Mechanica berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

Mechanica berekening

Het kwartronde plaatelement wordt in evenwicht gehouden door een kogelgewricht bij A, een roloplegging bij B en een touw bij C.

Hieronder staat het gegeven figuur en ook ernaast het vrijlichaamsschema.

Afbeelding

(1)De som van de krachten in de x-richting =0 bij evenwicht alleen Fax is er dus de kracht Fax=0

(2)De som van de krachten in de y-richting =0 bij evenwicht alleen Fay is er dus de kracht Fay=0

(3)De som van de krachten in de z-richting =0 bij evenwicht is gelijk aan Fbz+Faz+Td-200N-200N-350N=0

Hierdoor blijven er dus nog drie onbekenden.

Met behulp van moment bepalen rond de y-as gelijkstellen aan 0 probeer ik het nu

(4)2m.350N-Faz.3m+3sin30m.200N=0 geeft dat Faz=333,3N

Het moment bepalen om de x-as geeft: (5) -200N.3m-200N.3cos30m+Fbz.3m

geeft dat Fbz=373,2N

Als ik nu deze waarden invul in de vergelijking (3) krijg ik eruit dat Td=-43,46N dit zou betekenen dat ik de kracht Td verkeerd getekend heb in mijn vrijlichaamsschema maar dat lijkt me toch niet het geval.

Vraag me dan ook af wat gaat er fout in mijn berekeningen?

Berichten: 211

Re: Mechanica berekening

niemand die me kan/wil helpen:(?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Mechanica berekening

niemand die me kan/wil helpen:(?
Sorry, ik had de topic niet gezien.

Wanneer ik verder reken met jouw getallen kom ik uit op:
Fbz+Faz+Td-200N-200N-350N=0

met Fbz=372 N

met Faz=333 N
nu krijg ik:

Td=200+200+350-Fbz-Faz en dan kom ik een positief getal uit.

Berichten: 211

Re: Mechanica berekening

omg wel een heel slordig foutje, valt te merken dat ik er even uit was met de vakantie. Bedankt :D !

De berekeningen/vergelijkingen waren verder wel goed? Of heb je aangenomen dat dat goed is gegaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Mechanica berekening

De berekeningen/vergelijkingen waren verder wel goed? Of heb je aangenomen dat dat goed is gegaan?
Eerst had ik aangenomen dat het goed was maar door die domme fout dacht ik "ik zal derest ook maar eens checken :D ."

Volgens mij zijn de andere berekeningen correct !

Ik denk dat die tekening uit een boek komt: 'Mechanica voor Technici' van R.C. Hibbeler als ik mij niet vergis.

Normaal staan de oplossingen daarbij.

Berichten: 211

Re: Mechanica berekening

haha kijk aan:), ja heb je helemaal gelijk over van dat boek. Maar helaas staan alleen maar de antwoorden van de oneven sommen achterin het boek. Je raadt het al dit is een even som.

In ieder geval bedankt voor je hulp..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Mechanica berekening

okej26 schreef:haha kijk aan:), ja heb je helemaal gelijk over van dat boek. Maar helaas staan alleen maar de antwoorden van de oneven sommen achterin het boek. Je raadt het al dit is een even som.

In ieder geval bedankt voor je hulp..
Volgens mij staan in mijn boek alle oplossingen.

Ik heb de derde editie, dat is een 630 pagina's dik. Kan je ongeveer zeggen welke pagina de oefening staat (dan wil ik wel eens kijken).

ISBN-10:90-430-1077-4

Berichten: 211

Re: Mechanica berekening

Ruben01 schreef:Volgens mij staan in mijn boek alle oplossingen.

Ik heb de derde editie, dat is een 630 pagina's dik. Kan je ongeveer zeggen welke pagina de oefening staat (dan wil ik wel eens kijken).

ISBN-10:90-430-1077-4
Hehe tja volgens mij hebben we dan dezelfde heb ook derde editie. Het ISBN heb ik niet de 10-cijferige maar het klopt verder wel..

Maargoed hij staat op bladzijde 249 opgave 5.72

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Mechanica berekening

Maargoed hij staat op bladzijde 249 opgave 5.72
Idd, het is een oefening met een (*) bij. Daarvan staan de oplossingen niet in het boek :D .

Reageer