet van alle schwann-cellen, lijkt de kans me klein dat het dan enkel op een paar afgezonderde plaatsen zou kunnen gebeuren, hoewel het mogelijk is (zie bv. de zweetkliertjes bij vrouwen). Geinduceerd lijkt me eerder het geval, en dan bedoel ik dat er door mutagene substanties of bepaalde andere stoffen een beschadiging is opgetreden die specifiek op die bepaalde plaats is, maar waarom zou je er dan geen last van hebben?

Ga je hier uit van een bepaalde case of is het louter theoretisch, want ik acht het niet direct 100% voor mogelijk.

En wat die remyelinisatie betreft: gebeurt dat niet enkel in bepaalde ziektes? Waaronder vormen van MS(encephalitis disseminata) in bepaalde stadia? (iemand die hierover meer weet?)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures