Springen naar inhoud

Delayed choice quantum erasers

• Log in om te kunnen reageren

jlx

jlx

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2008 - 15:27

Hello,
Ik weet niet of dit thuis hoort in theorieontwikkeling maar ik las laatst wat over het delayed choice quantum erasers expiriment.
Op internet vond ik hierover wel wat info maar het is me niet helemaal duidelijk wat dit expiriment nu precies aantoont.

Wat ik ervan heb begrepen is (simpel verwoord) dat het een uitbreiding is op het bekende 'double slit experiment'.
Maar bij delayed choice wordt de 'observer' verwijderd nadat de resultaten binnen zijn?

Alsof de fotonen in de toekomst kunnen kijken..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 13:48

We hebben een apart forum voor kwantumfysica, ik zal het naar daar verplaatsen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 14:49

Er is over dit experiment vrij veel verwarring geweest. Het gaat hierom.

Een kort overzicht voor mensen met weinig tijd. Het double-slit experiment is een gekend verhaaltje: elektronen en fotonen geven een interferentiepatroon wanneer ze op een scherm met 2 spleten worden afgestuurd. Wanneer we detectoren opstellen, en zo meten door welke spleet een foton gaat, dan is er geen interferentie meer. Wat ook kan is dat men deze meting wel doet, maar de informatie wist (erase) voor de deeltjes op het scherm vallen. In dat geval kan terug interferentie optreden.

Wat men in dit geval doet is de informatie wissen nadat de deeltjes op het scherm vallen. Logischerwijze, wegens causaliteit, kan geen interferentie meer optreden. Toch staan er in het vernoemde artikel duidelijke interferentiepatronen. Je kan uren verward rondlopen en nadenken over schending van causaliteit, maar dit ontstaat slechts door de warrigheid waarmee dit experiment telkens wordt beschreven. Bemerk namelijk dat interferentiepatronen maar ontstaan wanneer we naar correlatie kijken, bijvoorbeeld D0|D1 en D0|D2. In feite breng je op die manier informatie van nu in de curve, waardoor we niet meer met het causaliteitsprobleem zitten. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar D0|(D1+D2) dan krijgen we geen interferentie meer. Geen schending van causaliteit, wel een mooi resultaat.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 15:39

Wat bedoel je met "de informatie wissen", wat houdt die erase procedure precies in?
(weet niet of het in de uitgebreide beschrijving staat, je link doet het niet)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 15:43

Hier kan je lezen hoe de informatie gewist wordt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 15:48

je link doet het niet

Hebben anderen daar ook last van? Bij mij doet hij het wel.

Het principe is dat de 2 lichtbundels door een halfdoorlatende plaat gestuurd worden, waardoor ze opgemengd worden (dat kan je inderdaad op wikipedia zien, hoewel ik het betreffende artikel vrij verwarrend vind).

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 15:56

Bij mij doet hij het ook.

(dat kan je inderdaad op wikipedia zien, hoewel ik het betreffende artikel vrij verwarrend vind).

Misschien moet je het artikel herschrijven.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 16:42

Ben je niet toevallig ingelogd op die site ofzoiets? Ik krijg een Access Denied (403) error.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 januari 2008 - 16:45

Ben je niet toevallig ingelogd op die site ofzoiets? Ik krijg een Access Denied (403) error.

Bij mij werkt het wel hoor en ik ben nog nooit eerder op die site geweest.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 januari 2008 - 16:53

A Delayed Choice Quantum Eraser
Authors: Yoon-Ho Kim, R. Yu, S.P. Kulik, Y.H. Shih, Marlan .O. Scully

je zal het wel ergens kunnen opvissen denk ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures