Waar en wanneer kruisen de auto's?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 129

Waar en wanneer kruisen de auto's?

Auto A vertrekt om 10.00u vanaf punt a met een snelheid van 60km/h. Auto B vertrekt 1 uur later vanaf punt b met een snelheid van 80km/u. Waar en wanneer kruisen beide auto's elkaar?

Is dit vraagstuk wel op te lossen als je de afstand tussen de wagens niet kent? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Is dit vraagstuk wel op te lossen als je de afstand tussen de wagens niet kent? ;)
Dat is zeker op te lossen, wagen A en wagen B vertrekken uit hetzelfde punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

schrijf een functie x(t) die de afgelegde afstand afgeeft in functie van de tijd. Laat auto B om 3600 s x=0 hebben afgelegd. zoek dan het snijpunt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 129

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Dat is zeker op te lossen, wagen A en wagen B vertrekken uit hetzelfde punt.


Ben het belangrijkste vergeten overtypen. Ze vertrekken dus NIET vanuit hetzelfde punt...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Ben het belangrijkste vergeten overtypen. Ze vertrekken dus NIET vanuit hetzelfde punt...
Kun je de vraag misschien eens letterlijk uit je boek of cursus overtypen ?

Berichten: 129

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Kun je de vraag misschien eens letterlijk uit je boek of cursus overtypen ?
Komt uit een Sloveense cursus, het is wel vrij letterlijk vertaald.

Ik denk niet dat dit op te lossen is...

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Malanrian schreef:Auto A vertrekt om 10.00u vanaf punt a met een snelheid van 60km/h. Auto B vertrekt 1 uur later vanaf punt b met een snelheid van 80km/u. Waar en wanneer kruisen beide auto's elkaar?

Is dit vraagstuk wel op te lossen als je de afstand tussen de wagens niet kent? ;)
2 mogelijkheden om het op te lossen:

met de formules:
\(x = {x}_0 + {v}_0+ \frac{at^2}{2}\)
\(v = {v}_0 + at\)
of door logisch te redeneren:

auto A heeft na een uur
\(x\)
km afgelegd, B start pas vanaf dan maar rijdt per uur
\(y\)
km/h sneller dan A en dan is de tijd nodig voor B om A in te halen gelijk aan
\( \frac{x}{y}\)
Edit: Ruben was me voor
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Komt uit een Sloveense cursus, het is wel vrij letterlijk vertaald.
Dat vertalen kan ik niet bij helpen ;) .
Ik denk niet dat dit op te lossen is...
Als ze vertrekken op verschillende punten en er is geen afstand gegeven tussen deze punten is het niet oplosbaar.

Zoals je de vraag stelt in je beginpost is het heel gemakkelijk op te lossen.

Berichten: 129

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Mendelevium schreef:2 mogelijkheden om het op te lossen:

met de formules:
\(x = {x}_0 + {v}_0+ \frac{at^2}{2}\)
\(v = {v}_0 + at\)
of door logisch te redeneren:

auto A heeft na een uur
\(x\)
km afgelegd, B start pas vanaf dan maar rijdt per uur
\(y\)
km/h sneller dan A en dan is de tijd nodig voor B om A in te halen gelijk aan
\( \frac{x}{y}\)
Edit: Ruben was me voor
Ja OK, maar ze rijden naar elkaar toe, dus ze zullen elkaar niet voorbijsteken, maar op een bepaald moment zullen elkaar tegenkomen...
Ruben01 schreef:Dat vertalen kan ik niet bij helpen ;) .

Als ze vertrekken op verschillende punten en er is geen afstand gegeven tussen deze punten is het niet oplosbaar.

Zoals je de vraag stelt in je beginpost is het heel gemakkelijk op te lossen.
Er ontbreekt dus duidelijk iets in de vraag. Heb er me een hele tijd mee bezig gehouden om dat tot de conclussie te komen dat dit onoplosbaar is. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Er ontbreekt dus duidelijk iets in de vraag. Heb er me een hele tijd mee bezig gehouden om dat tot de conclussie te komen dat dit onoplosbaar is. :D
Ik zou toch de ganse vertaling eens willen zien voor een uitspraak te doen over oplosbaarheid van het vraagstuk !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Ja OK, maar ze rijden naar elkaar toe, dus ze zullen elkaar niet voorbijsteken, maar op een bepaald moment zullen elkaar tegenkomen..
Hoezo rijden ze naar elkaar toe? Dat staat niet in de opgave... Je moet de opgave toch verduidelijken.

Wat is de baan? Bewegen ze op een rechte lijn, naar elkaar toe? Dan is het oplosbaar, in functie van de afstand.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

zie mijn post, en werk dan met de beginafstand d en tegen gestelde richtingen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Ja OK, maar ze rijden naar elkaar toe, dus ze zullen elkaar niet voorbijsteken, maar op een bepaald moment zullen elkaar tegenkomen...
Zoals TD eerder al opmerkte, dat konden we dus niet afleiden uit je eerste post dus nam ik aan dat ze uit hetzelfde punt vertrokken.

Post desnoods eens de volledige vraag en voor de vertaling kan ik (en waarschijnlijk nog anderen die wetenschappen studeren) niet veel helpen maar daarmee kunnen de mensen van het subforum taalkunde je misschien wel mee helpen.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Auto A vertrekt om 10.00u vanaf punt a met een snelheid van 60km/h. Auto B vertrekt 1 uur later vanaf punt b met een snelheid van 80km/u. Waar en wanneer kruisen beide auto's elkaar?
Zoals je de vraag stelt in je beginpost is het heel gemakkelijk op te lossen.
Nee, want er is sprake van een punt a en een punt b, dus de afstand is niet bekend uit die beignpost, en we mogen toch niet aannemen dat ze het over hetzelfde punt hebben?
Post desnoods eens de volledige vraag en voor de vertaling kan ik niet veel helpen.
Ik mag toch aannemen dat je ook uit een Sloveense tekst "50 km" o.i.d. zou weten te halen, ook al spreek je zelf IJslands.

Zonde van onze tijd, als Malanrian persé zo'n oefenopgaafje wil kunnen we die toch wel even voor hem in elkaar draaien? Kost minder energie dan deze discussie (of een Sloveense tolk zoeken) :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waar en wanneer kruisen de auto's?

Nee, want er is sprake van een punt a en een punt b, dus de afstand is niet bekend uit die beignpost, en we mogen toch niet aannemen dat ze het over hetzelfde punt hebben?
(verwarring weghalen: Malanrian heeft z'n beginpost later gewijzigd, oorspronkelijk leek het om hetzelfde punt te gaan)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer